Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udskiftning af motorventil til vvb

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
RasmusFynbo
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 181
Tilmeldt: 30 okt 2010 17:24
Mit fyr: Scotte 10kw, Black Star
Areal: 195
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2670
Geografisk sted: Greve, Storkøbenhavn
Kontakt:

Udskiftning af motorventil til vvb

Indlæg af RasmusFynbo » 19 apr 2016 20:50

Hej alle
Det her spørgsmål er ikke strengt relateret til mit fyr, men min vvb, så måske er det placeret forkert, men jeg håber nogen kan hjælpe alligevel.

Vores motorventil til vvb'en er holdt op med at virke, og jeg kan ikke lige finde en præcis erstatning. Jeg har dog fundet den selvsamme model på nettet (i Kina) http://www.elex.com.cn/product_detail.asp?id=102, men ved ikke om den kan købes i Danmark.
Den fungerer ved at ventilen åbner, når vvb'en står til fyropvarmning og lukker, når den står til elopvarmning. Vores vvb er en Metro.

Egentlig vil vi hellere have en lidt smartere model, der kun åbner for ventilen, hvis vandet er over en bestemt temperatur (så den ikke åbner, når fyret er slukket). Endnu smartere ville det være om den selv hopper tilbage på el, hvis vandet ikke er varmt nok, men det kræver nok en anden vvb.

Er der nogen der kan anbefale en erstatning som kan anbringes på samme fittings som vi har nu? og kan nogen hjælpe med en smartere model?

Mvh Rasmus
Vedhæftede filer
IMG_1726.jpg
Den nuværende motorventil
IMG_1721.jpg
Fitting til ventilen


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Udskiftning af motorventil til vvb

Indlæg af John Skov Jensen » 23 apr 2016 07:25

RasmusFynbo skrev:Hej alle
Det her spørgsmål er ikke strengt relateret til mit fyr, men min vvb, så måske er det placeret forkert, men jeg håber nogen kan hjælpe alligevel.

Vores motorventil til vvb'en er holdt op med at virke, og jeg kan ikke lige finde en præcis erstatning. Jeg har dog fundet den selvsamme model på nettet (i Kina) http://www.elex.com.cn/product_detail.asp?id=102, men ved ikke om den kan købes i Danmark.
Den fungerer ved at ventilen åbner, når vvb'en står til fyropvarmning og lukker, når den står til elopvarmning. Vores vvb er en Metro.

Egentlig vil vi hellere have en lidt smartere model, der kun åbner for ventilen, hvis vandet er over en bestemt temperatur (så den ikke åbner, når fyret er slukket). Endnu smartere ville det være om den selv hopper tilbage på el, hvis vandet ikke er varmt nok, men det kræver nok en anden vvb.

Er der nogen der kan anbefale en erstatning som kan anbringes på samme fittings som vi har nu? og kan nogen hjælpe med en smartere model?

Mvh Rasmus
Dvcenter ser ud til at have den model du efterlyser, oven i købet på tilbud
http://www.dvcenter.dk/motorventil-2-vejs-3-5.html

Hvis den kun skal kunne aktiveres når vandet er over en vis temperatur kan fasen til ventilen kobles ind over en termostat som denne og følerelementet fastgøres til fremløbet på kedlen
http://www.dvcenter.dk/elektrisk-termos ... der-1.html

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Udskiftning af motorventil til vvb

Indlæg af Hjemme teori » 23 apr 2016 08:36

Jeg har en sådan på min opvarmning af tørreskabet. Det smarte for mig her er at det er en "spring return", så når man fjerner strømmen lukker den. Så kan jeg trække strømmen fra uret uden yderligere dikkedarer.

Det dårlige ved netop denne ventil er at lysningen i ventilen er ekstremt lille (så opvarmning af din VVB tager måske for lang tid). Og så bruger den strøm. Så længe den er åben trækker den 5 watt, hvor den som sælges med NBE fyr skal have konstant strøm, men åbner og lukker med styre spændingen. Så den bruger kun strøm mens dem åbner og lukker.(den er der så flere jeg har læst herinde, synes er noget kinaskrammel der er gået i stykker for hurtigt. Min virker fint og har gjort det i snart 4 år).

Men som John skriver har jeg købt den du har ved DVC.

Men når nu du har en scotte, hvorfor så ikke bare lade den styre det, så for du løst de fleste af dine problemer, dog ikke at tænde for elopvarmningen når fyret ikke kører.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
RasmusFynbo
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 181
Tilmeldt: 30 okt 2010 17:24
Mit fyr: Scotte 10kw, Black Star
Areal: 195
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2670
Geografisk sted: Greve, Storkøbenhavn
Kontakt:

Re: Udskiftning af motorventil til vvb

Indlæg af RasmusFynbo » 25 apr 2016 20:06

Tak for hjælpen.. Jeg har bestilt en erstatning for min kinaventil.. så må vi se, hvor lang tid den holder..
Hvis den kun skal kunne aktiveres når vandet er over en vis temperatur kan fasen til ventilen kobles ind over en termostat som denne og følerelementet fastgøres til fremløbet på kedlen
http://www.dvcenter.dk/elektrisk-termos ... der-1.html
Jeg skal lige se om jeg forstår det korrekt.. altså jeg sætter termostaten ind mellem strømkablet mellem vvb'en og ventilen, hvilket vil gøre, at der kun føres strøm videre såfremt den korrekte temperatur måles? Er det korrekt forstået? I så fald er det jo lige det jeg leder efter :)
Men når nu du har en scotte, hvorfor så ikke bare lade den styre det, så for du løst de fleste af dine problemer, dog ikke at tænde for elopvarmningen når fyret ikke kører.
Fordi vi fik utrolig dårlig rådgivning af den vvs'er der solgte os fyret og satte det op. Han syntes dette var en smartere løsning, når selve fyret står ude i garagen (20 meter væk). Så løsninger, der kræver direkte kabling er ude at billedet og jeg har ikke hørt om at jeg kan koble en sensor på, som fungerer via radio eller wifi, og på den måde ladet fyret styre det.

/Rasmus

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Udskiftning af motorventil til vvb

Indlæg af kovas » 26 apr 2016 19:46

Hej.
Hvorfor ikke anvende sådan en her http://www.dvcenter.dk/ventiler-stophan ... tiler.html ventilhus + termostat med føler oppe i vvb, så vil jeg mene at du får det du ønsker. For du køre vel kun på el når pumpe og fyr er slukket? Og ellers kan man jo sætte en kugleventil sammen med, det har jeg på min men bruger den aldrig.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Brugeravatar
RasmusFynbo
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 181
Tilmeldt: 30 okt 2010 17:24
Mit fyr: Scotte 10kw, Black Star
Areal: 195
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2670
Geografisk sted: Greve, Storkøbenhavn
Kontakt:

Re: Udskiftning af motorventil til vvb

Indlæg af RasmusFynbo » 26 apr 2016 21:06

Hej Kovas
Der er fire produkter på den side du linker til.. Hvilket et af dem tænker du på?
Og ja, jeg kører kun på el, når fyret er slukket, og p.t. er det desværre en manuel proces..

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Udskiftning af motorventil til vvb

Indlæg af kovas » 26 apr 2016 21:15

RasmusFynbo skrev:Hej Kovas
Der er fire produkter på den side du linker til.. Hvilket et af dem tænker du på?
Og ja, jeg kører kun på el, når fyret er slukket, og p.t. er det desværre en manuel proces..
Hej
det er de to miderste. ventilhus og termostat. Jeg har selv det setup. Det er jo manuelt på den måde at når du slukker fyret så må man tænde for el til vvb.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Udskiftning af motorventil til vvb

Indlæg af John Skov Jensen » 27 apr 2016 05:20

RasmusFynbo skrev:

Jeg skal lige se om jeg forstår det korrekt.. altså jeg sætter termostaten ind mellem strømkablet mellem vvb'en og ventilen, hvilket vil gøre, at der kun føres strøm videre såfremt den korrekte temperatur måles? Er det korrekt forstået? I så fald er det jo lige det jeg leder efter :)


/Rasmus
Ja det er korrekt


Besvar