Indstillinger ti kompressorrens

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Indstillinger ti kompressorrens

Indlæg af Hjemme teori »

mivm skrev:Nårhhh ja, jeg huskede sikkert forkert omkring versionen. Du mener min begrænsning under VVB står til 50% ? Det har jeg ikke rigtigt tænkt som meget over, jeg syntes bare, at det ind imellem virker som om det buldre afsted når det laver varmt vand. Men jeg vil da med glæde forsøge at skrue op og samtidig give I faktoren lidt.

Jeg har til tider behov for alle 30KW ifm. varme til boligen, så jeg kan ikke drosle hele ydelsen ned.
Hej Michael

Har du 2 eller 3-vejs ventil på VVB'en?

Jeg tænker du har 2-vejs da dit aftag er pænt når der laves varmt vand og da VVB er langt tid om at blive varm?

Men det ligner du har fået overkompenseret lidt på det du skriver med at fyret "buldrer afsted" dette med at sænke maks ydensen til 50% og så ser jeg nu at det ikke kun er I der er lav, men både P og I. Det afstedkommer at fyret er 40 minutter om at skrue op fra 10% til 50%, men så er det også langt tid om at skrue ned igen. Jeg kender ikke standard tallene på PI for VVB men de ligger nok omkring p=5 og I =0,1. Min erfaring er at det bliver for hidsigt med de store fyr, da disse ofte er for store til VVB'erne og har lidt længere svartid. Jeg selv kører med en PI i VVB på p=1,9, I=0,4. Hvis jeg skulle foreslå dig noget var det at sætte den til P=2 og I=0,2. Og så arbejde derfra. Prøv evt. at læse om PI regulering her http://mhes.dk/Indregulering_af_PI.pdf Når du begynder at justere, så tag lidt ad gangen og kun den ene faktor. hvilken er ligegyldigt det er deres indbyrdes forhold der er vigtigt.

Når du her har fundet noget der virker kan de ofte ændres samtidigt op eller ned med samme procentsats og stadig køre rimeligt. Så kan man trimme dem dem på plads fra den nye indstilling. Det ønsker man at gøre hvis fyret skal reagere hurtigere eller langsommere.
Mvh. Sophus

mivm
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21 mar 2011 22:26
Blevet takket: 2 gange

Re: Indstillinger ti kompressorrens

Indlæg af mivm »

Jeg har nu prøvet at ændre indstillingerne til vvb'en som du beskriver, og må jo så foretage lidt justeringer løbende. Det jeg mener med at fyret buldre afsted er, at når det skruer hurtigt op, så syntes jeg der ophober sig en del piller i herden som har svært ved at brænde af.

Generelt syntes jeg, at der tit ophober sig piller/slagger i herden. Forstået på den måde, at der ligger en masse piller og gløder som ikke når at blive til aske. Faktisk her til morgen måtte jeg rage glødende piller ned fra herden fordi de ophober sig, selvom fyret faktisk har kørt jævnt på lavt niveau hele natten.

Jeg har skruet lidt op for ventilatoren luften ved 10% lavdrift fra 20 til 25% - Har tidliger haft den helt oppe på 40% men jeg har ikke rigtig ramt noget som får herden til kun at indeholde løst aske. Jeg kigger på flammen ved de forskellige niveauer, og prøver ikke at have for fed eller tynd flamme (hedder det mon det :-))
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Indstillinger ti kompressorrens

Indlæg af Hjemme teori »

Jeg tror du har det vi kalder askekage. Herden kan have lidt at sige her. Nogen sværger til U-herd andre den flade. Jeg har bedst erfaring med den flade. Men det alt overskyggende og afgørende for askekage mener jeg er pillerne. Jeg har aldrig kunne få det helt væk men som jeg skrev tidligere har jeg ophobning på herden som jeg bruger kompressorens til at fjerne. Og det har så alt efter pillerne ligget på mellem 20 og 60 kilo. Så når du får kompressoren op at kører, renser du bare når du synes bunken er for stor. Min skakt temperatur falder ca 5 grader når der er renset,. fra 45 til 40 grader.
Jeg gider ikke længere trimme på det, men bare sat den på laveste værdi 20kilo. Det er dovenskab og her tabes så lidt, hvis jeg kunne nøjes med at rense for hver 50kilo.
Mvh. Sophus
baggadap
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 22 gange

Re: Indstillinger ti kompressorrens

Indlæg af baggadap »

mivm skrev:Jeg har nu prøvet at ændre indstillingerne til vvb'en som du beskriver, og må jo så foretage lidt justeringer løbende. Det jeg mener med at fyret buldre afsted er, at når det skruer hurtigt op, så syntes jeg der ophober sig en del piller i herden som har svært ved at brænde af.

Generelt syntes jeg, at der tit ophober sig piller/slagger i herden. Forstået på den måde, at der ligger en masse piller og gløder som ikke når at blive til aske. Faktisk her til morgen måtte jeg rage glødende piller ned fra herden fordi de ophober sig, selvom fyret faktisk har kørt jævnt på lavt niveau hele natten.

Jeg har skruet lidt op for ventilatoren luften ved 10% lavdrift fra 20 til 25% - Har tidliger haft den helt oppe på 40% men jeg har ikke rigtig ramt noget som får herden til kun at indeholde løst aske. Jeg kigger på flammen ved de forskellige niveauer, og prøver ikke at have for fed eller tynd flamme (hedder det mon det :-))
Det kan også sagtens være, at dine blæsertal er for HØJE, og så hjælper det ikke at skrue op. Lås driften til 10, 50 og 100% mens du justerer blæser i ro og mag. Kig hurtigt til flammen, den skal være korngul og tæt på at ryge. Er flammen for mager bliver pillerne ikke nødvendigvis brændt bedre af!

Besvar