Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ekstern snegl kører lidt tilbage ved hver kørsel

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Thomsus
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 67
Tilmeldt: 04 sep 2013 10:08
Mit fyr: Scotte 16KW m/Blackstar kedel
Areal: 215
Brændsel: Barlinek 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 3230
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 1 gang

Ekstern snegl kører lidt tilbage ved hver kørsel

Indlæg af Thomsus » 08 apr 2018 20:41

Motoren til min eksterne snegl kunne ikke mere, så den blev skiftet ud med en ny. Bestemt ikke uden problemer, da en af de to pinolskruer sad rasende godt fast, og til sidst måtte bores ud - øv. Nå men den nye motor kom på, og nu kører den eksterne snegl når den skal, men laver høje knæklyde hver gang den kører, som om den skal knække piller. Når den så har kørt de har par sekunder af gangen, stopper den som normalt, men kører så lidt baglæns. Pillerne må således skabe ret meget modstand i sneglen.

Er der noget jeg har overset ved montering af motor til spiral? Skal spiralen f.eks. have en bestemt afstand til bunden?


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Ekstern snegl kører lidt tilbage ved hver kørsel

Indlæg af pille bruger » 08 apr 2018 21:11

Thomsus skrev:
08 apr 2018 20:41
Motoren til min eksterne snegl kunne ikke mere, så den blev skiftet ud med en ny. Bestemt ikke uden problemer, da en af de to pinolskruer sad rasende godt fast, og til sidst måtte bores ud - øv. Nå men den nye motor kom på, og nu kører den eksterne snegl når den skal, men laver høje knæklyde hver gang den kører, som om den skal knække piller. Når den så har kørt de har par sekunder af gangen, stopper den som normalt, men kører så lidt baglæns. Pillerne må således skabe ret meget modstand i sneglen.

Er der noget jeg har overset ved montering af motor til spiral? Skal spiralen f.eks. have en bestemt afstand til bunden?
Har du smuld i dine piller ?
Hvis du har smuld, så kan 1 dl olie på toppen, hjælpe.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Thomsus
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 67
Tilmeldt: 04 sep 2013 10:08
Mit fyr: Scotte 16KW m/Blackstar kedel
Areal: 215
Brændsel: Barlinek 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 3230
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Ekstern snegl kører lidt tilbage ved hver kørsel

Indlæg af Thomsus » 08 apr 2018 21:25

Nej har ingen smuld. Efter at have tømt siloen, har jeg været ret omhyggelig med at frasortere smuldet. Men der genereres en del smuld, hvilket passer med at det lyder som om piller knækker når sneglen kører.
Så jeg behøver ikke hælde smuld på, det genererer den selv :-(

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Ekstern snegl kører lidt tilbage ved hver kørsel

Indlæg af pille bruger » 09 apr 2018 07:03

Thomsus skrev:
08 apr 2018 21:25
Nej har ingen smuld. Efter at have tømt siloen, har jeg været ret omhyggelig med at frasortere smuldet. Men der genereres en del smuld, hvilket passer med at det lyder som om piller knækker når sneglen kører.
Så jeg behøver ikke hælde smuld på, det genererer den selv :-(
Prøv 1 dl olie på toppen efter opfyldning, hvergang icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Hemhems
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 30 jan 2012 19:44
Mit fyr: Scotte 10kw V7 styring/BS20
Areal: 100m2
Brændsel: SJS 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 7250
Dagligt forbrug: 17kg
Årligt forbrug: 3500kg
Geografisk sted: Vesterhede - Hvor ingen kan høre dig Skrige!
Modtaget likes: 2 gange

Re: Ekstern snegl kører lidt tilbage ved hver kørsel

Indlæg af Hemhems » 09 apr 2018 11:10

Hej

Jeg har selv sorteret smuld fra mine piller inden de kom i, da mine RW piller har en god håndfuld i bunden af posen så ryger de lige på en si for at få det værste bundfald væk, men hvis pillerne er dårlige så vil det pakke sig med mere smuld pga de små stykker også bliver til smuld med tiden..

Jeg har selv lige fyret et elektrikerrør i min eksterne snegl, mere pga at jeg vil have en mere ens dosering, men også boret hullet i røret og der er en lille håndfuld smuld der kommer igennem hver dag..

Men Olien hjælper meget men jeg er ved at afvende mig selv fra at bruge det, men smuldet skal på en måde sorteres fra og det kan kun gøre ved at bore huller eller købe bedre piller..


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2514
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 28 gange
Modtaget likes: 231 gange

Re: Ekstern snegl kører lidt tilbage ved hver kørsel

Indlæg af Hjemme teori » 09 apr 2018 17:04

Det de andre skriver er som sådan ikke forkert, men jeg tror ikke det er dit problem.

Dit problem er opstået efter du har skiftet motor/gear. De forslag der er kommet går på et problem der har været der hele tiden og da du oplever noget nyt, vil jeg tro du har et nyt problem.
Så her må du lige korrigere, hvis du feks også har skiftet piller, ændret på sneglen eller noget helt andet.

Jeg tænker på om sneglen kan gå på nede i elefant foden? enten på kanten eller i bunden. Problemet kan ikke nødvendigvis ses på sneglen når der ikke er piller i røret, da sneglen er fleksibel og rettes lidt ud når sneglen kører.
Så jeg ville tømme silo eller køre den tom. Og så ville jeg lede efter skader på snegl, elefantfod og plastrør samt efter om der skulle ligge en glemt skruenøgle eller noget andet.
Problemet kan jo også være opstået inden skift og slået den gamle motor ihjel!
Mvh. Sophus

Thomsus
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 67
Tilmeldt: 04 sep 2013 10:08
Mit fyr: Scotte 16KW m/Blackstar kedel
Areal: 215
Brændsel: Barlinek 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 3230
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Ekstern snegl kører lidt tilbage ved hver kørsel

Indlæg af Thomsus » 15 apr 2018 21:34

Hej Sophus.
Ikke noget dårligt bud. Det ledte mig til at kigge på bunden af sneglen, hvor spiralen starter midt i hullet i sneglerøret. Når sneglen kører rundt, vil starten/bunden af spiralen, der ikke er skarp men ret bred/flad (ses ikke på billedet), således smadre/smuldre de nærmeste piller, hver gang den kører rundt. Herved dannes smulder.

Optimalt set kan jeg forestille mig, at spiralens bund (blå pil) med fordel kan placeres "skjult" bag plasticrørets ende (markeret med orange), et par mm fra den runde bundmetalplade (markeret med grøn). Det kan i så fald opnås ved at skære et par cm af plasticrørets øverste ende, hvorved spiralen kommer længere ned i plastrøret (længere op på billedet).
Eller hvad har I af meninger om hvor sneglens spiral skal ende?
eksternsneglbund.jpg.png

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2514
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 28 gange
Modtaget likes: 231 gange

Re: Ekstern snegl kører lidt tilbage ved hver kørsel

Indlæg af Hjemme teori » 15 apr 2018 22:15

Jeg vil lige starte med at korrigere mig selv!, du har den nye type snegl med fast kerne, så den er ikke flexibel. Altså rettes den ikke ud og bliver længere.

Men jeg vil give dig ret i at det ser mærkeligt ud, jeg ville også tro at den skulle fylde i det mindste det meste af hullet. Men jeg ved ikke noget, så det må blive ved troen. Så du må have nogen på banen der har fast snegl, så de kan udtale sig om det er design eller en fejl hos dig.

Men grundlæggende er dette vel ikke nyt? den har vel været sådan også før du skiftede motor?
Mvh. Sophus


Besvar