Scotte 30kw intern snegl kører ikke

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
coupegt
Stoker VI
Stoker VI
14
Indlæg: 235
Tilmeldt: 07 dec 2009 12:02
Mit fyr: Scotte 30 Kw med Opop 430 kedel
Areal: 225 + 160 garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu.
Årligt forbrug: tjaaa
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 2 gange

Scotte 30kw intern snegl kører ikke

Indlæg af coupegt »

Hej - vågnede op til semi koldt hus og fyret har åbenbart været stoppet siden kl 01 i nat.

Det er en 30 kw scotte med 6.30 styring uden ekstraudstyr.

Opdagede at intern snegl ikke kørte, så skiftede fluks kondensatoren, og startede op.
Intern snegl kørte dog stadig ikke, så afmonterede el motor for at kontrollere den.
Elmotor til intern snegl kørte fint når den var trukket ud af gearkassen.

Da jeg så prøvede at dreje intern snegl med hånden kunne jeg kun dreje baglæns da den var blokeret fremad.
Umiddelbart var det kun piller og da de var fjernet kørte sneglen fint rundt bare med hånden.

Prøvede st montere elmotor og holde imod med både hånd og en tang men el motor kan sagtens trække snegl alligelvel.

Monterede det hele igen og startede fyret op med ny kondensator og nu kører det hele fint - pt 52 grader og stadig på vej op.

Spørgsmålet er så om jeg skal være nervøs for flere stop.
Skal ud af døren til Kina i aften og er så væk lang tid hvor konen jo gerne skulle have varme uden for mange problemer.
Er der mere jeg bør checke mens jeg har tiden?

Jeg synes der har været lidt hviske lyde fra intern snegle motor/gear tidligere, som nu har ændret/dæmpet sig med den nye kondensator, så måske kondensator blot har været træt og givet op da der kom lidt for meget modstand?

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Scotte 30kw intern snegl kører ikke

Indlæg af pille bruger »

coupegt skrev:Hej - vågnede op til semi koldt hus og fyret har åbenbart været stoppet siden kl 01 i nat.

Det er en 30 kw scotte med 6.30 styring uden ekstraudstyr.

Opdagede at intern snegl ikke kørte, så skiftede fluks kondensatoren, og startede op.
Intern snegl kørte dog stadig ikke, så afmonterede el motor for at kontrollere den.
Elmotor til intern snegl kørte fint når den var trukket ud af gearkassen.

Da jeg så prøvede at dreje intern snegl med hånden kunne jeg kun dreje baglæns da den var blokeret fremad.
Umiddelbart var det kun piller og da de var fjernet kørte sneglen fint rundt bare med hånden.

Prøvede st montere elmotor og holde imod med både hånd og en tang men el motor kan sagtens trække snegl alligelvel.

Monterede det hele igen og startede fyret op med ny kondensator og nu kører det hele fint - pt 52 grader og stadig på vej op.

Spørgsmålet er så om jeg skal være nervøs for flere stop.
Skal ud af døren til Kina i aften og er så væk lang tid hvor konen jo gerne skulle have varme uden for mange problemer.
Er der mere jeg bør checke mens jeg har tiden?

Jeg synes der har været lidt hviske lyde fra intern snegle motor/gear tidligere, som nu har ændret/dæmpet sig med den nye kondensator, så måske kondensator blot har været træt og givet op da der kom lidt for meget modstand?
Hvis du kan dreje gearmotor med hånden, så er det byt til nyt icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Scotte 30kw intern snegl kører ikke

Indlæg af pille bruger »

Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
coupegt
Stoker VI
Stoker VI
14
Indlæg: 235
Tilmeldt: 07 dec 2009 12:02
Mit fyr: Scotte 30 Kw med Opop 430 kedel
Areal: 225 + 160 garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu.
Årligt forbrug: tjaaa
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 2 gange

Re: Scotte 30kw intern snegl kører ikke

Indlæg af coupegt »

Ja, det ligner den jeg har.

Måske jeg har fået formuleret mig dårligt i forbifarten.

Med gearmotor afmonteret kan jeg dreje sneglen med hånden - dog ikke da den var blokeret af piller.

Jeg kan ikke dreje akslen på den lille motor med hånden.

Da det hele blev monteret igen prøvede jeg at holde imod med både hånd og en tang på sneglen men motoren trækker sagtens det hele rundt.

Fyret har nu kørt uden problemer i 1.5 times tid og tilbage på de 65 grader, så tror og håber det er ok.
Har ikke lige behov for fyr problemer den dag jeg skal ud af døren :(
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Scotte 30kw intern snegl kører ikke

Indlæg af pille bruger »

coupegt skrev:Ja, det ligner den jeg har.

Måske jeg har fået formuleret mig dårligt i forbifarten.

Med gearmotor afmonteret kan jeg dreje sneglen med hånden - dog ikke da den var blokeret af piller.

Jeg kan ikke dreje akslen på den lille motor med hånden.

Da det hele blev monteret igen prøvede jeg at holde imod med både hånd og en tang på sneglen men motoren trækker sagtens det hele rundt.

Fyret har nu kørt uden problemer i 1.5 times tid og tilbage på de 65 grader, så tror og håber det er ok.
Har ikke lige behov for fyr problemer den dag jeg skal ud af døren :(
Det kan være at den kan ½ år med en syg motor, den kan også gå helt kaput på mandag.
Men er det kun sneglen du kan dreje rundt, og ikke gearet,
så er det måske pinolskruen der skal strames ( brug en bit icon_cheesygrin.gif )
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

coupegt
Stoker VI
Stoker VI
14
Indlæg: 235
Tilmeldt: 07 dec 2009 12:02
Mit fyr: Scotte 30 Kw med Opop 430 kedel
Areal: 225 + 160 garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu.
Årligt forbrug: tjaaa
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 2 gange

Re: Scotte 30kw intern snegl kører ikke

Indlæg af coupegt »

Det er kun når snegl og motor er afmonteret fra hinanden jeg kan dreje sneglen rundt med hånden.
Akslen på motoren kan jeg ikke dreje med hånden.

Når motor først er monteret på sneglen kan jeg ikke holde/bremse sneglen når motoren kører, så synes det hele virker ok.

Kan dog godt være bekymret for motoren kan være dårlig, anlægget er trods alt snart 7 år gammelt.

Håbede dog, at det blot er kondensator, da det stadig er den original kondensator på intern snegl der sad i.
Den eksterne snegle kondensator er vist skiftet mindst to gange på samme periode.

Nå - må vise konen hvordan hun kan skifte intern snegle motor hvis det bliver nødvendigt.
Det er trods alt relativt simpelt.

Er selve gearet på sneglen noget der også kan svigte eller er det oftest kondensator og motor det er galt med?
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Scotte 30kw intern snegl kører ikke

Indlæg af pille bruger »

coupegt skrev:Det er kun når snegl og motor er afmonteret fra hinanden jeg kan dreje sneglen rundt med hånden.
Akslen på motoren kan jeg ikke dreje med hånden.

Når motor først er monteret på sneglen kan jeg ikke holde/bremse sneglen når motoren kører, så synes det hele virker ok.

Kan dog godt være bekymret for motoren kan være dårlig, anlægget er trods alt snart 7 år gammelt.

Håbede dog, at det blot er kondensator, da det stadig er den original kondensator på intern snegl der sad i.
Den eksterne snegle kondensator er vist skiftet mindst to gange på samme periode.

Nå - må vise konen hvordan hun kan skifte intern snegle motor hvis det bliver nødvendigt.
Det er trods alt relativt simpelt.

Er selve gearet på sneglen noget der også kan svigte eller er det oftest kondensator og motor det er galt med?
Mon ikke der er en smed i din nærhed der har en kondensator liggende icon_cheesygrin.gif
Om konen kan skifte gearmotoren, tja hvor godt kan hun betjene værktøjet ?
Pinol skruen plejer at være skruet godt fast, og kræver en lidt håndelag for lige at give slip.
Der skal tages ved, og gerne med en bit.
Måske du bare skulle finde er tlf nr. på den lokale smed og overlade opgaven til ham hvis den opgiver når du er på farten icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
coupegt
Stoker VI
Stoker VI
14
Indlæg: 235
Tilmeldt: 07 dec 2009 12:02
Mit fyr: Scotte 30 Kw med Opop 430 kedel
Areal: 225 + 160 garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu.
Årligt forbrug: tjaaa
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 2 gange

Re: Scotte 30kw intern snegl kører ikke

Indlæg af coupegt »

Kondensator er allerede skiftet til ny og har selv mindst en på lager endnu.

Selve motoren sidder blot med fire stjerneskruer, og så tre stk ledninger på printet, så den kan hun sagtens klare er jeg overbevist om.

Selve gearet sidder så fast med pinol skruen på snegle aksel ser det ud til - der vil hun nok få behov for hjælp.

Kunne selvfølgelig købe en ny motor og ligge på hylden, men synes nu umiddelbart, at den virker solid nok med masser af kræfter, så hælder stadig mest til teorien om at det var kondensator der var træt.

Ekstern snegl lavede ligende nummer for et par år siden hvor den blev mere og mere træt og ikke kunne trække sneglen rundt - en venlig bruger her fra forum var super-rar og hjalp konen med at skifte og siden har den kørt uden problemer - bonus er, at nu kan hun også selv skifte kondensator når jeg er ude :)
Coupeens hustru
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10 jan 2017 06:18

Re: Scotte 30kw intern snegl kører ikke

Indlæg af Coupeens hustru »

Den føromtalte hustru her...

Vågnede op til koldt hus. Denne gang til varm skakt med forbavsende mange træpiller halvt brændt af oppe i røret op mod den eksterne snegl, smeltet lyscensor (har en på lager- skal blot finde ud af at få den gamle løs eftersom den er smeltet ned over skruen) og til selvfølgelig en intern snegl der ikke kører.

Eftersom min mand skiftede kondensatoren i går går jeg stærkt ud fra at det ikke længere er den det handler om. Men så er spørgsmålet: hvordan ser jeg om det er gearet eller motoren eller begge dele?

Jeg ved godt hvordan jeg tager motoren af, men at forstå det jeg så ser på inde bag ved er jo en anden sag. og hvis jeg skal til esbjerg i dag efter en motor så var det jo rart at få gearet med ved samme lejlighed hvis nødvendigt.

I øvrigt tak for alles hjælp herinde indtil nu. God dag derude.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Scotte 30kw intern snegl kører ikke

Indlæg af lamborg »

Godmorgen til den føromtalte :-)
Gear og motor hænger sammen se pilles link .
men det var dog træls at vågne op til . Når den interne står stille er det meget normalt at ilden breder sig tilbage . Tjek din smelteslange også . Du kan få en ny fotosensor flange så du bare kan fjerne det hele og sætte ny flange på
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Besvar