Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fik min første alarm i dag

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Fik min første alarm i dag

Indlæg af Torpet » 24 jan 2016 22:23

Fik min første alarm i dag

At få en alarm er ret alarmerende i sig selv, lige til at få stress af, men at man så ikke kan finde hoved eller hale i det er bekymrende.

Alarmen lød:
———————————————————————————————
Der er opstået en fejlsituation på dit fyr.
(Serienummer/brugernavn:torpet)

Fejlen er: Alarm ingen brændsel

Hændelser sagde:
2016-01-24 13:22:04 DRIFT -> ALARM INGEN ILD - BRÆNDSEL?
————————————————————————

Men fyret havde ikke at prøvet at genstarte selv. Vel fordi det formoede der ikke var nogle piller.

Det lyder jo ret uskyldigt, men når så magasinet er næsten fuld og der ligger en masse helt ubrændte piller på herden, så går panikken lidt ind. Hvad er der galt?

Har noget været i den situation før mig? Sikkert nok, hvad gjorde I? Plan B er måske bare at drikke sig fuld? — lyder egentlig fornuftigt :).

For mig ser det ud som om blusset bare er gået ud, ingen lux, måske blæst ud af en for høj rens blæst. Så har sneglen stadigvæk læsset piller ind og altså slukket. (Jeg har ikke kompressor rens).

Jeg rensede i går, så alt er rent, samme piller. Intet på herden at rense, hverken over eller under.

Det mest nærliggende jeg kan tænke på, er at rens har blæst for kraftigt.
For en uges tid siden var der en lille askekage (bare som en lille tændstiksæske) på herden, så jeg ændrede rens fra 10-5-60 til 10-3-100%. Det syntes at virke så der ikke var nogen askekage mere, men måske dette så er for kraftigt alligevel? Tilfældet kan mske vare at der kun har ligget ganske lidt på herden da rens har blæst? — Aner det ikke, prøver bare at finde et svar.

Nu ændrede jeg så rens helt tilbage til 10-5-50 og løb noget hurtigt igennem flammeindstillingen. Så genstartede jeg fyret uden nogen problemer, alt syntes normalt. For at kompensere for den nu lavere blæst fra rens. For at imødekomme evt. askekage satte jeg alle blæsertal lidt op, men da det betød en noget for kraftig hidsig lille flamme er jeg gået tilbage til min egentlige position 19-26-30.

Doseringen tænkte jeg var måske for kraftig, den havde jeg sat til 1.7 for min 10kW, så måske der derfor lå helt nye ubrændte piller på herden, så jeg sænkede doseringen. Men så ombestemte jeg mig, da den tanke jo er forkert, hvis blusset bare er blæst væk. Så jeg gik tilbage til 17kW. Problemer er her, at hvis jeg går ned til 1.6kW eller 1.5kW, så kan jeg ikke holde lux fra ca. 21% og ned. Faktisk bør jeg nok overveje at gå op, fordi jeg egentlig har svært ved at holde lux helt op til 25%. Men det må jo så være det — det er ikke noget problem. Min afvejning er OK.

Så i store træk har jeg lavet ‘bugger all’, altså blot sænket blæseren i rens fra 100% til 50% og sat den lidt op i tid fra 3 sek til 5 sek. Alle andre tal er tilbage hvor de var og alt kører lykkeligt videre, den gnasker løs som den altid har gjort, men jeg kan ikke andet end at være lidt nervøs over forløbet, når jeg ikke aner hvorfor dette skete? Det er en usikker fornemmelse. Måske dette vil ske igen. Alt ser ellers OK ud, den varmer osv.

Mon nogen har et bud på hvad der kan være sket? Kan det vitterlig bare være den rens blæst?

Nu er der jo altid den joker i dette at en enkelt sæk piller kan have været dårligere end de normale piller. Jeg kan ikke umiddelbart se mere smuld, men eet eller andet skal jo have skylden. Ville være super hvis een eller anden kan give et bud på noget der kan være årsagen.

Fyret har kørt helt fint nu siden jeg genstartede det kl ca 2.30. Det havde da været slukket en god times tid. Jeg så ikke min email fra StokerCloud før da.


xkfc

Re: Fik min første alarm i dag

Indlæg af xkfc » 24 jan 2016 23:12

Jeg forstå ikke det med doseringen 17kW?

Hvis du har en 10kW brænder er det smart at holde sig der omkring. Afveje piller, og justere luften 10-50-100% Blæserens kan du fint lege med, men det er en god ide at eksperimentere mens man har god tid, man kan jo altid barikere sig i fyrrummet mede en kasse bajer, og så ellers nægte at komme ud får konen får fat i låsesmeden icon_cheesygrin.gif

Set aller vigtigste med et pillefyr der bare beregner, er at pille doseringen er helt ens altid, og jeg har sørme været ved en del fyr, og ganske ofte er det pilledoseringen den er gal med.

Det er svært at give et konkret bud på hvad der er sket, men det ser faktisk ikke ud som om brændslet er forsvundet langsomt, hvis jeg da eller kigger det rigtige sted på dine grafer.

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Fik min første alarm i dag

Indlæg af Torpet » 24 jan 2016 23:21

Undskyld min skrivefejl, der mangler et punktum, der skal stå 1.7kW :). Har forhøjet til 1.8 kwW, da lux svinger for meget syntes jeg. Ja, hvis du skønner at brændslet ikke er forsvundet langsomt, så tyder det på at det faktisk er ren rens blkæst der har blæst bålet ud, ikke?

xkfc

Re: Fik min første alarm i dag

Indlæg af xkfc » 24 jan 2016 23:36

Jeg tager måske fejl, der ser ud som om styringen prøver at redde situationen, ydelsen stiger, mens alle temperaturer falder langsomt, lux falder med et brag til 0-lux.
graf.jpg

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Fik min første alarm i dag

Indlæg af Torpet » 24 jan 2016 23:43

Det er godt set xkfc, så skal jeg nok helt koncentrere mig om det med at rens kan blæse bålet ud, der vist ikke rigtigt andet kan kan forårsage det, er der? Det med doseringen er blot for at få en flamme at arbejde med. Jeg ved godt at nogle kan køre med bare 1.5kW, men der vil mit fyr ret hurtigt gå ud i lav last.
Egentlig vil det være lidt af en lettelse, hvis det 'bare' er rens blæst der er synderen. Husk har at jeg ellers intet har haft at beklage mig over.


Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Fik min første alarm i dag

Indlæg af Torpet » 24 jan 2016 23:46

De piller der lå på herden ved alarmen var alle fine nye, der var ingen aske eller brændte piller.

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Fik min første alarm i dag

Indlæg af Torpet » 25 jan 2016 00:03

xkfc, jeg ved selvfølgelig godt at den hastige gennemgang af blæsertallene ikke er noget man skal gøre så hurtigt, det var bare ud af desperation og skal klares bedre i morgen. Det er tydeligt at min lux heldigvis er faldet til ro efter jeg hævede doseringen til 1.8kW kl ca 23.00

xkfc

Re: Fik min første alarm i dag

Indlæg af xkfc » 25 jan 2016 01:01

Jeg forstår ikke helt det du kalder "dosering" er det det samme som "minimum effekt" hvilket i de gamle styringer hed "skorstens træk"

I nogle styringer ændrer man "dosering" ved at ændre på "kørsler pr min" andre er det gram pr. kørsel.

Hvis det er minimum effekt du hæver, så er det vel strangt taget ikke nødvendigt, du kører jo et stykke fra 10%

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Fik min første alarm i dag

Indlæg af Torpet » 25 jan 2016 01:11

Det jeg kalder doseringen her, er indstillingen af min og max ydelse, hvor en 10kW kan stilles fra min 1kW til max 10kW. Kan vist egentlig gå helt op til 12 kW, men det er en anden sag :). Min forståelse er, at når man forøger min ydelsen til 1.8 i stedet for bare 1kW, så vil systemet forøge doseringen. Kan godt være jeg kalder det for forkerte navne, men jeg tror godt du forstår hvad jeg mener. Derfor blev min lux roligere defter jeg hævede min ydelsen til 1.8kW, og altså så fik en større dosering, lyder det ikke rigtigt?

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Fik min første alarm i dag

Indlæg af Torpet » 25 jan 2016 01:18

Bemærk at når fyret f.eks. kører med 34%, så viser det 4kW i ydelse, så den forhøjede min ydelse påvirker ogs der, for eller ville ydelsen bare være 3.4kW, right? Hvis det ikke var sådan ville det jo heller ikke påvirke fyrets stabilitet over de 10%, ved en forhøjelse af 10% til 1.8kW og ikke bare 1 kW. Er jeg helt galt på de her? Syntes det fungerer på den måde. Dette er jo i stedet for at fuske med afvejningen.


Besvar