VVB ventil skift NO til NC i v7 styring?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Randa
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 13
Tilmeldt: 25 okt 2009 23:13
Mit fyr: Scotte 20kW med BS1016 kedel
Areal: 235
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6630
Geografisk sted: Skodborg ved Vejen

VVB ventil skift NO til NC i v7 styring?

Indlæg af Randa »

Hej

Min v10 styrings print var brændt af, og jeg har været ude og investere i en ny styring. Valget faldt på en v7 styring, da jeg kunne læse på hedestoker, at printet på de to styringer er ens.

Ideen var så at bruge touch skærmen fra v10 styringen på den nye styring, men terminalerne på v7 printet er større en på v10 styringen, så dette kunne ikke lade sig gøre :(

Nå men den nye styring (v7) er monteret, men jeg kan ikke skifte udgangen for VVB prioritet mellem NO og NC. Dette kunne jeg på min v10 styringen.
Er der nogen, som ved om dette er muligt i v7 styringen - og hvis ja, så vil jeg gerne vide hvordan.

Alternativt er der nogen, som har el-diagrammet for ventilen, som følger med (model V4016) det er en 2-vejs ventil, som er monteret.

Jeg får kun varmet huset op når styringen kører vvb prioritet :(

På forhånd tak
/Mads Randa

Randa
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 13
Tilmeldt: 25 okt 2009 23:13
Mit fyr: Scotte 20kW med BS1016 kedel
Areal: 235
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6630
Geografisk sted: Skodborg ved Vejen

Re: VVB ventil skift NO til NC i v7 styring?

Indlæg af Randa »

På min styring v10 er omformeren til 3,3V brændt af på printet (der er kommet sod ud fra den - det er den store brune del på printet i venstre side).

Jeg tænker ellers på alternativt at købe et omskifterrelæ, men det er koste en små 100kr og er der nogen, som har erfaring med dette?
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: VVB ventil skift NO til NC i v7 styring?

Indlæg af J-B »

Muligheden for at vælge NC og NO er ikke i de nyere versioner af softwaren.
Hvis du henter version 7.0522 så kan du vælge NC og NO.
Kan du ikke tage et billede af hvordan det er lavet med ventilen ved din VVB.
Randa
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 13
Tilmeldt: 25 okt 2009 23:13
Mit fyr: Scotte 20kW med BS1016 kedel
Areal: 235
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6630
Geografisk sted: Skodborg ved Vejen

Re: VVB ventil skift NO til NC i v7 styring?

Indlæg af Randa »

Hej JB

Det var da trist man ikke længere kan skifte mellem NO og NC :(

Her er et link til mit centralvarmesystem: https://www.dropbox.com/s/q00pfziibx3jo ... a.pdf?dl=0

Det giver ikke helt mening at tage et billede, da der er adskillige meter mellem delene.

Generelt virker mit system med, at gulvarme i baggang og badeværelse altid bliver trukket med sammen med VVB. Når huset skal opvarmes opvarmes hele systemet og ventilen skal så være åben.
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: VVB ventil skift NO til NC i v7 styring?

Indlæg af J-B »

Randa skrev:Hej JB

Det var da trist man ikke længere kan skifte mellem NO og NC :(

Her er et link til mit centralvarmesystem: https://www.dropbox.com/s/q00pfziibx3jo ... a.pdf?dl=0

Det giver ikke helt mening at tage et billede, da der er adskillige meter mellem delene.

Generelt virker mit system med, at gulvarme i baggang og badeværelse altid bliver trukket med sammen med VVB. Når huset skal opvarmes opvarmes hele systemet og ventilen skal så være åben.
Det er da en helt perfekt diagram du har lavet :great:
Der jeg kløede mig mest i det tilbageværende hår i nakken er jo at du har et problem med en 2 vejs ventil :wink:
Som jeg kan læse diagrammet, så har du altid fuld flow på VVB og ventilen åbner og lukker din centralvarme? det er en meget stor fejl.
Ventilen skal være monteret så den kun kan sende varme fra kedelen til VVB efter behov, der skal altid være fuld flow til radiatorerne.
Hvis du henter software V7.0522, så kan du have varme uden problemer, til du får flyttet ventilen på VVB i stedet for centralvarmen :great:

Randa
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 13
Tilmeldt: 25 okt 2009 23:13
Mit fyr: Scotte 20kW med BS1016 kedel
Areal: 235
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6630
Geografisk sted: Skodborg ved Vejen

Re: VVB ventil skift NO til NC i v7 styring?

Indlæg af Randa »

JB

Min installation er meget velovervejet og placeringen af ventilen er korrekt.

Jeg kører to opsætninger. En vinteropsætning, hvor der er varme i hele huset samt VVB. En sommer opsætning hvor gulvvarmen i badeværelse og VVB kører alene (dermed er klinkegulvet ikke super varmt, men heller ikke is koldt, samt håndklædetørreren fungerer). Denne opsætning har fungeret problemfrit siden installationen i 2013 indtil den nye styring blev installeret.

Jeg bor i en gammel nedlagt landbrugsejendom fra 1880, hvor der er sket en den tilbygninger og moderniseringer igennem tiderne. Min 2vejsventil er pt. 20m rørføring fra fyrrummet og placeret uden for beboelsen hvor splittet mellem centralvarmen til den gamle hoveddel af huset (alle radiatorerne) og en nyere udvidelse (badeværelse, VVB og baggang). Herefter er der ca. 8m yderligere rørføring inden fordelingen mellem VVB og gulvarmen i badeværelses sker.

Flyttes 2vejsventilen efter din anbefaling vil jeg få et kæmpe varmetab i husets centralvarme i sommerperioden, hvilket ikke er optimalt. Dertil skal det siges, at der sådan en flytning vil kræve mindst 50 timers arbejde.

Jeg kan forstå at den ældre styring kan bruges, men jeg synes ikke helt om ideen om, at man skal tilbage til en ældre version for at få tingene til at virke som det burde...

Jeg tror jeg ender med at indsætte et omskifterrelæ i min samleboks ved 2vejsventilen så jeg kan konvertere NO signal til NC. Pris ca 100kr - arbejdstid ca. 15min. Det skal dog lige bestilles hjem :(
Jeg synes bare det er beklageligt at man skal lave dette for at kompensere for softwareopdatering, som burde forbedre produktet.

Tak for input :)

/Mads

PS: jeg griber lige fat i NBE og kommer med min kommentarer til deres styring.

Besvar