Findes der en ny bedre herd?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Findes der en ny bedre herd?

Indlæg af vinther2 »

Indrømmer at jeg nok var lidt for hård i mine udtalelser, og det beklager jeg meget.

Hvilken hobby folk nu end har,- ja så er det jo op til den enkelte at vise glæde og fornøjelse med den interesse de nu har valgt, og det har jeg respekt for, men at det så lige er at justere på et pillefyr,- det havde jeg ikke lige regnet med.

Så Torpet,- undskyld min udtalelse om det, som jeg kan forstå, er din hobby.

Men for mig, så drejer det sig kun om at mit pillefyr kører uden de store problemer, og så roder jeg ikke mere med det.

Men jeg har haft stor glæde af dette forrum og alle de dygtige mennesker, som er herinde og kan give et godt råd, hvis man har et problem. og det kunne måske ikke lade sig gøre, hvis ikke der var så mange, som netop havde det som hobby, eller i hvert fald satte sig meget ind i tingene - så stor respekt for det.

Go` weekend til alle.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Findes der en ny bedre herd?

Indlæg af Lintz »

vinther2 skrev:Indrømmer at jeg nok var lidt for hård i mine udtalelser, og det beklager jeg meget.

Hvilken hobby folk nu end har,- ja så er det jo op til den enkelte at vise glæde og fornøjelse med den interesse de nu har valgt, og det har jeg respekt for, men at det så lige er at justere på et pillefyr,- det havde jeg ikke lige regnet med.

Så Torpet,- undskyld min udtalelse om det, som jeg kan forstå, er din hobby.

Men for mig, så drejer det sig kun om at mit pillefyr kører uden de store problemer, og så roder jeg ikke mere med det.

Men jeg har haft stor glæde af dette forrum og alle de dygtige mennesker, som er herinde og kan give et godt råd, hvis man har et problem. og det kunne måske ikke lade sig gøre, hvis ikke der var så mange, som netop havde det som hobby, eller i hvert fald satte sig meget ind i tingene - så stor respekt for det.

Go` weekend til alle.
Respekt :great:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
baggadap
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 22 gange

Re: Findes der en ny bedre herd?

Indlæg af baggadap »

vinther2 skrev:Indrømmer at jeg nok var lidt for hård i mine udtalelser, og det beklager jeg meget.

Hvilken hobby folk nu end har,- ja så er det jo op til den enkelte at vise glæde og fornøjelse med den interesse de nu har valgt, og det har jeg respekt for, men at det så lige er at justere på et pillefyr,- det havde jeg ikke lige regnet med.

Så Torpet,- undskyld min udtalelse om det, som jeg kan forstå, er din hobby.

Men for mig, så drejer det sig kun om at mit pillefyr kører uden de store problemer, og så roder jeg ikke mere med det.

Men jeg har haft stor glæde af dette forrum og alle de dygtige mennesker, som er herinde og kan give et godt råd, hvis man har et problem. og det kunne måske ikke lade sig gøre, hvis ikke der var så mange, som netop havde det som hobby, eller i hvert fald satte sig meget ind i tingene - så stor respekt for det.

Go` weekend til alle.
Super tilbagemelding - respekt for det!
Og det var præcis min pointe: Nogle har en stor interesse i deres fyr, andre har bare en varmekilde icon_cheesygrin.gif
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Findes der en ny bedre herd?

Indlæg af Torpet »

Tak div indlæg, info, forslag osv., jeg tager det hele med i betragtning.

Jeg har ikke nogen konklusion endnu. Men lige en update som kvittering for interessen. De der har fået nok af at høre om pillefyr, tja, de må vel bare bruge ‘delete’ key? :)

Lige nu kører fyret med den sommerherd, som jeg så venligt har fået til låns af T-mek, så dens virkning vil tage nogle dage at vurdere ordentligt.

Hele min exercise går ud på at opnå en vis stabilitet når fyret går ned på 10%, Ikke specielt fordi det skal køre på 10%, men fordi det nødigt skal gå ud, bare fordi det skal stabilisere sig efter f.eks. en omgang VVB prioritering og derefter opvarmning, som ofte vil kræve, at det har behov for en ‘nedkøling’.

Om det så klares bedst med en U-herd eller en Sommer-herd er underordnet, når bare det virket solidt og effektivt.

xkfc har skam ret i at det ikke er specielt effektivt at køre for lavt på 10%, men når fyret går ned på 10%, så er det for det meste jo netop fordi fyret har behov for ikke at varme mere op, men skal justere sig nedaf, så det er jo nok netop beregnet til ikke at yde nogen særlig yderlig varme i 10% dift.

baggadap har helt klart fat i noget af det rigtige omkring den ujævne dosering, jeg mener at det stabiliserer doseringen noget, når man har et plasticrør siddende i sneglen indre. Når jeg f.eks. skal justere en flamme har jeg altid taget hensyn til doseringen ved kun at bedømme flammen midt i sneglens pausetid. Pausetiden er den tid det tager før der falder en ny dosering ned igennem røret. De tider der er interessant her er selvsagt kun tiderne for 10%-50% og 100%. Der er helt faste tidsberegninger for dette, helt afhængig af hvilken kW man har indstillet 10% til. Ved 1.8kW på 10% er sneglens pausetid 91.2 sek., så flammen skal bedømmes hver gang ca. 45 sek efter piller er tilføjet. Ved den samme 1.8kW indstilling vil 50% betyde 5.4kW med en snegl pausetid på blot 28 sek., så flammen skal kigges på ca 14 sek. efter nye piller er kørt ned. Hvis ikke man følger disse tider har man ikke noget godt sammenligningsgrundlag at indstille flammen på, men det er jo ikke nogen Einstein?

Torrildvej2’s tanker omkring forhøjelse af minimum doseringen skal jeg se lidt mere på. Det lyder rigtigt og interessant, dog skal nok lige huskes at ekstern og intern snegl ikke kører ens, men det må jeg se på senere.

De umiddelbare forskelle på U-herden og Sommerherden starter et lidt overraskende sted. Jeg bruger jo en skamolplade, som fyret er født med. Jeg forstår den plade et sat på for at lave selve forbrændingen varmere ved at formindske bålets rum. Skamolpladen ligger lige over U-herden, men under toppen af brænderen. U-herden har høje sider og de støtter skamolpladen, så den kan skydes ind under toppen af brænderen, men det har Sommerherden ikke! Altså må skamolpladen bare ligge over brænderen (med sommerherd) og har så måske en lidt anden virkning, da rummet for bålet nu bliver størrer. Dette kan måske påvirke både blæsertal, flammen og holdbarheden af pillers gløder (bål) til næste pille-fodring?
Men ellers er den anden forskel at blæsertallene skal sænkes ret så meget. Dem jeg forsøger lige nu er blot 11-17-23 (hvor de før var 14-23-28). 10% og 50% flammerne er tested, men ikke 100% endnu. Lave blæsertal er at foretrække, derved undgås aske i semirens, bagerst i kedlen og i røgrør samt skorsten.

Jeg kører på 1.8kW (med sommerherden), da de 1.7kW ikke kunne klare sig. Tallet var 1.9kW med U-herden.

Men som sagt, så er der ikke nogen konklusion endnu, jeg skal lige lade det køre lidt og forsøge med lavere kW, når der er lidt aske på herden. Så skal 100% flammen desuden testes og endelig skal fyret bevise at det kan klare sig uden problemer i lavdrift, så jeg ikke behøver at holde øje med det. Min lux svinger noget, men det er OK i lavlast. Faktisk mener jeg at hvis jeg havde en solid 100% lux i lavlast, så kørte jeg med for fed blanding. Adc aflæsningen er i øvrigt en mere præcis måde at følge ens lux på, fyrets lux viser sig først ved ca 100 Adc. (1000 Adc = 100 Lux). Så den følger jeg med i.

Jeg har også sat rens tiden op igen, tilbage til hvor jeg syntes den skal være, altså 10-5-55%. Det plejer at holde herden ren. Man kan faktisk for det meste se på min lux at den dykker lidt for hvert 10. minut, hvor rens sætter ind.

Om det så er en U-herd eller en sommerherd eller noget derimellem der skal bruges ved jeg ikke endnu. Hvis der ikke er nogen speciel fordel ved at udskifte min U-herd, så må den bare forblive, jeg kan jo godt finde ud af at få den til at fungere — dog med den højere kW.

Målet er som sagt blot at få den pillegnasker til at køre stabilt i lavlast, og helst uden at skulle gå for højt op i kW.. Det skal nok lykkes. Ellers fungere alt andet fint.
Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 57 gange

Re: Findes der en ny bedre herd?

Indlæg af godsejeren »

Daws

Prøv og fjerne skamolpladen helt og køre uden den et stykke tid. Det er helt rigtigt at blæsertallene skal ned når du køre med sommerherd. Med sommerherd er mine tal 13 18 23 og min effekt på 1kw
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Findes der en ny bedre herd?

Indlæg af Torpet »

Hi godsejeren
1 kW er sandelig flot. I morgen vil jeg prøve både at fjerne skamolpladen og så se om fyret kan klare at komme nedaf i kW. Men jeg vil prøve det med at fjerne skamolpladen først, fordi jeg så kan sammenligne med i dag og se om det betyder noget. Det siges at pladen er til for at skabe en reflex af varmestrålerne, men også, at når pladen er løftet længere op, så har den ikke den tilsigtede virkning, så det må konstateres, så det vil være godt at få fastslået. Små opdagelse har også ret :). Forbruget i dag er en 8-10% lavere end i går, men det er på et meget lavt forbrug, så det betyder ikke rigtigt noget, andet end det giver måske en ide om at herdens udformning kan have betydning. Vi får se i morgen. Jeg nerder lidt videre med dette. Skal også ned og lægge noget isoleing på gården i morgen — over en gammel stald afdeling. Gamle ejendeomme er fast arbejde, men det ved du vist alt om :). Skal vel også snart til at trille rundt med havetraktoren for en sidste gang i år.
Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 57 gange

Re: Findes der en ny bedre herd?

Indlæg af godsejeren »

Torpet skrev:Hi godsejeren
1 kW er sandelig flot. I morgen vil jeg prøve både at fjerne skamolpladen og så se om fyret kan klare at komme nedaf i kW. Men jeg vil prøve det med at fjerne skamolpladen først, fordi jeg så kan sammenligne med i dag og se om det betyder noget. Det siges at pladen er til for at skabe en reflex af varmestrålerne, men også, at når pladen er løftet længere op, så har den ikke den tilsigtede virkning, så det må konstateres, så det vil være godt at få fastslået. Små opdagelse har også ret :). Forbruget i dag er en 8-10% lavere end i går, men det er på et meget lavt forbrug, så det betyder ikke rigtigt noget, andet end det giver måske en ide om at herdens udformning kan have betydning. Vi får se i morgen. Jeg nerder lidt videre med dette. Skal også ned og lægge noget isoleing på gården i morgen — over en gammel stald afdeling. Gamle ejendeomme er fast arbejde, men det ved du vist alt om :). Skal vel også snart til at trille rundt med havetraktoren for en sidste gang i år.
Daws

Ja gamle huse lig med fast arbejde pt er jeg ved at skrue mit tag fast på alle udbygninger så det forhåbentlig kan klare en storm eller to. Har klippet græs idag jeg regner også med at det var sidste gang :great:
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Findes der en ny bedre herd?

Indlæg af Zarge »

Skamol plade skal mig bekendt kun bruges til U herd, så må gi Godsejeren ret... :-)
Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 57 gange

Re: Findes der en ny bedre herd?

Indlæg af godsejeren »

Zarge skrev:Skamol plade skal mig bekendt kun bruges til U herd, så må gi Godsejeren ret... :-)
Daws ja det er også min opfattelse zarge :great:
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk
dannidines

Re: Findes der en ny bedre herd?

Indlæg af dannidines »

Heps,

Er der nogen der har praktisk erfaring med at køre med/uden skamolplade på U-herden?!

Kunne godt tænke mig at høre fra en som har kørt på begge måder på samme kedel, for at have et ordentligt samnenligningsgrundlag

Tænker på erfaringer med bl.a.:

Aske mængde og farve
Blæsertal med/uden pladen
Slaggedannelse med/uden pladen
Røgtemperatur med/uden pladen
Effekt (forbrug) med/uden pladen*

*mange ting spiller ind, men ud fra en subjektiv vurdering :)

Måske samme sammenligning mellem:
U-herden og sommerherd
U-herden og alm. flad herd
Sommerherd og alm. flad herd

Undskyld Torpet, at jeg sådan lige krydre din tråd med mine tanker - men du har sat gang i tankerne hos mig :D

Mht. Erfaring med U-herden med skamolplade, så kan mit RTB fint brænde pillerne til en fin kaffegrums brun Aske.. Så der kan fint fyres med det herd, dog syntes jeg indregulering med den gamle flade herd på min 16kw var nemmere.

Besvar