Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Æmdring af nuværende anlæg til nyt med solfanger

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
perhansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 02 mar 2012 10:01
Mit fyr: Scotte v.7 blackstar kedel
Areal: 225m2, inkl. kælder
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8963
Geografisk sted: Auning

Æmdring af nuværende anlæg til nyt med solfanger

Indlæg af perhansen » 15 jul 2018 13:12

Hej med jer.

Jeg har et spørgsmål som drejer sig om etablering af solfanger på mit eksisterende anlæg.
Jeg har fået anskaffet mig en 300l med to spiraler og vil have min nuværende 110liters udskiftet.
Nedenfor et diagram over mit nuværende setup og et som jeg mener det nye skal laves.
Mit spørgsmål lyder på den varmeveklser jeg har sat i dagrammet, om det er optimalt at montere den hvor den er tegnet. Jeg vil gerne bruge den overskudsvarme, der kan komme hvis de 300l er varmet op. Min første tanke var kun at lede varmen ud til de radiatorer jeg har i kælderplan, for da genere det ikke så meget, og det kan jo kun gøres med nogen 2-vejs shunter som lukker af til resten, men må man det og er det optimalt. På det jeg har tegnet varmer jeg jo alt op, inkl. kedlen, det synes jeg måske er lidt meget, da der så går en masse til spilde.
Kan den 110l evt. bruges til noget, måske buffer tank?
Håber der findes nogen som har lignende anlæg stående, som kan vejlede. Jeg har søgt og læst diverse indlæg her på forummet, dog uden helt at kunne finde noget at sammenligne med.
Jeg har en blackstar kedel og scotte v.7 med seneste opdatering.
Vedhæftede filer
nu.pdf
(7.54 KiB) Downloadet 69 gange
efter.pdf
(16.71 KiB) Downloadet 77 gange


Besvar