Tidsstyring = lunkent vand

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af stokernut »

xkfc skrev:Der er en følerlomme i bunden af beholderen, der skal den bare op, den indbyggede føler trækkes ud, og du kan så tape den oprindelige på kapilærrør sammen med den til styringen, det er naturligvis smartest hvis de er i nærheden af hinanden.

He, he jeg er 100 % tabt :cry:

Altså jeg skal fjerne en original føler og proppe en anden op. But why? Hvad er det den nye føler kan, som den originale ikke kan?

Og mit fyr er LAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAANGT væk fra min VVB.

xkfc skrev:Det er slet ikke sådan en termostat du skal have, den er i forvejen bygget ind i din VVB, så en elkyndig kan fint klare det nummer.

NBE styringen styrer pumpen så fremragende, så jeg vil anbefale at have pumpen på styringen.
Hvad er det for en pumpe jeg skal have på min styring? Og hvad har den med min VVB at gøre?

Og hvad er en "elkyndig"?

Beklager men i har tabt mig icon_cheesygrin.gif
16Kw Scotte med 6.35 styring

xkfc

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af xkfc »

stokernut skrev:Beklager men i har tabt mig icon_cheesygrin.gif
Måske er det en dårlig ide at hente hjælp fra et forum, hvis man har søløve hænder på et punkt, så er det nok bedst at hente hjælp fra:
stokernut skrev: en meget pålidelig VVS mester.
icon_cheesygrin.gif
xkfc

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af xkfc »

Nå, spøg til side.

Det er vigtig at anlægget er monteret optimalt, ellers fungerer det simpelthen bare dårligt, gud bevares, man har da varme men man bruger for mange piller og man risikerer at energi køres ud af VVB.

Indtil der er nogle informationer om anlægget, huset, forbrugsmønster etc, så melder jeg lige pas. Du kan finde spørgsmålene i tråden :great:
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af lamborg »

He, he jeg er 100 % tabt :cry:

Altså jeg skal fjerne en original føler og proppe en anden op. But why? Hvad er det den nye føler kan, som den originale ikke kan?

Og mit fyr er LAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAANGT væk fra min VVB.

Der er forkalringen så :-)
Hvis dit fyr er laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangt væk fra VVB skal du jo varme hele anlægget op på de 6 timer og selvom du når dit setpunkt på anlæg på de 6 timer så er det måske kun 1 time eller hvad ved jeg hvor du reelt hæver temp på VVB . Du starter jo dine pumper og det trækker varme ud til at begynde med hvis din VVB temp er højere end din anlægs temp. Så nu er spørgsmålet :
Hvad er din anlægstemp faldet til når du holder stille så længe ?
Måske skulle du køre med intervaller af 2 timer on / off i stedet for.
Min igen sæt et termometer i du kan få et ur med fjernføler til små penge som du kan sætte op i den dyklomme hvor føler til danfoss sidder .
Ps den termostat der sidder på selve VVB er til elpatronen og duer ikke til at styre opvarming via spiral så du skal have en termostat på streng som du har.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af stokernut »

xkfc skrev:Måske er det en dårlig ide at hente hjælp fra et forum, hvis man har søløve hænder på et punkt, så er det nok bedst at hente hjælp fra:
icon_cheesygrin.gif
He, he ja måske. Men jeg tænker nu mere at et forum (om det er bil, fyr, våben etc.) kan være yderst behjælpeligt, om ikke andet så til at man står lidt bedre, når man kontakter den lokale VVS. Men det er naturligvis to-vejs. Mange af de svar man får, er jo desværre slet ikke på det spørgsmål man har stillet. Fx. spørger jeg om, hvad det er for en føler jeg skal sætte op i min VVB (ikke type/fabrikat), men hvad er det den ændre/gør/løser i forhold til lunkent vand. Måske bare mig der ikke kan læse, men jeg har stadig ikke forstået. Er det et termometer der viser mig en temp på vandet i min VVB, så jeg fx. kan fortælle jer: "Temp i VVB er 30 grader efter 2 timers drift og 58 grader efter 5 timers drift" og i efterfølgende så kan sige: "Ok så er det din brændeagregattemperaturdims, der er stået af"?

Uden at vide hvorfor jeg skal fjerne en original termostat/måler/dims og sætte en anden op, er det jo umuligt at forholde sig til :) :) :)
xkfc skrev:Nå, spøg til side.

Det er vigtig at anlægget er monteret optimalt, ellers fungerer det simpelthen bare dårligt, gud bevares, man har da varme men man bruger for mange piller og man risikerer at energi køres ud af VVB.

Indtil der er nogle informationer om anlægget, huset, forbrugsmønster etc, så melder jeg lige pas. Du kan finde spørgsmålene i tråden :great:
Jamen det fremgår da af min avatar :) Nå spøg til side:

Areal: 200 kvm
Brændsel: Piller
Daglig forbrug: ca. 30 kg

Er der mere der er relevant at vide for at komme problemstillingen nærmere?
lamborg skrev:Så nu er spørgsmålet :
Hvad er din anlægstemp faldet til når du holder stille så længe ?
Altså hvad viser min kedel temp, efter at have været slukket i 12 timer (slukket fra 08:00-20:00)?
lamborg skrev:Måske skulle du køre med intervaller af 2 timer on / off i stedet for.
Jamen det kan jeg da hurtigt afprøve. Du mener 12 timers drift i døgnet, fordelt op 2 timers drift, efterfulgt af 2 timer, hvor fyret slukker?
lamborg skrev:Min igen sæt et termometer i du kan få et ur med fjernføler til små penge som du kan sætte op i den dyklomme hvor føler til danfoss sidder .
Beklager jeg ikke forstår. Et ur??? Hvad skal det bruges til?
lamborg skrev:Ps den termostat der sidder på selve VVB er til elpatronen og duer ikke til at styre opvarming via spiral så du skal have en termostat på streng som du har.
Hmmmmh hvad pokker gør jeg så når jeg slukker fyret permanent fra juni til august og skal bruge min varmtvandsbeholder (altså på el, uden fyret er tændt)?

Indtil nu har jeg forstået at jeg kan/skal:

Pille min regulator af og masserer "noten". Løser det ikke problemet skal jeg prøve med 2 timers tændt fyr, efterfulgt af 2 timers slukket fyr etc. etc.

Virker det ikke, skal jeg sætte "en eller anden dims", med et ur, op i min VVB, men først fjerne den originale føler? Hvad jeg så skal bruge denne "dims" til, søger jeg stadig en forklaring på. :lol:
16Kw Scotte med 6.35 styring

xkfc

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af xkfc »

Føleren der snakkes om gør intet der i sig selv bedrer situationen. Manglen på det varme vand skyldes 99% sikkert den termostat der er monteret, men kan også skyldes luft i varmespiral, eller tilkalket varmespiral.
Intet nyt i det, det er bare at checke disse ting så er jeg 99,9% sikker på at VVB drøner op i temperatur.
Med med løsningen på hånden kan det jo undres at det ikke virker på 3dagen

Dernæst grundlæggende NBE styringt.
Styringen skal blot have 230V igennem en overkogstermostat og en kedel temperatur føler så kan den køre :great:

MEN
NBE styringerne er ganske smarte, og det kan klart anbefales at bruge funktionerne.
Cirkulationspumpen/pumperne tilsluttes styringen, så sikrer man at pumperne kører på de rigtige tidspunkter. :great:
En røgtemperatur føler giver en meget praktisk information om kedlens effektivitet. :great:
En retur føler giver information der forlænger kedlens liv. :great:
En føler i varmtvandsbeholderen gør at styringen kan kontrollere det varme vand. :great: Ganske smart da det meget ofte kan spare en del på strømregningen at opvarme vandet med piller frem for elpatron.

Alle funktionerne er smarte, men vi mangler én ting... tiden... For virkelig at kunne minimere pilleforbruget og passe på anlægget både med hensyn til korrosion, men også tilbagebrand og driftsstabilitet. Og hvordan dælen får vi fat i tiden :shock:

Igen giver NBE os en håndsrækning :great: Stokerkontrol... før skulle man stå og kigge på fyret i laaaaaaaaang icon_cheesygrin.gif tid, for at observere fejl og uhensigtsmæssigheder, nu kan vi fejlsøge og optimere med et "blik"

Da ingen har røntgen syn er en tilbagemelding som laaaaaangt, en dårlig information der ikke bringer os ét skridt videre: fyret er placeret i gammelt hønsehus 15m fra huset, røret er uisoleret nedgravet i gårdspladsen, væsentlig bedre, og så vil de svar du får også blive meget bedre :great:
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af stokernut »

xkfc skrev:Føleren der snakkes om gør intet der i sig selv bedrer situationen. Manglen på det varme vand skyldes 99% sikkert den termostat der er monteret, men kan også skyldes luft i varmespiral, eller tilkalket varmespiral.
Check. Og her går jeg ud fra "termostat" er det jeg fejlagtigt kalder "regulator"? Hvis JA så bruger jeg den forlængede weekend til at masserer termostaten og se om det hjælper. Hjælper det ikke får jeg en professionel til at kikke på luft/tilkalkning. Du skriver "luft i varmespiral". Er "varmespiralen" noget der sidder i min VVB, eller er det hele mit system du tænker på (her er der automatisk udluftning)?
xkfc skrev: Med med løsningen på hånden kan det jo undres at det ikke virker på 3dagen
Det skyldes ene og alene jeg endnu ikke har taget arbejdstøjet på (primært fordi jeg følte jeg fik lidt modstridende anbefalinger og derfor havde brug for "vippet med vognstangen", som du her giver) :great:
xkfc skrev:Dernæst grundlæggende NBE styringt.
Styringen skal blot have 230V igennem en overkogstermostat og en kedel temperatur føler så kan den køre :great:
Vedr. styringen har jeg ikke de store bekymringer.
xkfc skrev:MEN
NBE styringerne er ganske smarte, og det kan klart anbefales at bruge funktionerne.
Cirkulationspumpen/pumperne tilsluttes styringen, så sikrer man at pumperne kører på de rigtige tidspunkter. :great:
Det gør de. De tænder og slukker når kedel når en given temp. Mener det er omkring 50 grader.

xkfc skrev:En røgtemperatur føler giver en meget praktisk information om kedlens effektivitet. :great:
Her har jeg den billige løsning, med et termometer :)
xkfc skrev:En retur føler giver information der forlænger kedlens liv. :great:
Igen den billige løsning :)
xkfc skrev:En føler i varmtvandsbeholderen gør at styringen kan kontrollere det varme vand. :great: Ganske smart da det meget ofte kan spare en del på strømregningen at opvarme vandet med piller frem for elpatron.
Se her er det jeg mister forståelsen :) Er vi ikke enige om, at så kan jeg IKKE bruge VVB på el? Jeg er helt med på det kan spare strøm, min erfaring viser dog at strømforbruget ikke er øget i forhold til om jeg lader fyret køre.

Sekundært, så skal en sådan føler jo kunne nå fra VVB til fyr og her har jeg en udfordring.
xkfc skrev:Alle funktionerne er smarte, men vi mangler én ting... tiden... For virkelig at kunne minimere pilleforbruget og passe på anlægget både med hensyn til korrosion, men også tilbagebrand og driftsstabilitet. Og hvordan dælen får vi fat i tiden :shock:
Det gælder jo alle livets forhold. icon_cheesygrin.gif
xkfc skrev:Igen giver NBE os en håndsrækning :great: Stokerkontrol... før skulle man stå og kigge på fyret i laaaaaaaaang icon_cheesygrin.gif tid, for at observere fejl og uhensigtsmæssigheder, nu kan vi fejlsøge og optimere med et "blik"
Ak ja, jeg startede med en Salamanderkeddel, med hjemmelavet snegl :cry:
xkfc skrev:Da ingen har røntgen syn er en tilbagemelding som laaaaaangt, en dårlig information der ikke bringer os ét skridt videre: fyret er placeret i gammelt hønsehus 15m fra huset, røret er uisoleret nedgravet i gårdspladsen, væsentlig bedre, og så vil de svar du får også blive meget bedre :great:
He, he troede mit forbrug viste, det ikke er så ringe endda :great:

VVB er på 1. sal i isoleret skunk, med MINDST 21 grader. Fyr er i fyrrum, hvor isoleringen ikke er som i skunken :) men altså ikke et utæt hønsehus icon_cheesygrin.gif
16Kw Scotte med 6.35 styring
xkfc

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af xkfc »

Det er helt galt hvis fyret starter og stopper som et oliefyr, det skal helst tilpasse sig det aktuelle behov og så køre så jævnt som muligt. 50° syntes jeg er i underkanten, jævn drift omkring 60° er normalt godt, den nye kedel med "selvrens" skal helst op på 70°

Det helt individuelt om man sparer ved at bruge pille frem for elpatron, forbruget af vand og anlæggets opbygning spiller ind. For os er det en god forretning, vi sparer et par tusinde kr. men igen, det er svært at beregne når man sjusser sig frem. Vi bor i Sydenergi's område så vi har grafer over elforbruget, helt ned til timedrift, og så kan vi også se pilleforbruget pr time.

Det er for mig helt umuligt at spå om dit pilleforbrug er fornuftigt, energibehovet er en sum af huset(isolering, 1 eller 2 plan), vinduer, antal beboere, temperaturen i huset, er hele huset opvarmet konstant, hvor tit udlufter man? alternative energi kilder (selv lamper giver varme) og sikkert mange flere ting jeg ikke lige kan komme på.
Det vigtigste er at du er tilfreds.

Men hvis dit fyr står og starter og stopper mange gange i løbet af 6 timer så er det jo ganske naturligt at VVB ikke bliver hurtigt varm, der skal jo løbe 60-65° ind i spiralen i 1-1½-2 time konstant, dernæst skal cirkulationen stoppe straks, ellers drænes VVB lyn hurtigt for energi.
stokernut skrev: Se her er det jeg mister forståelsen :) Er vi ikke enige om, at så kan jeg IKKE bruge VVB på el? Jeg er helt med på det kan spare strøm, min erfaring viser dog at strømforbruget ikke er øget i forhold til om jeg lader fyret køre.
Næ nej, du mister ikke muligheden for at køre på eldrift
stokernut skrev: Sekundært, så skal en sådan føler jo kunne nå fra VVB til fyr og her har jeg en udfordring.
Ja det er så en anden sag, for der skal trækkes en tynd lampeledning eller ligende.
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af stokernut »

xkfc skrev:Det er helt galt hvis fyret starter og stopper som et oliefyr, det skal helst tilpasse sig det aktuelle behov og så køre så jævnt som muligt. 50° syntes jeg er i underkanten, jævn drift omkring 60° er normalt godt, den nye kedel med "selvrens" skal helst op på 70°
Det er vel ikke helt galt. Det viser vel bare at ved 10 % drift forbruger jeg ikke nok varme til at undgå kedlen når op på 70 grader. Jeg kan jo ikke køre med lavere drift.
xkfc skrev:Det helt individuelt om man sparer ved at bruge pille frem for elpatron, forbruget af vand og anlæggets opbygning spiller ind. For os er det en god forretning, vi sparer et par tusinde kr. men igen, det er svært at beregne når man sjusser sig frem. Vi bor i Sydenergi's område så vi har grafer over elforbruget, helt ned til timedrift, og så kan vi også se pilleforbruget pr time.
Jeg har aldrig nørded så meget i mit fyr. Ville ønske jeg kunne, men det fanger mig desværre ikke.
xkfc skrev:Det er for mig helt umuligt at spå om dit pilleforbrug er fornuftigt, energibehovet er en sum af huset(isolering, 1 eller 2 plan), vinduer, antal beboere, temperaturen i huset, er hele huset opvarmet konstant, hvor tit udlufter man? alternative energi kilder (selv lamper giver varme) og sikkert mange flere ting jeg ikke lige kan komme på.
Det vigtigste er at du er tilfreds.
Ekstrem tilfreds (bortset fra det lunkne vand ved tidsstyring :) Vi køre med MINDST 22 grader i hele huset og LANGE VARME bade (bortset fra ved tidsstyring :) )
xkfc skrev:Men hvis dit fyr står og starter og stopper mange gange i løbet af 6 timer så er det jo ganske naturligt at VVB ikke bliver hurtigt varm, der skal jo løbe 60-65° ind i spiralen i 1-1½-2 time konstant, dernæst skal cirkulationen stoppe straks, ellers drænes VVB lyn hurtigt for energi.
Nej ikke ved tidsstyring (6 timers drift). Kun ved fuld drift. Og så forstod jeg ikke resten :(
xkfc skrev:Næ nej, du mister ikke muligheden for at køre på eldrift
Beklager jeg er så "fatsvag", men er det ikke "termostatføleren" jeg skal pille ud (og klistre på et rør). Hvis jeg gør det vil den jo ikke virke efter producentens hensigt. Og PRIMÆRT jeg har stadig til gode at nogen forklare mig, hvad den anden "dims" som skal ind i min VVB rent total lavpraktisk gør? Hvorfor vil den give mig varmt vand ved 6 timers drift?
xkfc skrev:Ja det er så en anden sag, for der skal trækkes en tynd lampeledning eller ligende.
Ok men når jeg så har gjort det, skal jeg jo stadig vide/forstå hvad det så er min styring kan gøre, så jeg kan få varmt vand, selv ved kun 2 timers drift.
16Kw Scotte med 6.35 styring
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Tidsstyring = lunkent vand

Indlæg af lamborg »

1 Ja hvad er din kedel temp når du er ved opstart efter sluk periode ?
2 Ja jeg mener kører hele døgnet med 2 timers start stop så falder din kedel temp ikke så meget og du varmer hurtigere på VVB
3 Undskyld "ur" her menes et termometer ur :-) Altså rund ting til at aflæse temp :-)
4 Du misforstår jeg skriver bare at din opsætning er korrekt og puffer lidt til Kenneth og hans elnørd :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Besvar