Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udskift af bio 18

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
pendec

Re: Udskift af bio 18

Indlæg af pendec » 18 sep 2018 21:47

Ollii skrev:
18 sep 2018 21:27
Du skal blot finde ud af hvad du ønsker. Rådgive med skorstensfejeren. købe anlæg. montere anlæg som skorstensfejer har anbefalet det monteret. Dernæst godkender din fejer installationen og så er du køreklar. Fejer fortæller dig også om du skal gemme dokumenter m.m. :)
Tror det gik lidt omvendt, da jeg fik min bio18, der kiggede han på den når han kom forbi, og så var det alt. et par år senere, fik jeg en opmuntrende samtale fordi jeg havde brugt brandbart materiale til silo (2 vandplast tanke sat sammen) og de blev skiftet til 2 olietønder. Så synes han også isolering om skorstensrør var ligemeget og spild af isolering, og anbefalede jeg skulle fjerne det. Det er det værste jeg har hørt fra min fejer :) Jo, at han til sidst var at komme forbi 1 gang om året istedet, da jeg ikke brugte pillefyr 12 måneder om året.


Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Udskift af bio 18

Indlæg af Ollii » 19 sep 2018 21:22

Ok. Det er vel ikke alle fejere der er lige gode. Men de skal dog stadig godkende fyret. Du kunne vel overveje en anden?
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

pendec

Re: Udskift af bio 18

Indlæg af pendec » 19 sep 2018 21:45

Ollii skrev:
19 sep 2018 21:22
Ok. Det er vel ikke alle fejere der er lige gode. Men de skal dog stadig godkende fyret. Du kunne vel overveje en anden?
Jeg synes da han er rigtig god, intet at indvende mod de tiltag og forslag han har kommet med. Han har jo godkendt det , så jeg er da ikke utilfreds, jeg forklarede bare hvor enkelt noget gøres.

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Udskift af bio 18

Indlæg af Ollii » 20 sep 2018 19:59

pendec skrev:
19 sep 2018 21:45
Jeg synes da han er rigtig god, intet at indvende mod de tiltag og forslag han har kommet med. Han har jo godkendt det , så jeg er da ikke utilfreds, jeg forklarede bare hvor enkelt noget gøres.
Jeg mener stadig det er sikre at rådføre sig med fagmanden inden køb. I øvrigt mener jeg godt magasin må være plastik ved pillebrændere. Der søger smelteslangen for brandsikring. Eller husker jeg helt galt? :-)
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

pendec

Re: Udskift af bio 18

Indlæg af pendec » 20 sep 2018 20:12

Ollii skrev:
20 sep 2018 19:59
Jeg mener stadig det er sikre at rådføre sig med fagmanden inden køb. I øvrigt mener jeg godt magasin må være plastik ved pillebrændere. Der søger smelteslangen for brandsikring. Eller husker jeg helt galt? :-)
Aner det ikke , min løsning med 2 regnvandstanke blev afvist, og han forklarede at flammen kunne tændes i plastikken, så måske har du ret, han tog ikke højde for flex slangen som jo ødelægges ved brand.


C@sper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Modtaget likes: 2 gange

Re: Udskift af bio 18

Indlæg af C@sper » 26 sep 2018 12:47

Hvordan kører fyret efter modificering?

JHG
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 09 aug 2018 09:19
Mit fyr: Scotte
Årligt forbrug: Ca 7 Ton
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: Udskift af bio 18

Indlæg af JHG » 26 sep 2018 17:53

Det kører rigtig fint. Også har det kun kostet et par tusind kroner i alt.
Med bio 18 brænderen skulle jeg skovle en slaggekage op af herden hver dag - det savner jeg ikke

C@sper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Modtaget likes: 2 gange

Re: Udskift af bio 18

Indlæg af C@sper » 26 sep 2018 20:44

Er virkningsgraden steget og kører den i det hele taget bedre? Overvejer at skifte min bio18 ud, for netop at få bedre komfort og mindre bøvl..

JHG
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 09 aug 2018 09:19
Mit fyr: Scotte
Årligt forbrug: Ca 7 Ton
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: Udskift af bio 18

Indlæg af JHG » 27 sep 2018 23:20

Jeg ved ikke med virkningsgraden - indtil videre ser den ikke ud til at være dårligere end før
Mht. at få mindre bøvl i hverdagen kan jeg kun give tommel op

pendec

Re: Udskift af bio 18

Indlæg af pendec » 02 okt 2018 10:30

JHG skrev:
27 sep 2018 23:20
Jeg ved ikke med virkningsgraden - indtil videre ser den ikke ud til at være dårligere end før
Mht. at få mindre bøvl i hverdagen kan jeg kun give tommel op
Er du så kommet på nettet med din nye bioscotte kombi :)

Rengøring og herden skal vel rengøres på et tidspunkt alligevel, selvom styring skiftes? Du har ikke overvejet om deres semi-herd rens kan implementeres i din brænder?

Min bio18 kører selv på talte dage nu, og selvom den klarer 3-4 dages uden herd rens, lav ydelse(20-30%), og brændsel 0,8kg , så er det ikke savnet. Den laver desværre lige pludselig fejl, hvis den går under 20% og sænker jeg brændsel så slukker den flamme. øv.... men ja, tæller,tæller...


Besvar