Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udskiftning af styring v.4,99xx til v.7/10

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
M-Rhave
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12 feb 2016 08:10
Modtaget likes: 1 gang

Udskiftning af styring v.4,99xx til v.7/10

Indlæg af M-Rhave » 12 feb 2016 08:38

Hej Alle

Jeg har et GAMMELT pille fyr, med dertilhørende GAMMEL styring, Version 4,99P mener jeg det er, men den er begyndt at skabe sig, den begynde faktisk sidste år men det er rigtig slemt i år, f.eks når jeg skal fylde sneglen, skal jeg slukke for strømmen og trykke pil op, problemet er bare at den starter ikke op, som om den ikke læser prommen, jeg kan nu stå i 30 min, og tænde og slukke for strømmen til styringen, indtil den pludselig starter som den skal og jeg har prøvet at skifte prommen til en ældre. Jeg overvejer derfor at skifte min styring ud til noget nyere, som også kan styre solvarme, da jeg går med disse overvejelser i fremtiden.

Som sagt det er et gammel fyr og styring, godt 15 år.
Version 4,xxx
Roca kedel med "løs"silo ved siden af.

Kan jeg bare købe en ny styring f.eks version.10 også køre den bare videre på den gamle brander, eller skal jeg lave større udskiftninger?
Og hvilken styring er at fortrække? Vis man tager solvarmen i fremtiden med i beregningen.

På forhånd tak.
Martin


xkfc

Re: Udskiftning af styring v.4,99xx til v.7/10

Indlæg af xkfc » 12 feb 2016 08:47

Jeg ville købe et komplet nyt fyr, solvarme kommer aldrig til at opveje tabet i den gamle støbejernskedel. Vi bruger 2-3 kg piller i døgnet til det varme vand, det giver ikke mange basseører til at investere i solvarme for, og der er jo også driftsomkostninger og vedligehold.

4.99 findes i både Scotte og Woody og der er meget forskel på dem, så det er ikke ligegyldigt hvilken du har?

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Udskiftning af styring v.4,99xx til v.7/10

Indlæg af pille bruger » 12 feb 2016 09:04

M-Rhave skrev:Hej Alle

Jeg har et GAMMELT pille fyr, med dertilhørende GAMMEL styring, Version 4,99P mener jeg det er, men den er begyndt at skabe sig, den begynde faktisk sidste år men det er rigtig slemt i år, f.eks når jeg skal fylde sneglen, skal jeg slukke for strømmen og trykke pil op, problemet er bare at den starter ikke op, som om den ikke læser prommen, jeg kan nu stå i 30 min, og tænde og slukke for strømmen til styringen, indtil den pludselig starter som den skal og jeg har prøvet at skifte prommen til en ældre. Jeg overvejer derfor at skifte min styring ud til noget nyere, som også kan styre solvarme, da jeg går med disse overvejelser i fremtiden.

Som sagt det er et gammel fyr og styring, godt 15 år.
Version 4,xxx
Roca kedel med "løs"silo ved siden af.

Kan jeg bare købe en ny styring f.eks version.10 også køre den bare videre på den gamle brander, eller skal jeg lave større udskiftninger?
Og hvilken styring er at fortrække? Vis man tager solvarmen i fremtiden med i beregningen.

På forhånd tak.
Martin
Skift til en V7.
Du kan genbruge motorprint, men er det ikke lige så gammelt som styringen ?
Genbruger du motorprint, kan ledninger flytes ind i den nye styring.
Skifter du både styring og motorprint, passer stikkene sammen.
V7 kan styre solvarme, og så kan styringen gå direkte på nettet.
StokerCloud og nem betjening fra mobilen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

M-Rhave
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12 feb 2016 08:10
Modtaget likes: 1 gang

Re: Udskiftning af styring v.4,99xx til v.7/10

Indlæg af M-Rhave » 12 feb 2016 10:26

xkfc skrev:4.99 findes i både Scotte og Woody og der er meget forskel på dem, så det er ikke ligegyldigt hvilken du har?
Ja det er rigtigt, det havde jeg ikke lige tænkt over med det er en Scotte Styring, altså den med LCD display.
Jeg ville købe et komplet nyt fyr, solvarme kommer aldrig til at opveje tabet i den gamle støbejernskedel. Vi bruger 2-3 kg piller i døgnet til det varme vand, det giver ikke mange basseører til at investere i solvarme for, og der er jo også driftsomkostninger og vedligehold.
Solvarmen var også mere et supplement til varmen da jeg havde tænkt mig at lave gulv varme i mit værksted, på godt 100 m2 og et lille tillæg værksted på 20 m2, så det var for at holde pille forbruget hvor det var, men samtidigt kunne varme flere m2 op.
Skift til en V7.
Du kan genbruge motorprint, men er det ikke lige så gammelt som styringen ?
Genbruger du motorprint, kan ledninger flytes ind i den nye styring.
Skifter du både styring og motorprint, passer stikkene sammen.
V7 kan styre solvarme, og så kan styringen gå direkte på nettet.
StokerCloud og nem betjening fra mobilen.
Jo det hele er godt 15 år gammel, men fejler intet. Bruger de nye styringer ikke det samme runde sorte 8-10 polet stik som de gamle?

xkfc

Re: Udskiftning af styring v.4,99xx til v.7/10

Indlæg af xkfc » 12 feb 2016 10:53

Scotte 4.X er med 4 røde LED tal, og er uden autoberegner. Woody 4.99 har lcd display med tekst, og er stadig ganske brugbar, med mindre den er kaput.. naturligvis :)

Ulempen med solvarme er at der ikke er meget energi til rådighed når man har brug for det, 1m2 solvarme varmer ikke mere op end 1m2 vinduesareal. Og så er det jo når skyerne er trukket for, at man har mest brug for varme.

Solvarme som badevand kan jeg heller ikke se god økonomi i, men køber man kun økologiske varer og vil signalere at man gør noget ved klimaproblemerne + at man har nogle penge man alligevel ikke kan finde anvendelse for, så er det da bare at komme igang :great:

De moderne fyr (mange fabrikanter) har et hav af muligheder, bl.a. vejr kompensering, styring af cirkulationspumpe, 3 vejs ventil til varmtvandsbeholder, interface til computer og smartphone, og en ny kedel kan næste spare den ekstra mængde energi du skal bruge.

Da jeg skifte fra den gamle stoker + elpatron om sommeren, sparede jeg omkring 1000kg piller og 1000-1500kwh, en årlig besparelse på omkring 4000kr, også værd at tage med icon_cheesygrin.gif


calle

Re: Udskiftning af styring v.4,99xx til v.7/10

Indlæg af calle » 12 feb 2016 11:34

Har haft det samme problem med min Scotte 4.99 styring. Tror det var selve trykknappen, der skabte sig. Bankede med en finger på siden og fronten af styreboksen, hvorefter den atter virkede fejlfrit.

Kan man egentligt stadig købe en splinter ny 4.99 styring model Scotte ?

Venlig hilsen
Last edited by 1 on calle; edited 12 times in total

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Udskiftning af styring v.4,99xx til v.7/10

Indlæg af pille bruger » 12 feb 2016 11:39

calle skrev:Har haft det samme problem med min Scotte 4.99 styring. Tror der var selve trykknappen, der skabte sig. Bankede med en finger på siden og fronten af styreboksen, hvorefter den atter virkede fejlfrit.

Kan man egentligt stadig købe en splinter ny 4.99 styring model Scotte ?

Venlig hilsen

Man kan opdatere chippen, styringen laves ikke mere.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Udskiftning af styring v.4,99xx til v.7/10

Indlæg af pille bruger » 12 feb 2016 11:41

M-Rhave skrev: Jo det hele er godt 15 år gammel, men fejler intet. Bruger de nye styringer ikke det samme runde sorte 8-10 polet stik som de gamle?
De nye styringer er med 12 pins stik.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

M-Rhave
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12 feb 2016 08:10
Modtaget likes: 1 gang

Re: Udskiftning af styring v.4,99xx til v.7/10

Indlæg af M-Rhave » 16 feb 2016 10:17

xkfc skrev:Scotte 4.X er med 4 røde LED tal, og er uden autoberegner. Woody 4.99 har lcd display med tekst, og er stadig ganske brugbar, med mindre den er kaput.. naturligvis :)

Ulempen med solvarme er at der ikke er meget energi til rådighed når man har brug for det, 1m2 solvarme varmer ikke mere op end 1m2 vinduesareal. Og så er det jo når skyerne er trukket for, at man har mest brug for varme.

Solvarme som badevand kan jeg heller ikke se god økonomi i, men køber man kun økologiske varer og vil signalere at man gør noget ved klimaproblemerne + at man har nogle penge man alligevel ikke kan finde anvendelse for, så er det da bare at komme igang :great:

De moderne fyr (mange fabrikanter) har et hav af muligheder, bl.a. vejr kompensering, styring af cirkulationspumpe, 3 vejs ventil til varmtvandsbeholder, interface til computer og smartphone, og en ny kedel kan næste spare den ekstra mængde energi du skal bruge.

Da jeg skifte fra den gamle stoker + elpatron om sommeren, sparede jeg omkring 1000kg piller og 1000-1500kwh, en årlig besparelse på omkring 4000kr, også værd at tage med icon_cheesygrin.gif
Hmm....

Vis man så siger at jeg dropper ideen om solvarme, da jeg ikke er special grøn, men bare tænkte at det var "gratis" varme til de ekstra m2 gulvvarme. Og skifter mit fyr til noget nyere, hvad ville så være at fortrække, RTB eller Blackstar? Jeg for gode rabatter på NBE's produkter så de ville være at fortrække. Bruger du dit fyr om sommeren til din VVB kun eller også som supplement til de kolde sommer nætter?

pft
Martin

xkfc

Re: Udskiftning af styring v.4,99xx til v.7/10

Indlæg af xkfc » 16 feb 2016 13:12

Jeg har kun det ene fyr, så det må tilfredsstille behovet, hvilket det da også gør til bravour..

Min installation er noget atypisk da jeg har 2 varmtvandsbeholdere, og NBE styringerne kun kan tage sig af en. Heldigvis er jeg selv el-mand så jeg har lavet min egen styring til VVB'erne men det virker helt fint, vi bruger et par kg piller i døgnet til begge beholdere, faktisk ikke væsentlig mere end dem der blot har en, når jeg sammenholder tallene i Stokercloud.

Om sommeren undværer vi varmen, når fyret alligevel kører får badeværelses gulve også varme, det er ikke helt nok til at de bliver varme, men det værste kulde er slået af, og det er godt nok til os.

Fyret kan fint køre om sommeren, det tager jo bare piller efter behov, og slukker hvis det "keder sig" icon_cheesygrin.gif

Hvordan det er mest praktisk at lave installationen hos jer kommer an på behovet, den gamle installation og viljen til at lave om.

RTB er kronen på værket, ikke rigtig noget for mig, jeg har det fint med at man selv kan indregulere fyret..


Besvar