Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tidsstyring = lunkent vand

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
xkfc

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af xkfc » 24 apr 2016 20:19

Samtlige af de spørgsmål du stiller nu er blevet besvaret, ikke bare én gang, mange gange, på mange måder..

Held og lykke.


uffev
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 05 feb 2012 20:35
Mit fyr: OPOP BS20 16KW woody
Areal: 147
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: himmerland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af uffev » 24 apr 2016 20:25

hej den termostat du har på din vvb ligner en retur termostat til gulvvarme så den kun lukker den temp ud den er stillet på
altså der er altid flow igennem din vvb, så det er nok derfor den bliver afkølet ved urstyring ( varme bliver suget ud imellem dine tider hvor fyret ikke kører)

så du skal nok have den skiftet til den rigtige type ventil med fjern føler
eller sætte en 2 vejs ventil på og så koble den til styringen til fyret (+ vvb temp føler fra styring)
16 kw OPOP BS20. nu med komp. rens :great: :great:

http://stokercloud.dk/dev/showmain.php? ... nshjem1912#

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af J-B » 25 apr 2016 00:31

Hej trådstarter.
De råd du allerede har fået i tråden, har nok ikke gjort dig mindre forvirret men hvis du udfylder/fortæller hvor i landet du er fra, så skal der nok være en "nørd" der vil gå dit varmesystem i gennem sammen med dig.
Om du kan lave varmt brugsvand uden at ændre på systemet, kræver at pumper er koblet til din styring og at der ikke er evt. gulvvarmeshunt der kan stjæle varmen fra VVB.

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af stokernut » 25 apr 2016 08:36

J-B skrev:Hej trådstarter.
De råd du allerede har fået i tråden, har nok ikke gjort dig mindre forvirret men hvis du udfylder/fortæller hvor i landet du er fra, så skal der nok være en "nørd" der vil gå dit varmesystem i gennem sammen med dig.
Om du kan lave varmt brugsvand uden at ændre på systemet, kræver at pumper er koblet til din styring og at der ikke er evt. gulvvarmeshunt der kan stjæle varmen fra VVB.
Du har så utrolig ret (vedr. forvirring). Jeg bor mellem Hjørring og Frederikshavn :)

PS Mine pumper er koblet til, såldes de starter ved ca. 50 grader og slukker når temp i fyret når under 50 grader (mener jeg at huske).
16Kw Scotte med 6.35 styring

JAVOLA
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 01 mar 2013 00:27
Mit fyr: Woody 16kW V7/BS 1016
Areal: 170
Brændsel: Piller 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 6600
Geografisk sted: Vest Sjælland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af JAVOLA » 27 apr 2016 01:20

Hej Stokernut
Morsom læsning, du har fået mange gode og fyldestgørende svar på dine spørgsmål fra folk her i forummet der efter 7 sider stadig ikke har opdaget at du ikke aner hvad en føler er (kan være en elektrisk temperatur føler af typen NTC der er sluttet til din Pillefyrs styring). Okay det er nok gået op for dig på nuværende stadige. Men du er stadig meget "grøn" i forhold til fagudtryk og underforstået udtryk der bruges om de komponenter der indgår i et varme system hvilke går galt i mange af de ellers gode indlæg der skrives til dig. (Det her er mest en opsang til dem der skriver til dig).
Men med den vedholdenhed du har skal du nok få det lært. :)

Der hvor jeg for alvor krummer tæer er indlægget om at du jo sammen med det 14 meter kabel til temperatur føleren ind til Varmtvandsbeholderen også kan trække et kabel til en motorventil. Her snakker vi altså 230V (230 volt potentiel dødelig elektrisk spænding i el systemet). Ud over at det er ulovligt for dig selv at rode med det, og ud fra hvad jeg har læst de sidste 7 sider tvivler jeg på du ved hvad fase, nul og jord er samt hvilke farve koder der bruges på de forskellige ledere og hvilke kabel typer der må bruges til det. Hvilke også gør det farligt for dem der eventuelt kommer og arbejder med det efter dig.

Angående din varmvands beholder (VVB), der sider som regel to dyklommer (et rør der stikker ind i beholderen og er lukket i den ene ende så man kan placere en temperatur føler midt inde i VVB) i bunden af den. Man får adgang via den hvide plast plade i midten. Du skal slukke for strømmen før du fjerner den plade, der er 230V til El varme legemet lige inden for, som du helt sikkert vil opdage hvis du ikke slukker. Hvis du ikke ved hvordan du slukker så hold fingrene væk.

Du må ikke fjerne nogen af de følere der er monteret i dyklommerne, de er en del af beholderens elektriske sikkerheds system, den kan eksploderer voldsomt hvis det ikke virker. Vi snakker om vinduer der bliver blæst ud af huset. Når det er sagt kan en NTC føler sagtens finde plads i et af dyklommerne sammen med de følere der allerede sider der. Vær opmærksom på at de er mekaniske, "ledningen" er et meget lille rør med væske i der ikke må blive beskadiget.

Der er mange muligheder i det NBE Pillefyr, men hvilke du kan bruge afhænger meget af hvordan dit rørsystem er udført. Læs de øvrige dokumenter i det link du har fået til Mhes så skal du nok få en bedre forståelse af dit system og hvad der kan gøres bedre.

Held og lykke
JAVOLA


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af Hjemme teori » 27 apr 2016 10:06

stokernut skrev:He, he var det også der, der var nogen der skrev, at ud over en temperatur sensor i VVB, skal jeg også bruge en "3 vejs motor ventil", som monteres på fremløbet :| :| :|

Det ville jo nok have været en ret relevant oplysning, sååååååå icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Den oplysning er givet endda mere en en gang. Det er også skrevet at den ikke behøves for at det kan fungere. Så det er en afvejning af fordele og ulemper.

Så som jeg skrev tidligere, tror jeg ikke du læser alle svar.
Mvh. Sophus

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af stokernut » 27 apr 2016 10:36

JAVOLA skrev:Hej Stokernut
Morsom læsning, du har fået mange gode og fyldestgørende svar på dine spørgsmål fra folk her i forummet der efter 7 sider stadig ikke har opdaget at du ikke aner hvad en føler er (kan være en elektrisk temperatur føler af typen NTC der er sluttet til din Pillefyrs styring). Okay det er nok gået op for dig på nuværende stadige. Men du er stadig meget "grøn" i forhold til fagudtryk og underforstået udtryk der bruges om de komponenter der indgår i et varme system hvilke går galt i mange af de ellers gode indlæg der skrives til dig. (Det her er mest en opsang til dem der skriver til dig).
Men med den vedholdenhed du har skal du nok få det lært. :)
Jamen jeg synes også det er morsomt. Og flere bliver ved med at skrive: "Svaret er givet på dit og dat", men sjovt nok er der ingen der quoter disse fantastisk svar, så det er jo lidt svært at forholde sig til :) Jeg kan godt læse flere af svarene, men hvad der er logisk for en "fyr-nørd" er ikke altid logisk, for en der "bare" har et fyr for at få varme. At man har pillefyr er jo ikke ensbetydende med man udnytter alle funktioner (altså ved hvordan pokker man gør).
JAVOLA skrev:Der hvor jeg for alvor krummer tæer er indlægget om at du jo sammen med det 14 meter kabel til temperatur føleren ind til Varmtvandsbeholderen også kan trække et kabel til en motorventil. Her snakker vi altså 230V (230 volt potentiel dødelig elektrisk spænding i el systemet). Ud over at det er ulovligt for dig selv at rode med det, og ud fra hvad jeg har læst de sidste 7 sider tvivler jeg på du ved hvad fase, nul og jord er samt hvilke farve koder der bruges på de forskellige ledere og hvilke kabel typer der må bruges til det. Hvilke også gør det farligt for dem der eventuelt kommer og arbejder med det efter dig.
Nu kan jeg jo godt lyde som total uvidende, men jeg har super styr på 230V etc. og min nabo er elektrikker så ingen ko på isen her. Mit spørgsmål gik vel egentlig bare på om denne motor var nødvendig. Her fik jeg så svaret "NEJ ikke en 3-vejs", men efterlades så naturligvis med et nyt spørgsmål: "Jamen for pokker, skal jeg så have en 2-vejs???". Tilsyneladende er der en tendens til bare at skrive: "Nu er tråden på 6 sider, 7 sider etc. og du har fået svaret." NEJ jeg har ski ikke!! :D :roll: Men hvad siger du, SKAL jeg have en motorventil???? (og her spørger jeg med risiko for at andre skriver: "Svaret er givet flere steder!" NEEEJ der er givet flere svar. Du skiver "motorventil" og det tolker jeg som, jeg skal bruge en. En anden skriver: "Du skal ikke bruge en 3-vejs...!". Jamen for pokker, hvad er det så jeg skal bruge (he, he du har ret det er en morsom tråd).

Altså alle foreslår en termostat i VVB, i samme øjeblik jeg så spørger om den 3-vejs (eller 2-vejs motor), og specielt hvorfor pokker ingen har nævnt dette før, så er den pludselig ikke nødvendig, til trods for den nævnes i manualen til mit fyr. Her kan jeg jo kunne sidde tilbage og tænke: "Hmmmmh er det så alle de venlige sjæle der svare, der tager fejl, eller er min manual forkert?".
JAVOLA skrev:Angående din varmvands beholder (VVB), der sider som regel to dyklommer (et rør der stikker ind i beholderen og er lukket i den ene ende så man kan placere en temperatur føler midt inde i VVB) i bunden af den. Man får adgang via den hvide plast plade i midten. Du skal slukke for strømmen før du fjerner den plade, der er 230V til El varme legemet lige inden for, som du helt sikkert vil opdage hvis du ikke slukker. Hvis du ikke ved hvordan du slukker så hold fingrene væk.
VVB er slukket og kun tændt når jeg helt slukker fyret. Og jeg har fattet ideen med et termostant i VVB, med ledning trukket til styring. Jeg har så efterfølgende spurgt om L5 i forhold til L6 etc. her får jeg så også bare svaret: "Nu er tråden på x-antal sider og du har fået alle svar!", Men NEJ INGEN har nævnt noget som helst om hvorledes indstillingen i styringen skal være (fx. L5 kontra fx.L6). Det samme gælder når jeg har spurgt: "Jamen hvad temp. skal min vand i VVB have?", her er der heller ingen der har svaret. Det ender op i, at jeg egentlig får det indtryk, at når man ikke kan svare, så vender man det bare rundt til, det er spørgeren, der ikke "har evnerne", som det så frækt blev skrevet icon_cheesygrin.gif
JAVOLA skrev:Du må ikke fjerne nogen af de følere der er monteret i dyklommerne, de er en del af beholderens elektriske sikkerheds system, den kan eksploderer voldsomt hvis det ikke virker..
He, he jamen jeg mener da jeg blev opfordret til at tage en føler ud og tape den fast på et rør i starten af tråden. 8)
JAVOLA skrev:Vi snakker om vinduer der bliver blæst ud af huset. Når det er sagt kan en NTC føler sagtens finde plads i et af dyklommerne sammen med de følere der allerede sider der. Vær opmærksom på at de er mekaniske, "ledningen" er et meget lille rør med væske i der ikke må blive beskadiget.
OK
JAVOLA skrev:Der er mange muligheder i det NBE Pillefyr, men hvilke du kan bruge afhænger meget af hvordan dit rørsystem er udført. Læs de øvrige dokumenter i det link du har fået til Mhes så skal du nok få en bedre forståelse af dit system og hvad der kan gøres bedre.
Jamen linket fra Mhes er noget af det bedste der er givet i denne tråd :wink:
JAVOLA skrev:Held og lykke
JAVOLA
Det har jeg brug for :D

Og JA jeg er vedholdende, men havde egentlig opgivet indtil du kom på banen og "gav håb" igen :wink:
16Kw Scotte med 6.35 styring

kivi
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 289
Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Givet likes: 51 gange
Modtaget likes: 37 gange

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af kivi » 27 apr 2016 20:50

Det kunne nok være en god ide at starte forfra, enten her eller med ny tråd.

Så stil de spørgsmål du præcist mangler svar på.

Der er nok ikke mange der orker, at bladre igennem en syv siders tråd for at finde ud af, hvad du mangler svar på.
Mvh. Ole

Klogeaage
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 03 mar 2015 19:17
Mit fyr: Scotte 10 Kw, BS 1016, V7 styring
Areal: 114
Brændsel: Ca 5 T.
Fremviser gerne i postnummer: 4720
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af Klogeaage » 27 apr 2016 21:31

Hejsa

Generelt er der mange der har hjemmelavede teorier i dette forum, men at vvb kan sprænge i luften ved at fjerne en føler var en af de bedre.
Nu har jeg monteret over 100 vvb, men har sku ikke mødt en med dynamit endnu.
Selvfølgelig skal føleren til el-varmelegemet ikke flyttes, men at bilde manden ind at lortet springer i luften, er sku langt ude.

Brugeravatar
Pawgs
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 221
Tilmeldt: 21 jan 2016 18:41
Mit fyr: Ksm multistoker 325-18
Areal: 195
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Givet likes: 44 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af Pawgs » 27 apr 2016 22:04

Med at de kan eksploderer tænkes der nok på de forsøg Mythbusters har lavet med vandvarmer for en del år tilbage

https://youtu.be/9bU-I2ZiML0


Besvar