Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Scotte m. Semi-rens

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
nasty
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 709
Tilmeldt: 15 aug 2011 16:05
Mit fyr: Woody mini 10kw BS 1610
Areal: 133
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9640
Dagligt forbrug: 18 kg
Årligt forbrug: 4,5 ton eller1800 m3
Geografisk sted: farsø egnen I Det Jyske land vester hornum
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Scotte m. Semi-rens

Indlæg af nasty » 30 jan 2016 15:12

nu er jeg blevet lidt doven så jeg gid ikke gå ud og tage et billed af mit rens så jeg har fundet dette på et andet forum
http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=6352.0
og sådan ser mit bagerst røg kammer også ud så det kan skyldes flere ting
1. træpillerne fyre med barlenik 6mm
2.måske lidt for meget blæs
3. har kompressor rens på for hver 20 kg
4. god træk i skorstenen det er vel en 25X25 og 4/5 meter høj muret skorsten
5. rens vel kun der 4/5 gang om året eller når røg temp bliver for høj

så til jer som ikke har aske der :great:
her kun det problem at simi-renset piber når det køre
Navnet er Allan
Nybagt woody mini 10 kw ejer med V7 styring og det er han glad for http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=allan1978
før den en Orange Fanta på fultid (problemer)
Før den naturgas


Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Scotte m. Semi-rens

Indlæg af Torpet » 30 jan 2016 15:13

Hi T-mek — det lyder ikke godt, men det må da have været en forkert indsats du har fået. Jeg ved godt at den slags kan du fint klare selv at få i orden, men burde du egentlig ikke bare have fået een der passede. noget må helt klart have været pivende forkert for på min er der masser af plads til små nyancer? Den var jo nok et tilkøb i dit tilfælde? Det lyder som om det burde have været en bytter?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Scotte m. Semi-rens

Indlæg af triumph » 30 jan 2016 16:29

Lintz skrev:Nu startede jeg jo denne tråd op for at høre om erfaringerne med Semi-rense systemet på en Scotte.
Jeg selv syntes at det så noget "Skrammel-agtig " ud og flere af jer gav mig hurtig ret.
Men hurtig dukkede "Turbolator" og "Retarder" ordene op og at det ikke havde ret meget med et rensesystem at gøre.

- Og så er det at jeg tænker, hvorfor faen hedder det så en "Scotte med Semi-rens" og ikke "Scotte Turbo" - eller "Scotte med retarderfunktion"

Husk på at det var første gang her forleden at jeg så Semirense-systemet i en Scotte 10 kw med semi-rens og efter 20 sekunder førte dommen over den. Det rensesystem er noget skrammel i mine øjne.

Paw henviser til en brugermanual, og på side 28 bliver Semi-rense-systemet omtalt som Retarder (Turbolator) - og altså IKKE som et rense-system.
- hvor smart er det lige at NBE ?

- Hvis vi lige skal få begreberne på plads så er en "Retarder" jo et "Friktions-baseret bremsesystem".
En Turbolator er en anordning der ændre den laminare luftstrøm til en turbulent luftstrøm.

- En hurtig gennemgang af brugermanualen som Paw henviser til viser at på side 13 bliver der kort omtalt et rense-system. Ligeledes på side 26 under "Manglende træk i skorsten" hvor der anbefales at afmontere "Semi-rens".

- Men på side 28 er den så pludselig omdøbt til Retarder (Turbolator) - Forvirrende for nye Scotte-ejere !!!! Det tror jeg.

Men summa-sumarum, sådan som jeg læser det så kan man godt med god samvittighed smide "Semi-rense-retarder-turbolator-systemet" ad H. til. Især hvis man mangler træk i skorstenen eller ønsker en højere skorstens-temp. Omkostninger vil derved være en minimal sænkelse af virkningsgraden = en minimal forøgelse af pilleforbruget. Men hvis fyret er stort nok til huset bør det ikke være et problem.

Det har været interessant indtil nu at læse om jeres erfaringer med "Semi-rens" - men jeg er nu glad for at jeg ikke har det.
Scotten var helt ubetinget den bedst sælgende pillegnasker på markedet. Men så kom MGM og ecoheat med selvrensende kedler, smart design, og til næsten samme pris. Ligeefter kom nbe med en ny kedel med semirens.
Til al retfærdighed vil jeg bare lige nævne at den nye kedel er MEGET bedre end den gamle, mere tæt, bedre isoleret, større askeskuffe.
I men gamle opop skrabede jeg kedelsiderne bagest i kedlen, en gang pr måned. Nu tagerjeg semirensen op 3-4 gange om året. Og rent faktisk holder den kedelsiderne rene

Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Givet likes: 43 gange
Modtaget likes: 86 gange

Re: Scotte m. Semi-rens

Indlæg af T-mek » 30 jan 2016 17:23

Torpet skrev:Hi T-mek — det lyder ikke godt, men det må da have været en forkert indsats du har fået. Jeg ved godt at den slags kan du fint klare selv at få i orden, men burde du egentlig ikke bare have fået een der passede. noget må helt klart have været pivende forkert for på min er der masser af plads til små nyancer? Den var jo nok et tilkøb i dit tilfælde? Det lyder som om det burde have været en bytter?
Det er ikke en forkert indsats, det er bare første model.
Det er ikke et tilkøb, kedel er født sådan.

Kunne måske godt have klaget over den ved forhandler og måske fået den byttet, men det fik jeg så ikke gjort.
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.


Besvar