Scotte m. Semi-rens

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Scotte m. Semi-rens

Indlæg af triumph »

Jeg må også tilslutte mig koret der syntes at semirensen er helt usansynligt ringe konstueret, den gamle model med lammeler var værst. De bukkede, og stødte derfor mod siden af kedlen, hvorfor den ene side /den ene lammel stod stille, og den anden bevægede sig.
Så lavede de en ny model. Stadigt med 2 lammeller, ophængt i et vippebeslag. Alene det syntes jeg er galt, bare en lille modstand på den ene, så står den stille. og den anden bevæger sig. De bagerste sæt har ikke samme vægt, så den ene synker til bundposition, og derfor begæger de sig ikke med korrekt vandring.
Jeg hiver kun min semirens op 3-4 gange om året, så det er ikke så galt, Og der er ingen tvivl om den sænker røgtemperaturen.
Men det sviner når det fingernivende monster skal op.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Scotte m. Semi-rens

Indlæg af Lintz »

Nu startede jeg jo denne tråd op for at høre om erfaringerne med Semi-rense systemet på en Scotte.
Jeg selv syntes at det så noget "Skrammel-agtig " ud og flere af jer gav mig hurtig ret.
Men hurtig dukkede "Turbolator" og "Retarder" ordene op og at det ikke havde ret meget med et rensesystem at gøre.

- Og så er det at jeg tænker, hvorfor faen hedder det så en "Scotte med Semi-rens" og ikke "Scotte Turbo" - eller "Scotte med retarderfunktion"

Husk på at det var første gang her forleden at jeg så Semirense-systemet i en Scotte 10 kw med semi-rens og efter 20 sekunder førte dommen over den. Det rensesystem er noget skrammel i mine øjne.

Paw henviser til en brugermanual, og på side 28 bliver Semi-rense-systemet omtalt som Retarder (Turbolator) - og altså IKKE som et rense-system.
- hvor smart er det lige at NBE ?

- Hvis vi lige skal få begreberne på plads så er en "Retarder" jo et "Friktions-baseret bremsesystem".
En Turbolator er en anordning der ændre den laminare luftstrøm til en turbulent luftstrøm.

- En hurtig gennemgang af brugermanualen som Paw henviser til viser at på side 13 bliver der kort omtalt et rense-system. Ligeledes på side 26 under "Manglende træk i skorsten" hvor der anbefales at afmontere "Semi-rens".

- Men på side 28 er den så pludselig omdøbt til Retarder (Turbolator) - Forvirrende for nye Scotte-ejere !!!! Det tror jeg.

Men summa-sumarum, sådan som jeg læser det så kan man godt med god samvittighed smide "Semi-rense-retarder-turbolator-systemet" ad H. til. Især hvis man mangler træk i skorstenen eller ønsker en højere skorstens-temp. Omkostninger vil derved være en minimal sænkelse af virkningsgraden = en minimal forøgelse af pilleforbruget. Men hvis fyret er stort nok til huset bør det ikke være et problem.

Det har været interessant indtil nu at læse om jeres erfaringer med "Semi-rens" - men jeg er nu glad for at jeg ikke har det.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
paw
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Scotte m. Semi-rens

Indlæg af paw »

jep, det er ikke det store tab i udnyttelses grad man får hvis man hiver semi rensen op
Alligevel var det nok da de nye godkendelses krav kom.
Men ikke til de black star uden semi rens, der gik den ikke.
semi rens/retarder/turbolator, kært barn har mange navne icon_cheesygrin.gif
Ingen tvivl om den holder røg temperaturen nede, og det er jo fint nok
Semi rens, tjae, med lidt god vilje renser den vel lidt.
Askelaget på siderne bliver jo ikke tykkere end lamellerne er brede, så lidt renser de vel.
Er nu også glad ved min lille opop 418, men som det er nu kan den jo også kun sælges til reserve dele eller rent skrot, :twisted: men den får lov til at løbe linen ud, så må vi jo se til den tid
Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
10
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Har takket: 43 gange
Blevet takket: 86 gange

Re: Scotte m. Semi-rens

Indlæg af T-mek »

"semi-rens" ordet er vist bare salgs-gas.
Som jeg ser det renser den så lidt, at det kan være lige meget.
At den så er OK som røgkøler er da dejligt.
Men selve konstruktionen er jeg ikke imponeret over, lameller der tager på så de bukker, uligevægt i den mekaniske del som en anden her også nævner og så er der måden man sammenkobler delene på med de 2 gafler ned over hakkerne på akslen, hvor meget slør / slask er det lige der er der... :shock:
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Scotte m. Semi-rens

Indlæg af Lintz »

paw skrev:Semi rens, tjae, med lidt god vilje renser den vel lidt.
Askelaget på siderne bliver jo ikke tykkere end lamellerne er brede, så lidt renser de vel.
Man kan jo også vende den lidt om. Jo mere som asken kan hænge på - jo hurtigere lukker den til :oops:

- Og det problem har Torpet så åbenbart ikke :P Men han praktisere så også en ugentlig rengøring - Endnu.... :D
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Scotte m. Semi-rens

Indlæg af Torpet »

Jeg vurderer ikke navnet ‘Semirens Retarder’ for værende særlig forkert, endsige svært at forstå? Det skal bare læses og forstås ganske som det er skrevet (uden aggression :)

Altså en Retarder = som betyder noget der ‘forsinker/bremser’, hvilket i dette tilfælde er den dejlige varme, mens det på en bil er hastigheden. Og så er den også en Semirens = ‘delvis’/‘i et vist omfang’, idet den har et selvrensende vippesystem, som i teorien vist skal vippe evt. deponeret aske af sig selv og ned i bunden til askeskuffen. Effektiviteten af dette system må NBE selv stå inde for, de har givetvis en masse tester der kan påvise dette, formoder jeg.

Så vi taler om en Retarder der ikke renser FYRET men som ‘i et vist omfang’ renser SIG SELV delvis.

Jeg kan stadigvæk ikke helt forstå modstanden, den skader jo ikke noget, giver bare bedre pille-økonomi. Hvis den monteres rigtigt er den smertefri at arbejde med. Den skal bare sidde der og holde lidt ekstra på varmen, ganske gratis genbrug af en energi man allerede har betalt for med træpiller.
xkfc

Re: Scotte m. Semi-rens

Indlæg af xkfc »

Semirensen blev indført samtidig med at regler for partikkel udledning blev strammet, og kedlerne uden lå meget snært eller på forkerte side af grænsen. Så var sammenfaldet også at Ekopower lancerede et billigt fyr med selvrens, og man skulle jo nødig halse bagefter icon_cheesygrin.gif

Jeg kender ikke den rigtige forklaring, men når jeg sammenholder en masse andre fyr med mit eget, så er virkningsgraden på de nye og gamle ikke voldsomt store.

Tag nu triumph's ny kedel, 200m2, solvarme, 7200 kg/år.... og min gamle kedel 275m2, (200m2 23° rest 10-17°) 7600 kg/år.
Jeg ved godt at det er noget nær umuligt at sammenligne på tværs.. :oops:
Huset ses her, så kan i jo selv sammenligne. https://www.google.dk/maps/@55.4174648, ... !1e1?hl=da

Jeg tror det er utroligt lidt den mekanik giver, og havde jeg en ny keden og den var bare det mindste bøvlet at have med at gøre, eller svinede i mit fine fyrrum, ja så røg den i jern containeren på genbrugs pladsen.
kivi
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 289
Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Har takket: 51 gange
Blevet takket: 37 gange

Re: Scotte m. Semi-rens

Indlæg af kivi »

Det er måske en ny VW skandale vi er på vej ud i icon_cheesygrin.gif
Mvh. Ole
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Scotte m. Semi-rens

Indlæg af Torpet »

Så klarede jeg lige mit ugentlige check, det tog 20 min. fra stop og helt til fyret var oppe og køre igen.

Jeg kiggede så også lidt ekstra på semirensen. Og nej paw, der var intet andet end lidt støv under semirens og semirens selv kunne løftes ud uden noget svineri. Jeg tror T-mek sagde at hans måtte han skære til i siderne? Der burde have været ca 25mm space i hver side fra lameller til fyrets sider. Selve vippefunktionen er let og nem at vippe med hånden for de to idividuelle lamellers top. Påsætningens position på mellemstangen er tydelig at se. Og med hensyn til om den kan sættes forkert på ved en fejltagelse, så ja, den kan godt passe i 180° vending (prøvede) og ser endda helt naturlig ud.

Ellers børster jeg bareindersiderne af top-lemmen og askekassens lem udenfor, bruger en håndkost på siderne rundt omkring herden, snupper lige skamolpladen af (skal af for at fjerne herden) og giver risten en let omgang med en stålbørste, under herden er der aldrig noget, tømmer så askeskuffen og askesuger rundt i bunden og så skal alt bare samles sammen igen, og det er så det ‘Bob’s your Uncle’ :).
Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
10
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Har takket: 43 gange
Blevet takket: 86 gange

Re: Scotte m. Semi-rens

Indlæg af T-mek »

Torpet skrev:Så klarede jeg lige mit ugentlige check, det tog 20 min. fra stop og helt til fyret var oppe og køre igen.

Jeg kiggede så også lidt ekstra på semirensen. Og nej paw, der var intet andet end lidt støv under semirens og semirens selv kunne løftes ud uden noget svineri. Jeg tror T-mek sagde at hans måtte han skære til i siderne? Der burde have været ca 25mm space i hver side fra lameller til fyrets sider. Selve vippefunktionen er let og nem at vippe med hånden for de to idividuelle lamellers top. Påsætningens position på mellemstangen er tydelig at se. Og med hensyn til om den kan sættes forkert på ved en fejltagelse, så ja, den kan godt passe i 180° vending (prøvede) og ser endda helt naturlig ud.

Ellers børster jeg bareindersiderne af top-lemmen og askekassens lem udenfor, bruger en håndkost på siderne rundt omkring herden, snupper lige skamolpladen af (skal af for at fjerne herden) og giver risten en let omgang med en stålbørste, under herden er der aldrig noget, tømmer så askeskuffen og askesuger rundt i bunden og så skal alt bare samles sammen igen, og det er så det ‘Bob’s your Uncle’ :).
Her måtte jeg skære af lamellerne da de ellers tog på i siderne, bukkede og til sidst kilede sig fast.
Det var jeg noget træt af.
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.

Besvar