Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Blackstar med højt forbrug

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Phjgaard
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 25 sep 2014 22:15
Mit fyr: Scotte 2030 m 500L silo
Areal: 231m2 + 120m2 værkst
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4873
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 3 gange

Blackstar med højt forbrug

Indlæg af Phjgaard » 09 feb 2018 05:09

Kære kære SP
Vi har haft vores Scotte BS 30kw I snart 2 år nu, vi gik fra et overdahl der konstant havde problemer og til sidste endda brændte så at skifte til BS kedlen var et kæmpe hit. Kedlen har kørt uden problemer, ikke en eneste gang har vi oplevet problemer som vi gjorde dagligt med det gamle. Så alt i alt en kæmpe lettelse lige siden fyret blev sat ind.
Men.. Vi har intet sparet på pilleforbruget, forbruget ligger stadig på godt 40-50kg piller om dagen hvilket jeg syntes er meget højt, de jeg har snakket med der bor i tilsvarende hus siger de ligger mellem 16 og 30 kg om dagen.
Vi har intet tilbehør til kedlen, ingen trækstabilisator, ingen o2 føler osv, så mit spørgsmål lyder : er der noget af dette der potentielt kunne nedsætte forbruget, vi har en CA 6 meter høj stålskorsten så min teori var at en trækstabilisator ville gøre underværker, men jeg vil nu helst bruge penge på det der er mest effektivt 😊
Scotte 2030 Blackstar. Version 7 styring 500L Silo

Overdahl s20 / 250 brænder (19kW) ** Pensioneret
Overdahl K40 kedel ** Pensioneret


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Blackstar med højt forbrug

Indlæg af pille bruger » 09 feb 2018 07:30

Phjgaard skrev:
09 feb 2018 05:09
Kære kære SP
Vi har haft vores Scotte BS 30kw I snart 2 år nu, vi gik fra et overdahl der konstant havde problemer og til sidste endda brændte så at skifte til BS kedlen var et kæmpe hit. Kedlen har kørt uden problemer, ikke en eneste gang har vi oplevet problemer som vi gjorde dagligt med det gamle. Så alt i alt en kæmpe lettelse lige siden fyret blev sat ind.
Men.. Vi har intet sparet på pilleforbruget, forbruget ligger stadig på godt 40-50kg piller om dagen hvilket jeg syntes er meget højt, de jeg har snakket med der bor i tilsvarende hus siger de ligger mellem 16 og 30 kg om dagen.
Vi har intet tilbehør til kedlen, ingen trækstabilisator, ingen o2 føler osv, så mit spørgsmål lyder : er der noget af dette der potentielt kunne nedsætte forbruget, vi har en CA 6 meter høj stålskorsten så min teori var at en trækstabilisator ville gøre underværker, men jeg vil nu helst bruge penge på det der er mest effektivt 😊
Trækstabilisator er en billig foranstaltning der spare mange penge.
Er forbrændingen / flammen med mellemrum kontrolleret, sådan at den er optimal ?
Ser asken ok ud ?

Den med at sammenligne sit forbrug / indstillinger med andres, skal man være lidt forsigtig med.
Det er ikke altid man har helt samme forbrugsmønster, eller temperatur inde 8)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Phjgaard
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 25 sep 2014 22:15
Mit fyr: Scotte 2030 m 500L silo
Areal: 231m2 + 120m2 værkst
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4873
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Blackstar med højt forbrug

Indlæg af Phjgaard » 09 feb 2018 07:43

Tak for respons Michael
Asken er hvad man ville kalde antracit grå, ingen halvbrændte piller imellem. Jeg ved at den ene mand jeg talte med har en meget lav indetemperatur, fordi man pis fryser altid hos ham, men han bruger også omkring 10-15kg pr dag, den anden jeg talte med har alm stuetemperatur hele døgnet og bruger 16-20kg pr dag, hans hus er en smule mindre end vores og nogenlunde samme isolerings niveau.
Om det er indstillet korrekt ved jeg faktisk ikke helt, men hvis jeg ikke husker helt forkert tror jeg faktisk at det var dig der lavede nogle ændringer på indstillingen da vi lige købte fyret (kan det passe? 😊).
Jeg har ikke som sådan sammenlignet mit forbrug med andres, det gør ondt på pengepungen når jeg gør, men har lyttet til folk når de siger at det er et stort forbrug vi har. Ikke engang vores vvb kører på fyret.
Jeg køber en træk stabilisator og så håber jeg det hjælper lidt, selv en lille besparelse er mange penge i det lange løb 😊
Scotte 2030 Blackstar. Version 7 styring 500L Silo

Overdahl s20 / 250 brænder (19kW) ** Pensioneret
Overdahl K40 kedel ** Pensioneret

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: Blackstar med højt forbrug

Indlæg af H.S » 09 feb 2018 09:05

Hej
Nu skriver du at 40 til 50 kg er meget så her er lidt du måske kan bruge
der står i din profil at de har 231 m2 + 120 m2 værksted
hvis værksted ikke er opvarmet men kun de 231 m2 svarer det til 30 til 36 W/h pr m2 og hvis huset er af ældre dato (før 1980) så er det faktisk ikke så slemt. (efterisolering er godt men du slipper aldrig af med kolde sokler osv.)
Det undre mig at der er valgt en 30 kW (kan brænde ca 150 kg pr døgn)
hvis du snakker om forbrug omkring 50 kg ville en 16 kW passe rigtig fint (faktisk ca max på en 10 kW)
Og som Michael skriver så på med en trækstabilisator Grå/hvid aske er = for meget luft til forbrænding
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

Phjgaard
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 25 sep 2014 22:15
Mit fyr: Scotte 2030 m 500L silo
Areal: 231m2 + 120m2 værkst
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4873
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Blackstar med højt forbrug

Indlæg af Phjgaard » 09 feb 2018 09:14

Det er rigtigt at det kun er boligen der er opvarmet og ja af ældre dato, størrelsen på fyret var grundet at det gamle fyr var 19kw og at der er mulighed for at varme tilstødende bygninger op via fyret (rør og radiatorer er installeret men lukket da der ikke er brug for det pt). I alt er der Ca 800kvm bygninger inkl bolig, men størstedelen af produktions bygningerne er lejet ud til anden side.

Jeg har kigget på trækstabilisator til røgrør men der står at de skal på lodret rør, det kan jeg ikke på mit røgrør da den lodrette flade ikke er stor nok, resten af røret er 45° vinkel. Er det en vanskelig opgave at installere i et monstrum af en stålskorsten? 😊
Tusinde tak for jeres indlæg, altid rart at blive klogere og igen, selv en lille besparelse er det værd i længden.
Scotte 2030 Blackstar. Version 7 styring 500L Silo

Overdahl s20 / 250 brænder (19kW) ** Pensioneret
Overdahl K40 kedel ** Pensioneret


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Blackstar med højt forbrug

Indlæg af pille bruger » 09 feb 2018 09:37

Phjgaard skrev:
09 feb 2018 09:14
Det er rigtigt at det kun er boligen der er opvarmet og ja af ældre dato, størrelsen på fyret var grundet at det gamle fyr var 19kw og at der er mulighed for at varme tilstødende bygninger op via fyret (rør og radiatorer er installeret men lukket da der ikke er brug for det pt). I alt er der Ca 800kvm bygninger inkl bolig, men størstedelen af produktions bygningerne er lejet ud til anden side.

Jeg har kigget på trækstabilisator til røgrør men der står at de skal på lodret rør, det kan jeg ikke på mit røgrør da den lodrette flade ikke er stor nok, resten af røret er 45° vinkel. Er det en vanskelig opgave at installere i et monstrum af en stålskorsten? 😊
Tusinde tak for jeres indlæg, altid rart at blive klogere og igen, selv en lille besparelse er det værd i længden.
Der findes trækstabilisatorer hvor klapdelen kan drejes, sådan at den hænger korrekt uanset vinkel på røgrør.
Spørg en forhandler :great:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Phjgaard
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 25 sep 2014 22:15
Mit fyr: Scotte 2030 m 500L silo
Areal: 231m2 + 120m2 værkst
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4873
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Blackstar med højt forbrug

Indlæg af Phjgaard » 09 feb 2018 09:43

Genialt 👍 tak endnu engang
Scotte 2030 Blackstar. Version 7 styring 500L Silo

Overdahl s20 / 250 brænder (19kW) ** Pensioneret
Overdahl K40 kedel ** Pensioneret

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: Blackstar med højt forbrug

Indlæg af From » 09 feb 2018 10:05

Phjgaard skrev:
09 feb 2018 09:43
Genialt 👍 tak endnu engang
Søg efter dragex - de kan


Besvar