Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

er TEMPERATUR ER OPNÅET meldning 6-8 gange i døgnet okay

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: er TEMPERATUR ER OPNÅET meldning 6-8 gange i døgnet okay

Indlæg af pille bruger » 19 feb 2018 18:32

Nkjessen skrev:
19 feb 2018 18:21
Hej Michael.

Du har helt ret.
Jeg har også brug for hjælp.
Fortryder dog at jeg blandede mig i denne tråd.
Men vil for god ordens skyld svare.

Det hele skal ses i sammenhæng jfr. Trådens overskrift.

1. Selvfølgelig skal fyret stoppe når max temperatur er opnået. Kunsten er at forhindre at det sker.
2. Ja. Eltænderen er en sliddel. Unødig slid gør at den skal skiftes oftere. Troede at det var selvindlysende.
3. Med unødig strøm mener jeg bare at det kan spares ved at begrænse antallet af gange eltænderen benyttes.
4. Vedr. Røggaskondensering. Ja mine opstarts indstillinger er ikke optimale. Det bøvler jeg en del med.
Keddelshunten yder for lidt efter mine ønsker selvom den er åbnet så meget som den kan.
5. Drift fra 60 til 68 grader; dels for at undgå røggaskondensering, dels for at stabilisere temp i kombination med at skrue ned for cirkulationspumpen.
6. Selvfølgelig kan jeg ændre på forbrændingen når flammen jfr manualen er for hissig. Jeg forstår ikke hvorfor du mener at det er forkert.
7. Effekten skal sættes til det mulige for fyret. Enig. Bag på kedlen står 24,xx kW. Kan ikke finde hvor det står på brænderen. Ved du det?

Fy for en lang omgang. Tvivler på om det har glæde for nogen.

Har ingen internet og er dermed heller ikke på StokerCloud. Tak for din interesse. Men jeg må finde ud af det på en anden måde.

Mvh Niels
Etiketten bag på kedlen er kedlens max effekt, ikke brænderens effekt.
Hvis du ikke kan se eller finde brænderens effekt, så tag et mål på længden af herden,
og om det er en flad eller U herd du måler på.

Det er ikke forkert at ændre på blæsertal, det skal bare ske ved indstilling af forbrænding,
ikke bare fordi man kan ændre på tallet.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: er TEMPERATUR ER OPNÅET meldning 6-8 gange i døgnet okay

Indlæg af Hjemme teori » 19 feb 2018 21:08

Nkjessen skrev:
19 feb 2018 01:45
Hej.
Jeg havde tilsvarende problemer da jeg overtog huset med en bs2030.
Først og fremmest; Jeg er IKKE ekspert.
Mit fyr må SLET IKKE stoppe ved temperatur opnået.
Det slider på eltænderen.
Det bruger unødig strøm.
Der er risiko for røggaskondensering med tæring til følge.
PID styring vil hjælpe.
Før jeg kom til PID hævede jeg drifttemp. Fra 60 til 68 .
Sænkede ydelsen på cirkulationspumpen.
Sænkede blæseren på alle 3 trin. (Version 10 styring)
Satte fyrets ydelse til 20 kW og min til 2 kW (10% og max 100%)
Om du kan bruge noget af dette er ikke sikkert.
Det afhænger jo af husets forbrug kontra fyrets størrelse.

Mvh Niels
Jeg tror at minimums kedeltemperaturen for en bs2030 er 65, så det er fint den er hævet til 68 (mange kører dog også med 70, da de ellers har svært ved at holde returen på min 55). Da røg gastabet også er meget lille på en BS2030 er det forøgede tab meget lille.
Og ja, du kan godt sænke ydelsen og justere blæser der efter, men det giver ikke rigtig noget i forhold til spørgers problemer, da fyret bare skal regulere derefter. (faktisk kan det give nogle reguleringsproblemer i nogle styringsversioner, hvis fyret ikke kan følge med). Har man lyst til at fyret skal regulere mindre på samme forskel (er faktisk lidt det der sker når du sænker ydelsen), kan man også sænke PI med en 1/3 for begge tal.
Da spørger har problemer med at shunten ikke kan levere nok, skal man passe på med at sænke pumpeydelsen, det kan forværre det problem.
Mvh. Sophus

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: er TEMPERATUR ER OPNÅET meldning 6-8 gange i døgnet okay

Indlæg af Hjemme teori » 19 feb 2018 21:27

brianandersen skrev:
31 jan 2018 17:22
Hej

Har skiftet brænder fra ældre enhed til Scotte 30Kw enhed, der brænder fint :) efter lidt indkøring og justeringer.
Jeg oplever at se melding om STOPPET- TEMPERATUR ER OPNÅET en del gange i døgnet. Tænker at styringen ikke "bremser" hurtigt nok op. Kan man forbedre det via PID regulering, f.eks. med D værdien?


http://stokercloud.dk/dev/showmain.php? ... n.andersen

bedste hilsner
Brian
Hej Brian
Dit fyr har nogle problemer i opstarten, som relaterer sig til din styringsversion. Så den kan du med fordel opgradere til 7.0667. Der er lavet nogle tiltag der næsten eliminerer opstartsproblemet, hvor ydelsen stiger og falder vildt.
Så kan jeg se at din VVB produktion er ekstremt langsom. Det kan være der være mange grunde til, herunder fejl. Er det en fejl skal du have det rettet, så du kan få lavet noget mere varme. Er det ikke en fejl kunne du med fordel bygge din 3-vejs ventil om til en 2-vejs ved en bypass (så kan du køre med 2 vejs om vinteren og 3-vejs om sommeren) Læs om det på mhes.dk "vvb tilslutning".
Jeg tror din VVB føler sidder i bunden af VVB (du har meget store temperatur udsving på VVB). Så jeg ville flytte føleren op i toppen af tanken og hæve maks ydelse til 100%. Det gør at fyret bestiller meget mere når det kører VVB, samt at det sker sjældnere. Kommer du til at mangle varmt vand, hæver du tillæget under VVB en smule, så laver fyret det endnu hurtigere (og med 30kW, skal man altså bruge en del før det ikke kan følge med).

Jeg har næsten samme setup som dig (bare 700m2 og 300L VVB) hvis du kigger på mit fyr, kan du se at jeg har 2vejs aktiv lige nu og så har jeg minimums drift under VVB til 40%, da jeg ikke kommer under dette om vinteren, så derfor skal fyret ikke regulere under dette, hvilket det ellers kunne finde på i overgangen fra drift til VVB). Så har jeg også næsten samme temperatur på kedlen ved VVB og drift, da det ikke gør noget det tager lang tid, der er jo stadig varme på huset.
https://stokercloud.dk/v3/#/bhg-v7/main-page
Last edited by 1 on Hjemme teori; edited 19 times in total
Mvh. Sophus

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: er TEMPERATUR ER OPNÅET meldning 6-8 gange i døgnet okay

Indlæg af Hjemme teori » 19 feb 2018 21:33

Du kan gøre en ting mere lige nu.
Hæve kedel temperatur/"differens over"over til 15.
Mvh. Sophus

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: er TEMPERATUR ER OPNÅET meldning 6-8 gange i døgnet okay

Indlæg af Hjemme teori » 19 feb 2018 21:47

Nu sidder jeg og kigger og tænker du har en masse gulvvarme, med den måde din kedeltemperatur opfører sig.
Når du har fået styr på din VVB, skal du måske tænke på om det er muligt at sænke temperaturen i kredsene. Jeg kan se at når kedlen er blevet varm, stiger temperaturen pludselig jævnt, selvom fyret skruer ned, hvilket kunne tyde på at aftaget falder markant.
Med den opførsel kan du også sagtens køre med nogle højere tal i PI. Jeg kører med
P=1,9
I=0,4
Min erfaring er at med høje tal, og et fyr der er passende størelse skal I have større andel end ellers.
Så jeg vil tro at du sagtens kan køre med p=2 og I=0,3, så skal fyret nok regulere ned i tide.
Som beskrivelse af resultatet, vil dit fyr hvor det i dag kører 80% når det lukker ned. Vil det med de tal jeg har foreslået, have skruet ned til 50%.
Mvh. Sophus


Nkjessen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 40
Tilmeldt: 18 feb 2018 23:05
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: er TEMPERATUR ER OPNÅET meldning 6-8 gange i døgnet okay

Indlæg af Nkjessen » 19 feb 2018 22:37

Hej Michael.

Havde lige skjoldet af brænderen ved rensning.
Mærkatet angiver 20 kW. Herden er 15 cm lang.
Det tager 1.5 til 2 timer at komme op på normal drifttemp. Keddelshunten står til 62 grader men jeg måler returen samme sted (lige før indgang til keddel til 37 grader laaangsomt stigende.
Efter et par timer ligger den mellem 15 og 19 grader under keddeltemp og afgang og det bliver den ved med.
Så derfor er jeg ikke tilfreds med shuntens ydelse.
Det skal bare ændres når der skal laves andre ting ved installationen.
Tak for din interesse.
Mvh Niels
Vedhæftede filer
20180219_211251.jpg
Herden
I lære som fyrpasser på Woody / Scotte Blackstar 20-30 bs2030 Version 10 styring.

Nkjessen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 40
Tilmeldt: 18 feb 2018 23:05
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: er TEMPERATUR ER OPNÅET meldning 6-8 gange i døgnet okay

Indlæg af Nkjessen » 19 feb 2018 23:11

Hej Sophus.
Mange tak for dit svar vedr bs2030 og minimum temp.
Dine forklaringer og advarsler stemmer forbløffende godt med mine problemer. Så det er taget til efterretning.
Mvh Niels
I lære som fyrpasser på Woody / Scotte Blackstar 20-30 bs2030 Version 10 styring.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: er TEMPERATUR ER OPNÅET meldning 6-8 gange i døgnet okay

Indlæg af Hjemme teori » 19 feb 2018 23:12

Nkjessen skrev:
19 feb 2018 22:37
Hej Michael.

Havde lige skjoldet af brænderen ved rensning.
Mærkatet angiver 20 kW. Herden er 15 cm lang.
Det tager 1.5 til 2 timer at komme op på normal drifttemp. Keddelshunten står til 62 grader men jeg måler returen samme sted (lige før indgang til keddel til 37 grader laaangsomt stigende.
Efter et par timer ligger den mellem 15 og 19 grader under keddeltemp og afgang og det bliver den ved med.
Så derfor er jeg ikke tilfreds med shuntens ydelse.
Det skal bare ændres når der skal laves andre ting ved installationen.
Tak for din interesse.
Mvh Niels
Shunten er nok for lille, men derudover er den nok også i stykker. Har du prøvet at massere den som man gør med en en radiator ventil der hænger?
Grunden til at jeg tror den er i stykker, er at selv en kold retur fra hus, er måske 30 grader. hvis den kun kan hæve den 7 grader, med 68 graders kedelvand, leverer den kun en ca, 15% af vandet gennem shunten. det burde selv en ½" kunne gøre bedre på en 20kW.
Har du meget gulvvarme?, de kan nemlig godt suge og da du har skruet ned for pumpen, kan det sætte shunten ud af kraft.
Mvh. Sophus

Nkjessen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 40
Tilmeldt: 18 feb 2018 23:05
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: er TEMPERATUR ER OPNÅET meldning 6-8 gange i døgnet okay

Indlæg af Nkjessen » 19 feb 2018 23:32

Flere guldkorn fra Sophus . Tak.
Ja jeg har masseret shuntens ventil.
Måske den er i stykker som du skriver.
Måske der er fuld af skit over ventilen.
Jeg har mest falsk gulvvarme! ;)
Dvs dårligt isoleret rørføring.
Og eet rum med gulvvarme som kun kan styres med en bilofix. Som dem man ser under håndvaske og ved toiletter. Noget rigtig dårligt hjemmefusk . Så den er der lukket for.
Men hvordan kan gulvvarme sætte keddelshunten ud af kraft?
Vil det ikke kræve en ekstra pumpe i systemet?
Mvh Niels
I lære som fyrpasser på Woody / Scotte Blackstar 20-30 bs2030 Version 10 styring.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: er TEMPERATUR ER OPNÅET meldning 6-8 gange i døgnet okay

Indlæg af Hjemme teori » 19 feb 2018 23:36

Jo, hvis man har en gulvvarme shunt, kan den suge og hvis ikke fyrpumpen, pumper mere end den suger, kommer der ikke noget vand gennem kedelshunten.
Da du ikke har en gulvvarme shunt, har du ikke det problem.
Og jo en gulvvarme shunt har sin egen pumpe.
Mvh. Sophus


Besvar