Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Knap på Scottestyring har ændret adfærd

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Thomsus
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 67
Tilmeldt: 04 sep 2013 10:08
Mit fyr: Scotte 16KW m/Blackstar kedel
Areal: 215
Brændsel: Barlinek 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 3230
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 1 gang

Knap på Scottestyring har ændret adfærd

Indlæg af Thomsus » 10 nov 2017 12:42

Hej alle I kloge hoveder.

Min Scotte v6 styring har kørt fint indtil nu, og kører stadig. Men nu har pil-ned knappen ændret adfærd, idet den, ved tryk, gør det samme som SET knappen. I menuerne kan jeg således kun gå længere ind med SET knappen (undermenu), eller gå opad, og dermed til sidst komme ud af menuen.

Mens jeg stod og rodede med den, fik jeg derfor ændret en værdi op til et højere tal, men kunne ikke ændre den ned igen - øv :(
Heldigvis har jeg en Raspberry Pi med Pellmon tilsluttet, så via den kunne jeg ændre værdien tilbage igen. Uden Raspberryen havde jeg heller ikke kunnet starte den igen, idet start og stop er pil ned knappen.
Lidt værre er det, at jeg fik ændret Kw værdi for brænderen fra 16 kw til 10 kw, og nu ikke kan ændre den tilbage til 16, da det kræver at pil-ned knappen virker. Øv igen.

Jeg har prøvet at frakoble strømmen, frakoble Raspberry'en, pillet batteriet ud, ventet, og monteret det igen. Alt sammen med sammen forgæves. Så hvad gør jeg nu? Skal jeg kaste 400 kr efter en ny v6 chip, eller er det mere sandsynligt at fejlen ikke er i chippen, men i printkortets øvrige komponenter?

Og giver det overhovedet mening at kaste 400 kr efter en v6 styring, eller er der fordele ved at betale ekstra, og få en ny v7 eller 10 styring istedet? Det er en BlackStar kedel jeg har, med 16kw brænder.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Knap på Scottestyring har ændret adfærd

Indlæg af pille bruger » 10 nov 2017 15:01

Thomsus skrev:Hej alle I kloge hoveder.

Min Scotte v6 styring har kørt fint indtil nu, og kører stadig. Men nu har pil-ned knappen ændret adfærd, idet den, ved tryk, gør det samme som SET knappen. I menuerne kan jeg således kun gå længere ind med SET knappen (undermenu), eller gå opad, og dermed til sidst komme ud af menuen.

Mens jeg stod og rodede med den, fik jeg derfor ændret en værdi op til et højere tal, men kunne ikke ændre den ned igen - øv :(
Heldigvis har jeg en Raspberry Pi med Pellmon tilsluttet, så via den kunne jeg ændre værdien tilbage igen. Uden Raspberryen havde jeg heller ikke kunnet starte den igen, idet start og stop er pil ned knappen.
Lidt værre er det, at jeg fik ændret Kw værdi for brænderen fra 16 kw til 10 kw, og nu ikke kan ændre den tilbage til 16, da det kræver at pil-ned knappen virker. Øv igen.

Jeg har prøvet at frakoble strømmen, frakoble Raspberry'en, pillet batteriet ud, ventet, og monteret det igen. Alt sammen med sammen forgæves. Så hvad gør jeg nu? Skal jeg kaste 400 kr efter en ny v6 chip, eller er det mere sandsynligt at fejlen ikke er i chippen, men i printkortets øvrige komponenter?

Og giver det overhovedet mening at kaste 400 kr efter en v6 styring, eller er der fordele ved at betale ekstra, og få en ny v7 eller 10 styring istedet? Det er en BlackStar kedel jeg har, med 16kw brænder.
Det lille fladkabel fra trykknap folien og ned til printkortet, har du prøvet at trykke stikket ned på plads icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Thomsus
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 67
Tilmeldt: 04 sep 2013 10:08
Mit fyr: Scotte 16KW m/Blackstar kedel
Areal: 215
Brændsel: Barlinek 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 3230
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Knap på Scottestyring har ændret adfærd

Indlæg af Thomsus » 10 nov 2017 15:14

Hej Michael.

Aha... det har jeg lige checket. Det sidder som det skal, så det er ikke årsagen. Ville ellers have været dejligt nemt hvis det var tilfældet...

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Knap på Scottestyring har ændret adfærd

Indlæg af pille bruger » 10 nov 2017 15:42

Thomsus skrev:Hej Michael.

Aha... det har jeg lige checket. Det sidder som det skal, så det er ikke årsagen. Ville ellers have været dejligt nemt hvis det var tilfældet...
Så kunne det være der skulle et nyt folie med nye knapper til icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Thomsus
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 67
Tilmeldt: 04 sep 2013 10:08
Mit fyr: Scotte 16KW m/Blackstar kedel
Areal: 215
Brændsel: Barlinek 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 3230
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Knap på Scottestyring har ændret adfærd

Indlæg af Thomsus » 10 nov 2017 20:44

Ja måske...
Sådan en kan man dog ikke købe som separat reservedel. Jeg har ihvertfald ikke kunnet finde den nogetsteds på nettet.



Thomsus
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 67
Tilmeldt: 04 sep 2013 10:08
Mit fyr: Scotte 16KW m/Blackstar kedel
Areal: 215
Brændsel: Barlinek 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 3230
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Knap på Scottestyring har ændret adfærd

Indlæg af Thomsus » 12 nov 2017 07:38

Hvor ser du den? Der sælges ikke en til v6.

egregersen

Re: Knap på Scottestyring har ændret adfærd

Indlæg af egregersen » 12 nov 2017 08:04

:oops: Det er mig der ikke var rigtig vågen. Jeg læste det til at være en version 7 så den til version 6 er der godt nok ikke. Beklager

Thomsus
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 67
Tilmeldt: 04 sep 2013 10:08
Mit fyr: Scotte 16KW m/Blackstar kedel
Areal: 215
Brændsel: Barlinek 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 3230
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Knap på Scottestyring har ændret adfærd

Indlæg af Thomsus » 12 nov 2017 14:40

Pyt pyt, det sker.
Tror en nyere styring nærmer sig...

Thomsus
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 67
Tilmeldt: 04 sep 2013 10:08
Mit fyr: Scotte 16KW m/Blackstar kedel
Areal: 215
Brændsel: Barlinek 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 3230
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Knap på Scottestyring har ændret adfærd

Indlæg af Thomsus » 26 nov 2017 23:08

Nå I får lige sidste kapitel.

Fronten var ikke at finde på nettet som er reservedel, derfor overvejede jeg, som skrevet ovenfor, at købe en ny(ere) styring. Jeg forespurgte dog Hedestoker, for lige at have prøvet "alt", før jeg kastede penge ud på en ny dyr styring. Han havde søreme en front til min efterhånden gamle version 6. Så jeg splittede lige den defekte front ad, for at sikre mig at det nu også var der fejlen var, og ikke i f.eks. chippen. Det VAR fronten der var defekt, jeg kunne aktivere samtlige kontakter/knapper ved manuelt at forbinde de elektriske forbindelser bag knapperne. Jeg kunne således med sikkerhed konkludere, at det var knappanelet/folien der var defekt, og ikke andet.
Så nu sidder der en ny flot front på, uden sorte fingeraftryk på :-) Og til færre penge end en ny stryring.

Inden jeg nåede at få svar fra HEdestoker overvejede jeg at bore tre huller i den gamle front, og heri montere tre soft touch knapper, og således lodde ledninger på hver kontakt. Det ville ikke være noget problem at lave, men pænt ville det ikke blive, idet de softtouch knapper man kan købe, og som er store nok til at man kan lodde ledninger på dem, ville skulle stikke flere mm ud foran på frontpladen. Ikke ligefrem et problem, men en ny original front er pænere, så det afgjorde det. Men min ide er hermed givet videre til andre, der også måtte opleve defekte knapper, nu hvor jeg har fjernet markedets sidste frontpanels fra reservedelslagrene :-D


Besvar