Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ydelse konstant op og ned i fast rytme

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Ydelse konstant op og ned i fast rytme

Indlæg af Torpet » 09 okt 2016 10:55

Så er fyringssæsonen igang.

Alt startede fint, men mon nogen har et godt bud på hvorfor jeg har en meget konstant op og ned ydelse. Kan det være een af radiatorerne der står på en grænse hvor den lukker af og så åbner op igen med ret regulære intervaller? Jeg har ikke nogen gulvvarme, så det er bare 4 radiatorer af forskellig størrelse og så en håndklædetørrer.
Chart.jpg
Jeg har bemærket af den største radiator i stuen (som er to smalle på hver 2m forbundet sammen) stort set blot varmer den første op og den anden er kold. Det betyder jo så at afgangsrøret er koldt. En stor radiator på 1ste sal i soveværelset er også så lavt kørende så den er fint varm i toppen, men bunden og afgangsrøret er koldt. De andre to radiatorer er mindre og både de og håndklædetørren køre på normal vis.
Pumpen er en Alpha2, sat på auto, kører for det meste med 5W. Vandtrykket er lige over 1.5 bar.

Nu betyder det ikke noget for varmen i huset, den er OK, det er blot lidt underligt at fyret har så konstant en stor forskel i ydelse? Sådan så det ikke ud sidste år.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Ydelse konstant op og ned i fast rytme

Indlæg af pille bruger » 09 okt 2016 11:05

Torpet skrev:Så er fyringssæsonen igang.

Alt startede fint, men mon nogen har et godt bud på hvorfor jeg har en meget konstant op og ned ydelse. Kan det være een af radiatorerne der står på en grænse hvor den lukker af og så åbner op igen med ret regulære intervaller? Jeg har ikke nogen gulvvarme, så det er bare 4 radiatorer af forskellig størrelse og så en håndklædetørrer.

Chart.jpg

Jeg har bemærket af den største radiator i stuen (som er to smalle på hver 2m forbundet sammen) stort set blot varmer den første op og den anden er kold. Det betyder jo så at afgangsrøret er koldt. En stor radiator på 1ste sal i soveværelset er også så lavt kørende så den er fint varm i toppen, men bunden og afgangsrøret er koldt. De andre to radiatorer er mindre og både de og håndklædetørren køre på normal vis.
Pumpen er en Alpha2, sat på auto, kører for det meste med 5W. Vandtrykket er lige over 1.5 bar.

Nu betyder det ikke noget for varmen i huset, den er OK, det er blot lidt underligt at fyret har så konstant en stor forskel i ydelse? Sådan så det ikke ud sidste år.
Prøv lidt mere I faktor.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Ydelse konstant op og ned i fast rytme

Indlæg af Torpet » 09 okt 2016 11:08

Øh, med faktor, mener du så pumpen?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Ydelse konstant op og ned i fast rytme

Indlæg af triumph » 09 okt 2016 11:10

Du skal justere på PI reguleringen i styringen.
Pillebruger siger at du skal prøve at gå op i "I" værdi

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Ydelse konstant op og ned i fast rytme

Indlæg af Torpet » 09 okt 2016 11:12

OK, tak, det prøver jeg at lege lidt med :)


Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Ydelse konstant op og ned i fast rytme

Indlæg af Torpet » 09 okt 2016 12:11

Kan det tænkes at en opdatering kan ændre nogle indstillinger? Lige før starten på denne sæson opdaterede jeg til V7.0638. Min PID indstilling sidste sæson var P1.7 og I var 0.1, hvor efter opdateringen var P nu 2.0?

Lige nu skal fyret lige ‘komme sig’ efter en VVB prioritering, så vil jeg sætte P ned igen til 1.7 i stedet for at forhøje I. Jeg vil måske derefter prøve at forhøje I til bare 0.11, noget jeg iøvrigt mener jeg kan huske Godsejeren kørte med sidste år.

Det med min manglende forståelese af hvad pille bruger mente med ‘faktor’, var fordi jeg tænkte at han mente gennemstrøms-faktoren af det varme vand, så altså kraften af pumpen, min fejl.

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Ydelse konstant op og ned i fast rytme

Indlæg af Torpet » 09 okt 2016 12:25

Jeg sidder lige og genopfrisker mine notater og tanker omkring P-I-D, som jeg læste en del om sidste år og faldt lige over denne konklusion, jeg havde lavet ud fra forskellige oplysninger.
PID.jpg
Den er ret simpel, men vist en god start for det ret komplicerede emne?

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Ydelse konstant op og ned i fast rytme

Indlæg af pille bruger » 09 okt 2016 12:40

Når systemet går i sving, kan det fint være pumpen der er årsagen. icon_cheesygrin.gif
En moderne sparepumpe kan få selv et veltrimmet PI styring til at gå i sving.
Er man i tvivl, så start med at sætte pumpen på konstant ydelse / tryk.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Ydelse konstant op og ned i fast rytme

Indlæg af Torpet » 09 okt 2016 13:02

Ja, jeg må lige se an de næste par timer, for lige før fyret gik i VVB prioritering bemærkede jeg at pumpen selv var gået op på 11W og stregerne var stabile igen, så måske lidt tilpasning efter den slukkede sommertid.
Men nu har jeg reguleret min PID til 1.7/1.0, som kørte fint sidste sæson og så vil jeg selvfølgelig se på om jeg skal gå væk fra ‘auto’ på pumpen, skulle det være nødvendigt. Jeg vil dog helst køre med auto, da det jo er der netop Alpha2 har sin værdi og altså det den er udviklet for.
Heldigvis så har jeg midt i dette hele tiden fyret kørende med god varme og økonomien er fin, alt andet på fyret ser OK ud, det hele kører næsten lydløst og uden dårlig lugt.
Jeg ville egentlig gerne lige have startet med en ny afvejning, bare for en ordens skyld, men min digitale vægt ville bare ikke fungere, så der skal så en ny til. Den kunne vist ikke klare at have stået med flade batterier i fyrrummet i hele sommeren.

Nu kører jeg jo med samme gode svenske træpiller som sædvanligt. Dog kørte jeg lige en gang snegl indhold igennem med ekstern ledning før opstart. Dette var blot for at sikre mig imod evt. fugtige piller, men de så nu faste og tørre ud og uden savmuld. Så jeg forventer ikke ret meget udsving i en ny 6 min test vejning, men den skal selvfølgelig lige testes alligevel.


Besvar