Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Diverse spørgsmål før nyt fyr

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
janrpn
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 02 dec 2017 20:17
Mit fyr: Chaffoteaux et Maury - Celtic 18
Areal: 189
Brændsel: Gas

Diverse spørgsmål før nyt fyr

Indlæg af janrpn » 31 mar 2018 20:47

Hejsa,

Jeg er ved at indrette nyt fyrrum og har i den forbindelse et par spørgsmål..

Oprindeligt var min tanke at købe et RTB primært for at spare lidt plads, men jeg har valgt at flytte det kommende fyrs placering til et andet rum, hvor jeg har en smule mere plads at gøre med.

Men jeg har i den forbindelse et par spørgsmål.

1. Hvor meget plads skal man minimum bruge i dybden til en BS+, her tænker jeg hvor meget fylder fyr inkl. skorsten fra bagbæg til front af BS ?

2. VVB sidder i en lille "installationskælder" ca. 6 meter fra fyret, kan jeg placere motorventilen til VVB prioritering i kælderen ? Her tænker jeg om der kan blive noget med modstand / kabelafstand, hvad kører sådan en fætter på 12v/24v eller 230v ? Eller er det bedre at trække de 2 rør fra VVB's spiral ud i fyrrum ?

3. Hvad er godt at have af "ekstra" tilbehør til fyret, her tænker jeg af sensore og lignende ? Tænker at købe et BS16+ med 380L silo, lambda, og VVB prioritering, til at opvarme mine godt 190 kvm som ikke er super godt isoleret.. Kompressor har jeg :)

Der kommer sikkert flere spørgsmål, men det var vidst det for nu :)

Mvh
Jan


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9827
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Diverse spørgsmål før nyt fyr

Indlæg af pille bruger » 31 mar 2018 20:58

janrpn skrev:
31 mar 2018 20:47
Hejsa,

Jeg er ved at indrette nyt fyrrum og har i den forbindelse et par spørgsmål..

Oprindeligt var min tanke at købe et RTB primært for at spare lidt plads, men jeg har valgt at flytte det kommende fyrs placering til et andet rum, hvor jeg har en smule mere plads at gøre med.

Men jeg har i den forbindelse et par spørgsmål.

1. Hvor meget plads skal man minimum bruge i dybden til en BS+, her tænker jeg hvor meget fylder fyr inkl. skorsten fra bagbæg til front af BS ?

2. VVB sidder i en lille "installationskælder" ca. 6 meter fra fyret, kan jeg placere motorventilen til VVB prioritering i kælderen ? Her tænker jeg om der kan blive noget med modstand / kabelafstand, hvad kører sådan en fætter på 12v/24v eller 230v ? Eller er det bedre at trække de 2 rør fra VVB's spiral ud i fyrrum ?

3. Hvad er godt at have af "ekstra" tilbehør til fyret, her tænker jeg af sensore og lignende ? Tænker at købe et BS16+ med 380L silo, lambda, og VVB prioritering, til at opvarme mine godt 190 kvm som ikke er super godt isoleret.. Kompressor har jeg :)

Der kommer sikkert flere spørgsmål, men det var vidst det for nu :)

Mvh
Jan
Du finder målene på kedlen side 5 i manualen her http://www.nbe.dk/wp-content/uploads/20 ... 1.2018.pdf
Ventilen er til 230 volt og temperatur følerledning kan forlænges icon_cheesygrin.gif
Så du kan fint bruge den placering der passer dig bedst.
Lambdasonde og vvb prioritering, så er du godt i gang, og bliver der ønsker senere kan det tilkøbes og sættes på efter behov :great:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

pendec

Re: Diverse spørgsmål før nyt fyr

Indlæg af pendec » 31 mar 2018 21:56

janrpn skrev:
31 mar 2018 20:47
1. Hvor meget plads skal man minimum bruge i dybden til en BS+, her tænker jeg hvor meget fylder fyr inkl. skorsten fra bagbæg til front af BS ?
Nu er jeg igang med samme undersøgelser :) også en BS+ som et af mulighederne.

Den er 96.8cm dyb, så kan du , eller skal du, sætte røgrør på, der kan det være du drejer rundt for at komme til skosten, det koster jo en 15cm-20cm inkl. diameter af røgrør. Så har jeg endnu ikke fået vand rørs udtag på plads men håbede de kunne blive under de 20cm. Men totalt der, får du nok behov for 120cm dybde. Og så siger manual som de også siger af sikkerhedshensyn at du mindst skal have 20-30cm fra brandfarlige sider, væggen er vist sådan en del. så kan man nok vurdere at skorstens afstand hjælper lidt der. Foran mener jeg det var 50cm.


Besvar