Tidsstyring = lunkent vand

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
xkfc

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af xkfc »

Blinky skrev:Efter beskrivelsen at dømme, kan det vel kun være din radiatorventil, der ikke lukker nok op. Den lukker nok op til at varme VVB ved 24 timers drift, men ikke nok til at varme tilstrækkeligt på 6 timers drift. Der skal en del vand igennem og det er spørgsmålet om en radiatorventil har tilstrækkeligt flow, men prøv først om den hænger på den lille stift.
Alternativt er din varmespiral kalket til, og tillader kun et lille flow. Du bør ikke køre med mere end 55 - 58 grader i VVB for at undgå tilkalkning i varmespiralen.
Umiddelbart syntes jeg ikke at flowet i varmekredsen skulle have noget med kalk at gøre, kalken udfældes normalt på ydersiden af spiralen og virker isolerende.

Hvis anlægget er utæt og man konstant efterfylder, kan man få kalk og korrosions problemer indvendig da der hele tiden kommer kalk til som ikke kommer ud med utæthederne og vandet iltes inden det sendes fra vandværket så derfor vil der være markant øget korrosion. Ilten udskildes over tid, og når først vandet er "dødt" så er også slut med korrosion. Tæt anlæg = færre problemer :great:

Det værste anlæg jeg har set har været måske 50år gammelt med åben ekspantion, det tog en evighed for at varme huset op, da ejeren udskiftede rørene var der 1-2mm lysning tilbage i 3/4" jernrør. Radiator, rør og fyr, alt måtte skiftes.

Jo lavere temperatur jo mindre problem med kalk, men man skal jo også tage højde for Legionella, jeg er helt enig med Blinky i at 55-58° er et godt kompromis.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af lamborg »

Tilkalkning er det ikke for så vil du have problemet ligegyldigt om du køre 24 eller 12 t drift . Det må være et flow problem ,men hvis du ikke har en temp føler i er det lidt i blinde da du ikke ved hvilken VVB temp du opnår på 6t drift. Mit forslag til dig er at du køber en NTC føler og sætter den i samme dykrør som føleren på din termostat og forbinder den til din styring på T4 (ved godt nok ikke hvilken styring du har men det er T4 fra 6.XX og op af) så kan du se hvilken hastighed du har på stigningen i VVB temp og hvilken temp du opnår efter 6t drift i forhold til den du ønsker . Hvis pumperne ikke køre tror jeg ikke på at naturlig cikulation trækker ret meget ud af beholderen og det vil du kunne i mødekomme med en kontraventil .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
xkfc

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af xkfc »

Tilkalkning vil da fint kunne påvirke opvarmningstiden akkurat som i vaskemaskinen og opvaskemaskinen, det er jo isolering uden på varmelegemet.
lamborg skrev:Tilkalkning er det ikke for så vil du have problemet ligegyldigt om du køre 24 eller 12 t drift . Det må være et flow problem ,men hvis du ikke har en temp føler i er det lidt i blinde da du ikke ved hvilken VVB temp du opnår på 6t drift. Mit forslag til dig er at du køber en NTC føler og sætter den i samme dykrør som føleren på din termostat og forbinder den til din styring på T4 (ved godt nok ikke hvilken styring du har men det er T4 fra 6.XX og op af) så kan du se hvilken hastighed du har på stigningen i VVB temp og hvilken temp du opnår efter 6t drift i forhold til den du ønsker . Hvis pumperne ikke køre tror jeg ikke på at naturlig cikulation trækker ret meget ud af beholderen og det vil du kunne i mødekomme med en kontraventil .
Hvordan ville du vende en kontraventil så den kunne stoppe flowet? umiddelbart ville jeg mene at der skal en elektrisk ventil til.

Det ville være ovenud fornuftigt at få et føler i VVB, specielt hvis det er i samarbejde med Stokerkontrol, jeg ville dog undersøge hvilken type der skal indkøbes først, da min V6 ikke understøtter NTC, er det jo heller ikke sikkert at stokernut's gør det.

Det aller fedeste i at komme videre var oplysninger om hvilket udstyr vi snakker om, styring, vvb, opbygning etc.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af lamborg »

Ja selvfølgelig skal det ikke være en kontrakventil men en to/trevejs. Ups fejl.
Er nu rimelig sikker på at min gamle 6.25 understøttede NTC til alt andet end røg . Det er ihvertfald NTC i kedel og i VVB som den er født med . Men huske det 100% kan jeg ikke.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af stokernut »

xkfc skrev:Det aller fedeste i at komme videre var oplysninger om hvilket udstyr vi snakker om, styring, vvb, opbygning etc.
6.35

Billede

Billede

Billede
16Kw Scotte med 6.35 styring

xkfc

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af xkfc »

6.35, så burde du kunne bruge begge typer føler, både NTC og PTC bør kunne bruges.

Af med den ventil, det ville undre mig meget om det ikke er den der driller.

Bor du i nærheden af 6683 kan du få en NTC føler af mig.
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af stokernut »

xkfc skrev:6.35, så burde du kunne bruge begge typer føler, både NTC og PTC bør kunne bruges.

Af med den ventil, det ville undre mig meget om det ikke er den der driller.

Bor du i nærheden af 6683 kan du få en NTC føler af mig.
Jeg rykker føler af, på fredag og masserer den lidt :)

Desværre bor jeg i 9870, men tusind tak for tilbuddet. Min udfordring vil dog være, hvad pokker jeg skal gøre med den føler du nævner? Skal den i VVB (så vil spørgsmålet være, HVOR) og skal den i fyret vil spørgsmålet være det samme. Og skal den i styrringen..... :)
16Kw Scotte med 6.35 styring
Blinky
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 155
Tilmeldt: 29 okt 2012 01:26
Mit fyr: MGM Comfort 15 KW
Areal: 200 + 60
Brændsel: DLG Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: ca. 8 ton.
Geografisk sted: Vejle
Har takket: 23 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af Blinky »

Et tilkalket varmelegeme ( udvendig kalk ) vil forsinke opvarmnningen.
En termostat med fjernføler kan købes her:
http://bioeksperten.dk/search.aspx?keyw ... f%C3%B8ler
- den virker fint.
Føleren skal op i dyklommen på VVB ( ca. 1/3 op )
Strømmen til pumpen reguleres af termostaten.
Hvis du vil forbinde termostaten direkte til fyret, ved jeg desværre ikke hvordan du gør, da jeg ikke kender dit fyr.
xkfc

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af xkfc »

stokernut skrev:Jeg rykker føler af, på fredag og masserer den lidt :)

Desværre bor jeg i 9870, men tusind tak for tilbuddet. Min udfordring vil dog være, hvad pokker jeg skal gøre med den føler du nævner? Skal den i VVB (så vil spørgsmålet være, HVOR) og skal den i fyret vil spørgsmålet være det samme. Og skal den i styrringen..... :)
Der er en følerlomme i bunden af beholderen, der skal den bare op, den indbyggede føler trækkes ud, og du kan så tape den oprindelige på kapilærrør sammen med den til styringen, det er naturligvis smartest hvis de er i nærheden af hinanden.
xkfc

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af xkfc »

Blinky skrev:Et tilkalket varmelegeme ( udvendig kalk ) vil forsinke opvarmnningen.
En termostat med fjernføler kan købes her:
http://bioeksperten.dk/search.aspx?keyw ... f%C3%B8ler
- den virker fint.
Føleren skal op i dyklommen på VVB ( ca. 1/3 op )
Strømmen til pumpen reguleres af termostaten.
Hvis du vil forbinde termostaten direkte til fyret, ved jeg desværre ikke hvordan du gør, da jeg ikke kender dit fyr.
Det er slet ikke sådan en termostat du skal have, den er i forvejen bygget ind i din VVB, så en elkyndig kan fint klare det nummer.

NBE styringen styrer pumpen så fremragende, så jeg vil anbefale at have pumpen på styringen.

Besvar