Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Neddrosling af 16kw brænder

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
pointman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 05 apr 2008 17:06
Mit fyr: Scotte 16Kwh
Areal: 80m2 + 80m2
Brændsel: Barlinek 6 eller 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Dagligt forbrug: 10-16 kg
Årligt forbrug: 4
Geografisk sted: Haderslev, Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Neddrosling af 16kw brænder

Indlæg af pointman » 14 mar 2016 20:16

Jeg tester det næste gang jeg har slukket fyret. Nu er jeg ved indstille 100% og så er det nok for denne gang. :)


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Neddrosling af 16kw brænder

Indlæg af pille bruger » 14 mar 2016 21:27

pointman skrev:Jeg tester det næste gang jeg har slukket fyret. Nu er jeg ved indstille 100% og så er det nok for denne gang. :)
Det skal man ikke slukke fyret for at udføre.
Det kan du både på styring, og i StokerCloud.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

pointman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 05 apr 2008 17:06
Mit fyr: Scotte 16Kwh
Areal: 80m2 + 80m2
Brændsel: Barlinek 6 eller 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Dagligt forbrug: 10-16 kg
Årligt forbrug: 4
Geografisk sted: Haderslev, Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Neddrosling af 16kw brænder

Indlæg af pointman » 14 mar 2016 21:48

Jeg kan ikke teste om det gør en forskel på den nyeste software, før jeg har indlæst den igen. Jeg er gået tilbage til 7.0522 for at få fyret igang, og upgradere den vil kræve en genstart af styringen.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Neddrosling af 16kw brænder

Indlæg af triumph » 15 mar 2016 05:35

pointman skrev:Der er jo ingen grund til at betale mere for den samme vare :)

Jeg har lige kigget på installationsvejledningen, og kan ikke rigtig hitte ud af hvordan den skal sluttes til. Ligger man i vejledningen til v7 styringen, så er der 3 kontakt stik hvor den 1 er fælles og de 2 andre til og slutte en ekstern kontakt til. Men der står 0v ved dem alle???

Vejledningen til kontakten skal der der forbindes 230v.
NBE modelen har min far. For det første har den ikke ugeur, og kun manuel natsænkning. Derudover er det noget billigt skrammel

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Neddrosling af 16kw brænder

Indlæg af pille bruger » 15 mar 2016 06:44

pointman skrev:Jeg kan ikke teste om det gør en forskel på den nyeste software, før jeg har indlæst den igen. Jeg er gået tilbage til 7.0522 for at få fyret igang, og upgradere den vil kræve en genstart af styringen.
Prøv at slukke L5 i VEJRKOMPENSERINGEN nu, så vil den også være slukket når du opgradere.
Når du har L5 aktiveret i begge menuer har du dobbeltkonfekt i menuerne.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


dannidines

Re: Neddrosling af 16kw brænder

Indlæg af dannidines » 15 mar 2016 07:21

triumph skrev:NBE modelen har min far. For det første har den ikke ugeur, og kun manuel natsænkning. Derudover er det noget billigt skrammel
NBE startede med 2 modeller termostat - en med ugeur og den vi omtaler her.. begge produceret af Saswell i Kina.

Idag er der kun den med manuel natsænkning..

Enig, det er ikke Danfoss kvalitet, men en trådløs rumtermostat til 349 kr, som i både mit (anden model ) og den gamles tilfælde har virket upåklageligt i 4-5 år.. det er ok pris ift. pillebesparelse ;)

xkfc

Re: Neddrosling af 16kw brænder

Indlæg af xkfc » 15 mar 2016 07:33

Brænderen kan faktisk godt neddrosles.
Der rigtige metode er at indkøbe en 10kW herd, og få smeden til at save det yderste af brænderen og svejse endestykket på igen.

Jeg har om sommeren haft et stykke hård presset rockwool liggende under herden så de yderste 3 rækker huller ikke er i brug, det virker også, men der kan ophobe sig aske på det ubrugte stykke, jeg havde dog ikke nævneværdige problemer.

Nu har jeg en sommerherd, mit gæt er faktisk at fyret er mindre end 10kW når den er monteret, for jeg kan slet ikke køre med den om vinteren.

Med hensyn til forbrændingen og sodproblemer kan jeg kun anbefale dig at bruge autoberegner funktionen og så indregulere luften manuelt.

pointman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 05 apr 2008 17:06
Mit fyr: Scotte 16Kwh
Areal: 80m2 + 80m2
Brændsel: Barlinek 6 eller 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Dagligt forbrug: 10-16 kg
Årligt forbrug: 4
Geografisk sted: Haderslev, Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Neddrosling af 16kw brænder

Indlæg af pointman » 15 mar 2016 08:59

dannidines skrev:NBE startede med 2 modeller termostat - en med ugeur og den vi omtaler her.. begge produceret af Saswell i Kina.

Idag er der kun den med manuel natsænkning..

Enig, det er ikke Danfoss kvalitet, men en trådløs rumtermostat til 349 kr, som i både mit (anden model ) og den gamles tilfælde har virket upåklageligt i 4-5 år.. det er ok pris ift. pillebesparelse ;)
Hvor følsom er den i forhold til temp svingninger? Jeg tænker på, at den ikke starter og stopper fyret hele tiden fordi temp svinger 1 grad op eller ned.

Synes ikke jeg kunne se en mulighed for at justere på følsomheden, så den f.eks. tillod et udsving på 2-3 grader før den tænder fyret.

pointman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 05 apr 2008 17:06
Mit fyr: Scotte 16Kwh
Areal: 80m2 + 80m2
Brændsel: Barlinek 6 eller 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Dagligt forbrug: 10-16 kg
Årligt forbrug: 4
Geografisk sted: Haderslev, Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Neddrosling af 16kw brænder

Indlæg af pointman » 15 mar 2016 09:03

xkfc skrev:Brænderen kan faktisk godt neddrosles.
Der rigtige metode er at indkøbe en 10kW herd, og få smeden til at save det yderste af brænderen og svejse endestykket på igen.

Jeg har om sommeren haft et stykke hård presset rockwool liggende under herden så de yderste 3 rækker huller ikke er i brug, det virker også, men der kan ophobe sig aske på det ubrugte stykke, jeg havde dog ikke nævneværdige problemer.

Nu har jeg en sommerherd, mit gæt er faktisk at fyret er mindre end 10kW når den er monteret, for jeg kan slet ikke køre med den om vinteren.

Med hensyn til forbrændingen og sodproblemer kan jeg kun anbefale dig at bruge autoberegner funktionen og så indregulere luften manuelt.
Hvis jeg ikke kan få den til og køre fornuftig i forår/efterårs perioden, så kan det godt være jeg må gribe til din løsning. :)

Jeg brugt en god times tid i går bare på at justere 10% last. Der skulle ikke meget til før den endten løs bålet gå ud eller også var flammen for stor og for meget røg. Så jeg landede på 22/23% som det optimale. Nu må jeg se om det skal justeres igen om et par uger. :)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Neddrosling af 16kw brænder

Indlæg af triumph » 15 mar 2016 16:41

dannidines skrev:NBE startede med 2 modeller termostat - en med ugeur og den vi omtaler her.. begge produceret af Saswell i Kina.

Idag er der kun den med manuel natsænkning..

Enig, det er ikke Danfoss kvalitet, men en trådløs rumtermostat til 349 kr, som i både mit (anden model ) og den gamles tilfælde har virket upåklageligt i 4-5 år.. det er ok pris ift. pillebesparelse ;)
Min far´s blev skiftet på garentien, da den ændrede temperaturen 2 grader, hvis man flyttede den en halv meter. Det gjorde den nye også.
Så hvorfor købe sådan noget, når RS Online har en der virker, og kun koster lidt mere


Besvar