Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ingen gulvvarme

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Thomas M
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 19 okt 2017 03:45

Ingen gulvvarme

Indlæg af Thomas M » 19 okt 2017 09:35

Langt om længe fik jeg installeret mit 16 kW Scottefyr.
Det tændte rigtig fint op og inden længe kunne jeg mærke at frem røret der går ind i huset blev varmt.
Jeg har fordelerrør til radiatorer på 1. sal samt vvb, før vandet løber ind i shunten og ligeledes på afgangen fra retur shunten.
Ventilerne på returen til gulvvarmen er åbnet helt op, men der kommer ingen varme i gulvene. Så er gode dyr rådne..
Er der nogen der har nogle indspark til hvor kæden er sprunget af?


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Ingen gulvvarme

Indlæg af BWJ » 19 okt 2017 09:50

Luft, luk for alt andet end GV og pumper på max. til der er hul igennem.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

pendec

Re: Ingen gulvvarme

Indlæg af pendec » 19 okt 2017 11:26

Et billede af din gulvvarme styring og rør siger mere end tusind ord, det kan jo være andet end luft :)

Thomas M
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 19 okt 2017 03:45

Re: Ingen gulvvarme

Indlæg af Thomas M » 19 okt 2017 14:04

Kluddermutter af pexrør og messing:)
IMG_20171019_093033185.jpg

Thomas M
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 19 okt 2017 03:45

Re: Ingen gulvvarme

Indlæg af Thomas M » 19 okt 2017 14:28

Vil det hjælpe hvis jeg tager flere billeder, flere vinkler og af monteringen af fyret?


pendec

Re: Ingen gulvvarme

Indlæg af pendec » 19 okt 2017 15:27

Dit billede ligner mit på et prik :) Har dog bare 4 kredse her.

At dine flowmålere intet viser er da et dårligt tegn, her er de alle på mellem 2.5-3 , rimelig ens.
At din temp måler i top viser 30c, og den nederste er helt i top, virker mærkeligt eller som om din kontra ventil ikke virker i bunden, og vandet fiser lige direkte frem ved den temp måler der? Eller så er den temp måler bare defekt?

Så hvis din pumpe virker (Du kan komme ud for at den skal lige have nogle george gærløs slag, da pumpen kan gå i stå hvis den ikke har været i brug i længere tid, som en hel sommer)
Så skulle du kunne se på temp måler at 30c er godt og så skal dine flow måler bare begynde at vise trykket.
Er dine flowmåler skruet for stramt på, så vil de ikke virke, derfor skal du måske løsne plastik på flowmåler (ikke møtrik på kreds), så glasset løsnes lidt, så burde du se forskel i tryk, hvis pumpen er igang. Hvis din pumpe er med 3 indstillinger, så er III nok en god start så du hurtigt ser flowmåler ændre sig, så kan du altid gå tilbage til hastighed I bagefter.

Resten ser ok ud sådan som billede nu ligner mit, og alle kredse er åbne, pumpen kører (på indstilling 1,2,3?).

Du kan også mærke på slangerne under flowmåler i toppen om der begynder at komme 30c varmt vand igennem.

Jeg synes det ligner en pannex løsning? uden elektronisk styring. Og den pumpe de leverer med, kan ikke huske om den vender modsat af en grundfoss, ellers sidder den jo som min, så pumpe retning er op, der skulle du kunne se pilen pege op på pumpen.

Thomas M
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 19 okt 2017 03:45

Re: Ingen gulvvarme

Indlæg af Thomas M » 19 okt 2017 22:37

Tusind tak for svar.
Begge pumper, både den ved shunt og den ved fyret kører på max. Jeg gider rundt og lufter ud, men det er kun ventilen ved fyret der gider lidt men jævnligt. Prøver at løsne plastic jætterne på flow målerne, men tror ikke det er det. frem røret er pænt varmt og det er retur også. Men gulvvarme slangerne er kun lunkne. Det hele er sprit nyt.m

pendec

Re: Ingen gulvvarme

Indlæg af pendec » 19 okt 2017 23:29

Når jeg mente du skal mærke efter varme, så er det slange under flowmåler, du kan få varme igennem uden flowmåler viser tryk, så sidder den for stramt. Trykket er så ukendt.

Jeg formoder når du skriver frem og retur, så er det før gulvvarmen, altså ved fyr frem og retur til fyr , du kan mærke der kommer varmt vand rundt.

Dine kredse i bunden er helt åbne alle sammen? Prøv at luk alle på nær nr.1 (fra venstre), så se om du ikke kan starte med at lufte en enkelt kreds ud , så du også ser flowmåler har et tryk, virker det, så tager du kreds2, lukker kreds1 og sådan fremad til kreds7 . Måske skal de virkelig bare fyldes op og har for meget luft som ligger i slangerne.
Så åben en , sluk gulvvarme pumpe, lad kun den primære pumpe ved pillefyr trække vandet. Sæt termostat ved gulvvarme på MAX, så den er pivåben og kalder på vand. Se om det ikke få cirkulation igang på kreds 1.

Thomas M
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 19 okt 2017 03:45

Re: Ingen gulvvarme

Indlæg af Thomas M » 20 okt 2017 17:20

Nu har jeg prøvet at lukke de forskellige kredse af en af gangen, hver for sig. Der er bare stadig kolde rør i gulvvarmen :( Jeg har haft flere kloge mennesker til at kigge på det uden at ramme noget der dutter..

pendec

Re: Ingen gulvvarme

Indlæg af pendec » 20 okt 2017 17:44

Kan det tænkes pumpen er defekt? Hvis den har ligget og ventet i flere måneder på du fik sat anlægget op, så er de pumper altså ikke særligt smarte, de skal lige have et par nyk med noget tungt , så du får den igang. Det er sket et par gange over årene her, så burde ikke være farligt, nok mere lidt kalk som stopper.

Det er jo først og fremmest den pumpe som trækker, der også giver et ekstra tryk på dine flowmålere. Du kan vist mærke på pumpen om den er varm, da varmt vand jo går igennem der.
1: Kan du mærke varmt vand lige efter termostat ved gulvvarmen, altså efter den, ikke før (hvor det stoppes når den er slukket :) ) som bevis på den skubber varmt vand frem efter termostat?

2: du har jo bekræftet er rør frem og retur bliver varme, så den primære pumpe lyder til at virke fint.


Besvar