Kan i lige kigge ind på mit fyr?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Jesper Arning
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 26
Tilmeldt: 23 okt 2016 19:48
Mit fyr: BlackStar+ 16 Kw
Areal: 265
Brændsel: VIDA træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4880

Kan i lige kigge ind på mit fyr?

Indlæg af Jesper Arning »

https://stokercloud.dk/v3/#/arning/main-page

Sat op i Onsdags.

På en forholdsvis lun dag som i dag, hvor huset via Danfoss Living Connect er sat til 21 grader i den ene halvdel og 19 gader i den anden halvdel, kører fyret på ca. 10 Kw. Jeg kan via Danfoss systemet at se at den ene halvdel af huset der er sat til 21 grader, kun sporadisk varmer på radiatorerne.

Det er tale om i alt 265 Kvm, gammelt hus fra 1912, lige hulmursisoleret. Krybekælder uisoleret, ukendt antal mm. isolering i etageadskillelse imod loftet. Store / gamle stål radiatorer over alt. Vandvarmer er koblet på systemet men der er ingen yderligere styring af de end hvad der er indbygget i den.

Da jeg sænker temperaturen på alle radiatorer til 18 gader falder ydelsen på fyret selvfølgeligt, lige nu ned til 4.1 Kw.

Da jeg er 101% blank på hvad huset kræver, ved jeg af gode grunde ikke om 10 Kw er ok, jeg har heller ingen ide om hvorvidt indstillingerne på fyret generelt ser ud, jeg kan selvfølgeligt se på tallene, men de siger mig ikke det store

Vil i kigge ind og komme med jeres meninger?

Fyret kan være offline på et tidspunkt Lørdag, men burde ellers være online hele tiden.

Når jeg skruer på for varmen her igen skriver jeg det lige her i indlægget.

Brugeravatar
MHES
Stoker III
Stoker III
17
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jan 2007 21:36
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 250 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Sorø
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: Kan i lige kigge ind på mit fyr?

Indlæg af MHES »

Hej,

Umiddelbart ser det ikke helt skidt ud, men fyret kører jo også med ilt-regulering :)

Du kunne med fordel sætte temperaturen for pumpe start op fra 30 grader til f.eks. 55 grader, det vil sikre at kedlen kommer hurtigt op i drifttemperatur.
Du har alligevel ingen glæde af at cirkulere 30 grader varmt vand i anlægget.

Dine korrektionstal for hhv. Lav, Midt og Høj ligger noget over 100%, hvilket tyder på for meget luft (for høje blæsertal).
Noget tyder på at du ikke har indreguleret fyret korrekt endnu, men iltstyringen kan stadig klare "udfordringen".

For at indregulere fyret korrekt skal du først og fremmest afveje sneglydelsen og indtaste det i styringen samt sætte Autoberegning til ON.
Tallet for sneglydelsen står til 1.800 g/360 sek og det ligner et standardtal og ikke noget du har afvejet.

Så skal du sikre dig at ilt-sonden er korrekt kalibreret, altså viser 20,9% i opvarmet tilstand i fri luft.
Herefter skal du sætte iltstyring til "VIS" og låse brænderen til 10% drift, hvorefter du justerer Blæs lav op/ned indtil du har en ilt-% på de ønskede 17%.
Så låses brænderen på 50% og Blæs midt justeres op/ned indtil du har en ilt-% på de ønskede 12%, og til sidst låses brænderen på 100% og Blæs høj justers op/ned indtil du har en ilt-% på de ønskede 8%.

Slip så brænderen løs til at køre mellem 10% og 100% og sæt iltstyring til "ON"

Hilsen
Michael

Jesper Arning skrev:https://stokercloud.dk/v3/#/arning/main-page

Sat op i Onsdags.

På en forholdsvis lun dag som i dag, hvor huset via Danfoss Living Connect er sat til 21 grader i den ene halvdel og 19 gader i den anden halvdel, kører fyret på ca. 10 Kw. Jeg kan via Danfoss systemet at se at den ene halvdel af huset der er sat til 21 grader, kun sporadisk varmer på radiatorerne.

Det er tale om i alt 265 Kvm, gammelt hus fra 1912, lige hulmursisoleret. Krybekælder uisoleret, ukendt antal mm. isolering i etageadskillelse imod loftet. Store / gamle stål radiatorer over alt. Vandvarmer er koblet på systemet men der er ingen yderligere styring af de end hvad der er indbygget i den.

Da jeg sænker temperaturen på alle radiatorer til 18 gader falder ydelsen på fyret selvfølgeligt, lige nu ned til 4.1 Kw.

Da jeg er 101% blank på hvad huset kræver, ved jeg af gode grunde ikke om 10 Kw er ok, jeg har heller ingen ide om hvorvidt indstillingerne på fyret generelt ser ud, jeg kan selvfølgeligt se på tallene, men de siger mig ikke det store

Vil i kigge ind og komme med jeres meninger?

Fyret kan være offline på et tidspunkt Lørdag, men burde ellers være online hele tiden.

Når jeg skruer på for varmen her igen skriver jeg det lige her i indlægget.
Jesper Arning
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 26
Tilmeldt: 23 okt 2016 19:48
Mit fyr: BlackStar+ 16 Kw
Areal: 265
Brændsel: VIDA træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4880

Re: Kan i lige kigge ind på mit fyr?

Indlæg af Jesper Arning »

Jesper Arning skrev:https://stokercloud.dk/v3/#/arning/main-page


Når jeg skruer på for varmen her igen skriver jeg det lige her i indlægget.
Der er igen skruet op.

Halvdelen af huset til 21 grader, resten til 19 grader.
Jesper Arning
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 26
Tilmeldt: 23 okt 2016 19:48
Mit fyr: BlackStar+ 16 Kw
Areal: 265
Brændsel: VIDA træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4880

Re: Kan i lige kigge ind på mit fyr?

Indlæg af Jesper Arning »

MHES skrev:Hej,

Umiddelbart ser det ikke helt skidt ud, men fyret kører jo også med ilt-regulering :)

Du kunne med fordel sætte temperaturen for pumpe start op fra 30 grader til f.eks. 55 grader, det vil sikre at kedlen kommer hurtigt op i drifttemperatur.
Du har alligevel ingen glæde af at cirkulere 30 grader varmt vand i anlægget.

Dine korrektionstal for hhv. Lav, Midt og Høj ligger noget over 100%, hvilket tyder på for meget luft (for høje blæsertal).
Noget tyder på at du ikke har indreguleret fyret korrekt endnu, men iltstyringen kan stadig klare "udfordringen".

For at indregulere fyret korrekt skal du først og fremmest afveje sneglydelsen og indtaste det i styringen samt sætte Autoberegning til ON.
Tallet for sneglydelsen står til 1.800 g/360 sek og det ligner et standardtal og ikke noget du har afvejet.

Så skal du sikre dig at ilt-sonden er korrekt kalibreret, altså viser 20,9% i opvarmet tilstand i fri luft.
Herefter skal du sætte iltstyring til "VIS" og låse brænderen til 10% drift, hvorefter du justerer Blæs lav op/ned indtil du har en ilt-% på de ønskede 17%.
Så låses brænderen på 50% og Blæs midt justeres op/ned indtil du har en ilt-% på de ønskede 12%, og til sidst låses brænderen på 100% og Blæs høj justers op/ned indtil du har en ilt-% på de ønskede 8%.

Slip så brænderen løs til at køre mellem 10% og 100% og sæt iltstyring til "ON"

Hilsen
Michael
Hej Michael

Tak for din fine respons som jeg vil gå igang med at nærstudere nu.

En ting jeg falder over lige umiddelbart er at du skriver 1800 g/360 sek.
Der blev lavet en afvejning sammen med montøren og vi kom frem til 1280 g som jeg lige husker det og jeg ved jeg har set det tal på skærmen ude ved fyret på et tidspunkt, så hvorfor der står 1800 nu .. tja ..
Brugeravatar
MHES
Stoker III
Stoker III
17
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jan 2007 21:36
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 250 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Sorø
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: Kan i lige kigge ind på mit fyr?

Indlæg af MHES »

Hej,

Jeg ser tallet 1.800 g/360 sek på StokerCloud under Silo :)

Jeg skal lige huske at spørge om du har en velfungerende trækstabilosatpr i din skorsten eller i røgrøret ?
...det er et "must" for at kunne indregulere fyret korrekt.


Update *****
Jeg kan godt se i loggen at snegldosering er sat til 1.280 g/360 sek onsdag d. 11/10 og ligeleds er Pumpe start sat til 50 grader.
Iflg. loggen er disse parametre ikke ændret senere, men de står altså anderledes på StokerCloud når jeg ser på dem.
Kontroller dem lige på selve styringen.

Hilsen
Michael
Jesper Arning skrev:Hej Michael

Tak for din fine respons som jeg vil gå igang med at nærstudere nu.

En ting jeg falder over lige umiddelbart er at du skriver 1800 g/360 sek.
Der blev lavet en afvejning sammen med montøren og vi kom frem til 1280 g som jeg lige husker det og jeg ved jeg har set det tal på skærmen ude ved fyret på et tidspunkt, så hvorfor der står 1800 nu .. tja ..

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Kan i lige kigge ind på mit fyr?

Indlæg af Hjemme teori »

For få piller (hvilket sker hvis styringen tror 1800 og der kun kommer 1280) har samme effekt som michael skriver for høje blæsertal vil give.
Altså:
for lidt piller = for meget blæs
Mvh. Sophus

Besvar