Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udluftning - VVB og 3 vejs ventil...

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Hemhems
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 30 jan 2012 19:44
Mit fyr: Scotte 10kw V7 styring/BS20
Areal: 100m2
Brændsel: SJS 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 7250
Dagligt forbrug: 17kg
Årligt forbrug: 3500kg
Geografisk sted: Vesterhede - Hvor ingen kan høre dig Skrige!
Modtaget likes: 2 gange

Udluftning - VVB og 3 vejs ventil...

Indlæg af Hemhems » 21 maj 2017 11:53

Hej

Jeg har først i går fået mit fyr op og køre, og det er en ældre sag nu da jeg købte en Scotte 6.35 med BS kedel for længe siden.

Alt er dog som nyt og jeg startede det op for første gang i går, men pga luft stiger trykket fra 2 bar til 2,4-2,5 og det er jo ikke perfekt..

Var godt klar over der nok var luft i systemet men alle radiatorer løber der vand ud, men der er lommer af luft jeg har prøvet at udlufte mellem vvb og pumpe hvor shunten er en Esbe.

Har prøvet og har nu Esbe'en helt åben og ingen vand igennem shunt, og trykker på 3 vejs ventilen for at åbne kredsløbet og har lukket samtlige radiatorer så jeg kan isolere det, men luften vil ikk rigtige hoppe op til udluftningen til vvb og jeg har forsøgt mange gange nu at starte og stoppe pumpe, banke på rør, stå på et ben og synge en sang, men der kommer stadig kun vand ud af vvb ventilen.

Nogen ekstra fif jeg ikk har gjort endnu?

Hilsen M


bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Udluftning - VVB og 3 vejs ventil...

Indlæg af bennylar » 21 maj 2017 12:02

Jeg plejer at tilsætte lidt opvaskemiddel i vandet, fylder ca 10 cm af slangen med det, det hjælper her og har godt nok bøvlet lidt med luft i systemet før jeg fik det fif af en vvs'er.. har bygget en del om de sidste 12 år så har haft vandet af et par gange..
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

Hemhems
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 30 jan 2012 19:44
Mit fyr: Scotte 10kw V7 styring/BS20
Areal: 100m2
Brændsel: SJS 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 7250
Dagligt forbrug: 17kg
Årligt forbrug: 3500kg
Geografisk sted: Vesterhede - Hvor ingen kan høre dig Skrige!
Modtaget likes: 2 gange

Re: Udluftning - VVB og 3 vejs ventil...

Indlæg af Hemhems » 21 maj 2017 12:10

bennylar skrev:Jeg plejer at tilsætte lidt opvaskemiddel i vandet, fylder ca 10 cm af slangen med det, det hjælper her og har godt nok bøvlet lidt med luft i systemet før jeg fik det fif af en vvs'er.. har bygget en del om de sidste 12 år så har haft vandet af et par gange..
Ja jeg har nok ikk udeladt luft endnu mens jeg har testet for utætheder, men kunne jo lukke lidt vand af og prøve det trick, alt andet udluftning er gået planmæssig, udluftet stue radiatorer først og derefter de sidste 2 jeg har på 1.sal, men i går under opvarmning kunne man tydeligt høre luften og systemet er tæt på at tilte sikkerhedsventilen..

Hemhems
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 30 jan 2012 19:44
Mit fyr: Scotte 10kw V7 styring/BS20
Areal: 100m2
Brændsel: SJS 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 7250
Dagligt forbrug: 17kg
Årligt forbrug: 3500kg
Geografisk sted: Vesterhede - Hvor ingen kan høre dig Skrige!
Modtaget likes: 2 gange

Re: Udluftning - VVB og 3 vejs ventil...

Indlæg af Hemhems » 21 maj 2017 12:31

Jeg har nu 1 radiator stående helt åben (ligger på 1.sal og burde være den bedste også at have åben) og derfra prøve at udlufte mellem den og vvb, når jeg drejer på Esbe'en tricker det hurtig luften, men jeg prøver at fange det på det rigtige sted så det kan fise op af..

Brugeravatar
MHES
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jan 2007 21:36
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 250 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Udluftning - VVB og 3 vejs ventil...

Indlæg af MHES » 21 maj 2017 19:28

Luft i systemet giver ikke trykstigning ved opvarmning, snarere tværtimod :wink:
Luft kan komprimeres, det kan vand ikke, så når trykket stiger ved opvarmning er det et udtryk for at der er vand i anlægget og ikke luft :wink:

Når vandet opvarmes vil det udvide sig, og denne udvidelse er det meningen at din ekspansionsbeholder til dels skal optage.
Lidt trykstigning vil du dog se.
Ekspansionsbeholderen er rent faktisk bare luft, godt nok pakket ind i en ballon, men stadig luft.
Netop luftens evne til at kunne komprimeres bruges i ekspansionsbeholderen.
Hvor meget trykket stiger ved opvarmning afhænger af hvor meget vand der er i anlægget og hvor stor ekspansionsbeholderen er.
Jo mere vand eller jo mindre beholder, jo mere stiger trykket.

Inde i ekspansionsbeholderen er de som sagt er luftballon, og den skal have et fortryk, typisk mellem 0,5 og 0,7 bar.
Hvis dette fortryk er for lavt (for lidt luft i ballonen) vil trykket også stige mere end det burde.

En trykstigning på 0,4-0,5 bar fra helt koldt anlæg til fuldt opvarmet, ville jeg ikke betragte som et stort problem :wink:

Hilsen
Michael


Hemhems
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 30 jan 2012 19:44
Mit fyr: Scotte 10kw V7 styring/BS20
Areal: 100m2
Brændsel: SJS 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 7250
Dagligt forbrug: 17kg
Årligt forbrug: 3500kg
Geografisk sted: Vesterhede - Hvor ingen kan høre dig Skrige!
Modtaget likes: 2 gange

Re: Udluftning - VVB og 3 vejs ventil...

Indlæg af Hemhems » 21 maj 2017 21:21

MHES skrev:Luft i systemet giver ikke trykstigning ved opvarmning, snarere tværtimod :wink:
Luft kan komprimeres, det kan vand ikke, så når trykket stiger ved opvarmning er det et udtryk for at der er vand i anlægget og ikke luft :wink:

Når vandet opvarmes vil det udvide sig, og denne udvidelse er det meningen at din ekspansionsbeholder til dels skal optage.
Lidt trykstigning vil du dog se.
Ekspansionsbeholderen er rent faktisk bare luft, godt nok pakket ind i en ballon, men stadig luft.
Netop luftens evne til at kunne komprimeres bruges i ekspansionsbeholderen.
Hvor meget trykket stiger ved opvarmning afhænger af hvor meget vand der er i anlægget og hvor stor ekspansionsbeholderen er.
Jo mere vand eller jo mindre beholder, jo mere stiger trykket.

Inde i ekspansionsbeholderen er de som sagt er luftballon, og den skal have et fortryk, typisk mellem 0,5 og 0,7 bar.
Hvis dette fortryk er for lavt (for lidt luft i ballonen) vil trykket også stige mere end det burde.

En trykstigning på 0,4-0,5 bar fra helt koldt anlæg til fuldt opvarmet, ville jeg ikke betragte som et stort problem :wink:

Hilsen
Michael
Nu havde jeg lidt om det da jeg var på teknisk skole, men kun om at installere og lave bøjninger og det er monster mange år siden..

Men da min vvs'er lavede installationen forkert lavede jeg det hele om selv, 3 vejs og pumpe monteret forkert og andre ting, så jeg er fortsat alene med de småfejl jeg selv må stå for..

Jeg har en 18liter med 0,75bar fortryk og højeste radiator er 1,5 meter over denne, men det er så længe siden jeg har haft varme på anlægget og husker ikke hvor meget driftstryk og difference fra kold var normalt, men mine observationer kan man jo så lære af.. :great:

Selvom jeg har luft jeg stadig ikk kan få ud så er der varme i alle radiatorer, men det cirkulere sku bare omkring fyr og vvb og har ikk rigtig nogen fornuftig udluftning omkring pumpen, og A på 3 vejs ventilen vender op og B ned så det er heller ikk så nemt at fange det i vvb..

Hemhems
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 30 jan 2012 19:44
Mit fyr: Scotte 10kw V7 styring/BS20
Areal: 100m2
Brændsel: SJS 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 7250
Dagligt forbrug: 17kg
Årligt forbrug: 3500kg
Geografisk sted: Vesterhede - Hvor ingen kan høre dig Skrige!
Modtaget likes: 2 gange

Re: Udluftning - VVB og 3 vejs ventil...

Indlæg af Hemhems » 22 maj 2017 12:46

Jeg bore snart huller i samtlige rør!!!

Luften fortsætter bare med at cirkulere imellem vvb og pumpe når den prioritere, og jeg lod systemet køre natten over og tappede 0,3 bar af så det passede med omkring 2 bars driftstryk, og det passer skide godt..

Jeg bruger lige lidt tid på det over middag og kan også lufte lidt ud, men der gemmer sig meget som ikke rigtig vil samle sig nemt.

Kan være jeg til sidst må prøve sulfo tricket..

Brugeravatar
MHES
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jan 2007 21:36
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 250 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Udluftning - VVB og 3 vejs ventil...

Indlæg af MHES » 22 maj 2017 19:47

Udluftning - godt med varme på anlægget, gerne 80-85 grader.
Stop fyret og lad det køle lidt ned, stop så pumpen, vent 10-15 minutter og luft ud.
Start pumpen igen, lad den køre 5-10 minutter, stop pumpen og luft ud.

Tommelfingerregel - Luft aldrig ud mens pumpen kører.

Hilsen
Michael
Hemhems skrev:Jeg bore snart huller i samtlige rør!!!

Luften fortsætter bare med at cirkulere imellem vvb og pumpe når den prioritere, og jeg lod systemet køre natten over og tappede 0,3 bar af så det passede med omkring 2 bars driftstryk, og det passer skide godt..

Jeg bruger lige lidt tid på det over middag og kan også lufte lidt ud, men der gemmer sig meget som ikke rigtig vil samle sig nemt.

Kan være jeg til sidst må prøve sulfo tricket..

Hemhems
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 30 jan 2012 19:44
Mit fyr: Scotte 10kw V7 styring/BS20
Areal: 100m2
Brændsel: SJS 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 7250
Dagligt forbrug: 17kg
Årligt forbrug: 3500kg
Geografisk sted: Vesterhede - Hvor ingen kan høre dig Skrige!
Modtaget likes: 2 gange

Re: Udluftning - VVB og 3 vejs ventil...

Indlæg af Hemhems » 23 maj 2017 01:43

MHES skrev:Udluftning - godt med varme på anlægget, gerne 80-85 grader.
Stop fyret og lad det køle lidt ned, stop så pumpen, vent 10-15 minutter og luft ud.
Start pumpen igen, lad den køre 5-10 minutter, stop pumpen og luft ud.

Tommelfingerregel - Luft aldrig ud mens pumpen kører.

Hilsen
Michael
Super...

Har ikk luftet ud mens pumpen har snurret, men har kørt men kun varmet fyret op til 60-65C indtil nu..

Vil da lige prøve den tortur test først, og håber at den luft der samler sig omkring vvb også vil slippe..

Brugeravatar
MHES
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jan 2007 21:36
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 250 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Udluftning - VVB og 3 vejs ventil...

Indlæg af MHES » 23 maj 2017 18:37

Jo højere temperatur, jo mere luft "koger" du ud af vandet :)

Luft har det med at finde de højeste steder i anlægget, men rørføring der går opad i fremløbsretningen kan virke som "luftfælder".

Go' fornøjelse.
Hemhems skrev:Super...

Har ikk luftet ud mens pumpen har snurret, men har kørt men kun varmet fyret op til 60-65C indtil nu..

Vil da lige prøve den tortur test først, og håber at den luft der samler sig omkring vvb også vil slippe..


Besvar