Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fyr til udlejningsejendom

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Bong

Fyr til udlejningsejendom

Indlæg af Bong » 04 apr 2018 20:32

Håber der er en som kan hjælpe mig.

Jeg har en ejendom fra 1936 i 2 etager på i alt. ca 155 m2, isolering middel vil jeg sige, nyere vinduer og efterisoleret. Gulvarme i noget af underetagen samt radiator i resten, samt stor varmtvandsbeholder.

I dag har jeg et gammel rødt fastbrændsel fyr (kender ikke mærket - rox et eller andet) som er ombygget til pillefyr. Virkningsgraden skulle kun være 50-60% uden modulerende styring.
Årligt gennemsnitsforbrug over 5 år 8,5 Tons pr år.

Jeg har besøgt Hedestoker for at få lidt vejledning. Og efter huset størrelse anbefaler de en 16kw brænder. Behovet skulle være 10,8 kw

Jeg har besluttet jeg vil have en BS+ da det virker som det nemmeste, også når jeg udlejer huset og derfor kan hjælpe med styring hjemmefra via cloud.
Men mit spørgsmål er så, er det nødvendig med en 16kw?, er nervøs for at den bliver for stor og derfor vil være svær at holde "liv" i.

Er det til at forhandle pris med Hedestoker eller har de kun de oplyste faste priser?
Er BS+ fyret ok og nemt nok at sætte op?


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9827
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Fyr til udlejningsejendom

Indlæg af pille bruger » 04 apr 2018 20:40

Bong skrev:
04 apr 2018 20:32
Håber der er en som kan hjælpe mig.

Jeg har en ejendom fra 1936 i 2 etager på i alt. ca 155 m2, isolering middel vil jeg sige, nyere vinduer og efterisoleret. Gulvarme i noget af underetagen samt radiator i resten, samt stor varmtvandsbeholder.

I dag har jeg et gammel rødt fastbrændsel fyr (kender ikke mærket - rox et eller andet) som er ombygget til pillefyr. Virkningsgraden skulle kun være 50-60% uden modulerende styring.
Årligt gennemsnitsforbrug over 5 år 8,5 Tons pr år.

Jeg har besøgt Hedestoker for at få lidt vejledning. Og efter huset størrelse anbefaler de en 16kw brænder. Behovet skulle være 10,8 kw

Jeg har besluttet jeg vil have en BS+ da det virker som det nemmeste, også når jeg udlejer huset og derfor kan hjælpe med styring hjemmefra via cloud.
Men mit spørgsmål er så, er det nødvendig med en 16kw?, er nervøs for at den bliver for stor og derfor vil være svær at holde "liv" i.

Er det til at forhandle pris med Hedestoker eller har de kun de oplyste faste priser?
Er BS+ fyret ok og nemt nok at sætte op?

Styringen til fyret er modulerende, så effekten tilpasses det aktuelle varmeaftag.
Dvs fra ca 2 kW og op til 16 kW efter behov.
Du kan montere 2 eller 3 vejsventil på varmt vands beholderen.
Så kan du opvarme varmt vands beholderen hurtigere,
og om sommeren behøver du ikke at fyret hele huset op for at lave varmt vand hvis du bruger en 3 vejsventil icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

pendec

Re: Fyr til udlejningsejendom

Indlæg af pendec » 04 apr 2018 21:10

Bong skrev:
04 apr 2018 20:32
Er det til at forhandle pris med Hedestoker eller har de kun de oplyste faste priser?
Du kan se inde på siden, at der er prisgaranti, så det er bare at gå igang med at finde tilsvarende hos en anden med samme tilbehør, så kan du nok få rabat oveni prismatch :)

Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Fyr til udlejningsejendom

Indlæg af Rakjaer » 05 apr 2018 08:09

Til 155m2 ville jeg ikke gå under 16kW. Du vil få meget fleksibilitet med de 16kW og med den modulerende styring vil det ikke være noget problem mht. lavlast.

Har du overvejet en RTB 16kW istedet?
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

Bong

Re: Fyr til udlejningsejendom

Indlæg af Bong » 05 apr 2018 10:31

Tak for de fine imput. Hedestoker sagde ved mit besøg hos dem at bs+ var det bedste valg over rtb da den skulle serviceres årligt og var svære at rense mv...


Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Fyr til udlejningsejendom

Indlæg af Rakjaer » 05 apr 2018 11:33

Alle fyr skal serviceres. Husk på at de er sælgere, og sælgere anbefaler ofte de produkter de tjener mest på.
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

Bong

Re: Fyr til udlejningsejendom

Indlæg af Bong » 05 apr 2018 20:38

Det er klart. Men er der noget på markedet som er bedre og merprisen værd?

pendec

Re: Fyr til udlejningsejendom

Indlæg af pendec » 05 apr 2018 22:15

Bong skrev:
05 apr 2018 20:38
Det er klart. Men er der noget på markedet som er bedre og merprisen værd?
RTB er da bedre, det er BioWin også :) ökofen er også et alternativ men så er prisen derefter, og hvis du har det som mig, så er 60-70k lidt for meget for mit budget. Jeg ville kikke på BS+ når den er i spil, har selv kigget på et Blacksmith 24kw, og vil få set på MGM modellerne under 30k , de er vist også ok.

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 810
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 319 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Fyr til udlejningsejendom

Indlæg af Bri_Jac » 06 apr 2018 20:25

Nu læser jeg i overskriften at det er til en udlejningsejendom. Har ud sikret dig via §11 at tilføje at lejer selv står for varme? og du kan ikke få lejer til at "betale" for at du har forbedret husets varmeinstallation

Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Fyr til udlejningsejendom

Indlæg af Rakjaer » 10 apr 2018 10:52

Har du fundet en løsning?
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page


Besvar