Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Trådløs NTC emulator og motorventilstyring

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
MBJ
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11 feb 2018 21:46
Givet likes: 1 gang

Trådløs NTC emulator og motorventilstyring

Indlæg af MBJ » 11 feb 2018 22:11

Hej alle!
Jeg laver dette indlæg for at undersøge hvad efterspørgsel ville være på et system der kunne agere som en trådløs NTC modstand samt styre evt motorventiler og registrer alarmer som man måtte have brug for i sit pillefyrs system/anlæg.
Forestil jer følgende : pillefyret står i en lade/garage x antal meter fra huset hvor varmtvandsbeholderen er monteret. For at udnytte fx varmtvands priotering skal man have trukket en temperatur føler fra fyrets styring til varmtvandsbeholderen. Eller for at få glæde af vejregulering ville reguleringsmotorventilen sidde ved fyret. Men fremløbstemperaturen ville skulle måles inde i huset. Da pillefyret kræver en NTC modstand som temperatur sensor skulle disse kabler trækkes samt kabel til 3 vejs ventilen til vvb priotering. Dette er for mange ikke den bedste løsning da det oftest kræves nedgraving. Eller at kabler skal trækkes udvendig på huset.
Jeg er i gang med at uddanne mig som IT teknolog med speciale i elektronik og mit projekt tager udgangspunkt i dette scenarie da jeg bor til leje hvor netop dette er tilfældet. Og da jeg ikke kunne finde færdige produkter der kunne løse dette vil jeg løse det selv som I et færdig forbrugerprodukt. Systemet vil bestå af to bokse en ved fyret som kan detektere når fyrets styring tænder for den/de respektive udgange samt emulere en/flere modstande målt i varmtvandsbeholderen og evt fremløb. Den anden boks vil have normale ntc sensorer på som måler i varmtvandsbeholder og evt fremløb og kan tænde slukke for motorventiler. Og disse bokse kommunikere selvfølgelig trådløst. Derudover vil der være mulig for at modtage en mail hvis en alarm skulle opstå samt et display til monitering af temperatur og indstillinger (ikke på fyret men systemet selv)
Så spørgsmålet er som skrevet i starten. Ville der være interesse i et sådan produkt? eller findes der for få der ude med samme "forhindringer" til at det kan sælges?


Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1653
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Givet likes: 43 gange
Modtaget likes: 86 gange

Re: Trådløs NTC emulator og motorventilstyring

Indlæg af T-mek » 24 feb 2018 12:37

Go' dag..

Har du fået brygget noget sammen som virker ?
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.

MBJ
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11 feb 2018 21:46
Givet likes: 1 gang

Re: Trådløs NTC emulator og motorventilstyring

Indlæg af MBJ » 28 feb 2018 22:03

Hej T-mek. Min prototype er i fuld gang med at blive sammensat. jeg har endvidere testet et simpelt setup med et digitalt potentiometer tilsluttet VVB temperatur indgangen på styringen. hvilket med den givne model potentiometer giver mig en temperatur skala fra 25 til 160 grader celsius læst fra displayet på styringen. hvilket jeg vil sige er en tilstrækkelig skala.
så det korte svar er ja. ideen virker helt bestemt efter hensigten. så skal det bare programmeres og sendes trådløst og dette er som sagt i fuld gang.
inden marts er ovre skulle jeg gerne have en fuld funktionsdygtig prototype der kan starte og stoppe for motorventiler, læse temperature og emulere dem i hver ende.


Besvar