Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vandtryk

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Vandtryk

Indlæg af stokernut » 31 jul 2018 17:35

Min VVS mand har desværre ikke haft tid til at kikk fobi endnu, men i får lige en Update.

Trykket falder til 0,5 bar, men aldrig under (har ikke fyldt på i 3 døgn), når fyret har stået slukket i op til 10 timer. Ved drift stiger trykket til 0,6-0,7 bar.
16Kw Scotte med 6.35 styring


stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Vandtryk

Indlæg af stokernut » 03 aug 2018 08:44

icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Jubi så har VVS manden været forbi og efter 16 timer er trykket stadig stabilt. Det var faktisk ret morsomt. Han brugte 5 min. Og jeg blev MEGET klogere.

John Skov Jensen skrev:
23 jul 2018 12:09
Inden du monterer den nye beholder bør du kontrollere fortrykket i den.
Hvis du ønsker et anlægstryk på 2 bar, skal du have et fortryk i beholderen på ca 1,9 bar
Det var faktisk problemet. Altså alt for højt tryk i beholderen.

En sted i denne lange tråd blev jeg vejledt til et vandtryk på 1,6 bar og jeg besluttede mig for at satse på dette råd.
John Skov Jensen skrev:
23 jul 2018 21:29
Hvis du vedholder et fortryk på 1,5bar, er et drifttryk på 2 bar ved koldt anlæg alt for højt. Det vil snuppe en stor del af ekspansionens volumen. I stedet vil jeg anbefale 1,6 bar anlægstryk, alternativt kan fortrykket øges
Flammen skrev:
24 jul 2018 21:00
fortryk i ekspansionsbeholder bør være 90% at drifttryk i anlæg.
udluftning af anlæg forgår med cirkulationspumpe på fuld styrke. påfyldning forgår med cirkulationspumpe slukket
Nu må i bære over med mig, for som i tydelig har kunne læse af mine indlæg, ved jeg ikke særlig meget om mit anlæg, MEN VVS manden konstaterede at trykket på min beholder var ALT for højt. Han sagde hvis jeg ønskede at køre med et tryk på 1,6 så skal fortrykket være på ca. 0,5 bar.

Han undrede sig meget over jeg havde købt en beholder på 1,5 bar. Hertil kunne jeg kun svare: “Jeg viste bare VVS-eksperten et billede af det label der sad på min gamle beholder og bad om en erstatning!”

HELDIGVIS havde jeg stadig billedet og min VVS mand kunne fortælle mig min gamle beholder var på 0,75 bar (f... VVS-eksperten og min egen absolutte mangel på viden omkring dette emne). Han lukkede tryk ud, indtil 0,75 bar og sagde: “Nu virker det!” Hvorefter han kørte. Jeg tænkte naturligvis: “Aaaaaaaarrrrrrhhhhh kan jeg nu være så heldig?”

Trykket står stadig på 1,6 bar, som da han kørte.

Lærdommen er, jf. VVS manden, at hvis fortrykket er på 1,5 og man vil køre med 1,6 (ja selv 2 bar) så er der næsten ikke plads til vand i beholderen og derfor opretholdes det ønskede tryk ikke. Der skal være langt større forskel på fortrykket og anlægstryk, end det jeg havde.

Nu krydser jeg fingre for trykket bliver på 1,6 de næste par dage, for en pessimist som mig, tror jo altid det værste :(
16Kw Scotte med 6.35 styring

Nergaard
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 25 feb 2010 15:51
Mit fyr: Baxi tpk
Areal: 150
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9760
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 8

Re: Vandtryk

Indlæg af Nergaard » 03 okt 2018 21:33

Hej har samme problem som du havde. Kom der vand ud af din gammel eksplation beholder ved luft ventil? Der kom lidt ud af min men ik mere nu. Men lure om den er død. Mit svinger fra 0.8 til 2.2 bar

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Vandtryk

Indlæg af stokernut » 04 okt 2018 07:39

Nej ingen vand, men da jeg tog den af var den vildt tung grundet den var propfuld med vand, hvilket den jo ikke skal være.

Lyder til du lige så godt kan skifte den. I det mindste er det et billigt forsøg.

Hvor gammel er den?

Nogen siger man kan høre det ved at slå på den. Skal lyde på èn måde på vandsiden og en anden måde på membramsiden (vand kontra luft/balon).

Har efterfølgende haft en utæt radiator og rigtig træls vandskade. Her slog vvs manden en del på tanken, da trykket faldt (dette før vandet for alvor kom ud i skunke og den reelle årsag blev afsløret). Any way ud fra lyden sagde han tanken ikke fejlede noget, hvilket den heller ikke burde, da den var ny.
16Kw Scotte med 6.35 styring

Nergaard
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 25 feb 2010 15:51
Mit fyr: Baxi tpk
Areal: 150
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9760
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 8

Re: Vandtryk

Indlæg af Nergaard » 04 okt 2018 10:51

Min er 12 år gammel. Ja ny er bestilt her til morgen


stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Vandtryk

Indlæg af stokernut » 04 okt 2018 11:10

Så er den langt over sidste salgsdag ;)
16Kw Scotte med 6.35 styring


Besvar