Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Svingende graf for kWh og Kedel Temp

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Bredo2102
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 40
Tilmeldt: 01 okt 2015 11:50
Mit fyr: Woody BS1016 Version 10
Areal: 100m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 1 gang

Svingende graf for kWh og Kedel Temp

Indlæg af Bredo2102 » 14 jan 2016 08:04

Hej Folket,

Efter en skyldning af gulvvarmen og genfyldning af anlægget er graferne begyndt at te sig underligt. Det er begyndt at ligne en sinus kurve, svingende op og ned ca 10gr/kW hvor den førhen regulerede jævnt??

Jeg har lige renset kedlen, brænderhovedet og afgangsrøret. Så alt er lækkert rent.

kan der ligge en luftlomme ved kedeltemp føleren der får den til at opfører sig sådan?
Vedhæftede filer
Fyr graf.jpg


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

Re: Svingende graf for kWh og Kedel Temp

Indlæg af Hjemme teori » 14 jan 2016 08:32

Det du ser der, kan være mange ting, men tror ikke det er luft ved føleren, måske i pumpen.

Start med ny 6min vejning, hvis ikke du har gjort det for meget nylig
Derefter hvis det ikke hjælper sæt pumpen på konstant tryk.
Hvis du har rodet med silo og snegl eller skiftet piller, så prøv at høre om den føder jævnt fra ekstern snegl.
Det kunne også ligne PI, men når den ter ser præcis ens i drift og VVB, tror jeg du skal lede efter andre steder.
Mvh. Sophus

Bredo2102
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 40
Tilmeldt: 01 okt 2015 11:50
Mit fyr: Woody BS1016 Version 10
Areal: 100m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Svingende graf for kWh og Kedel Temp

Indlæg af Bredo2102 » 15 jan 2016 08:55

Hej Sophus,

Det er ikke længe siden jeg har lavet en 6min vejning - men det skader ikke at prøve igen.
Det undrer mig at det er konstant svingninger - var det sporadisk kunne jeg nemmere fejlfinde.
I går satte jeg pumpen på max tryk, men kun 5 min. jeg vil prøve i dag at sætte den på max natten over og se om det ændrer noget.
Jeg har for nyligt haft siloen ude, renset og sat ind igen - men det havde ikke indflydelse på driften, der kørte den jævnt som altid.
Hvad er PI?

Tak for svar. :)

skrot1

Re: Svingende graf for kWh og Kedel Temp

Indlæg af skrot1 » 16 jan 2016 19:30

Min kedel gør det samme, mistænker shunten, da der skal blandes meget koldt vand fra gulvvarmen, nu da det er blevet koldere, men måske har andre et bedre bud? Mvh. Carsten

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

Re: Svingende graf for kWh og Kedel Temp

Indlæg af Hjemme teori » 16 jan 2016 19:45

Bredo2102 skrev:Hej Sophus,

Det er ikke længe siden jeg har lavet en 6min vejning - men det skader ikke at prøve igen.
Det undrer mig at det er konstant svingninger - var det sporadisk kunne jeg nemmere fejlfinde.
I går satte jeg pumpen på max tryk, men kun 5 min. jeg vil prøve i dag at sætte den på max natten over og se om det ændrer noget.
Jeg har for nyligt haft siloen ude, renset og sat ind igen - men det havde ikke indflydelse på driften, der kørte den jævnt som altid.
Hvad er PI?

Tak for svar. :)
Jeg ved ikke hvad en Alpha2 har, mener det er auto, proportionaltryk og fast tryk. Denne skal stå på fast tryk (hvis du vil teste om den er problemet)

PI er metoden/tallene der styrer hvordan fyret skruer op og ned. Disse kan stå højt eller lavt hvilket giver et hurtig eller langsomt reagerende fyr. Problemerne folk har med disse er samspillet mellem de to. De skal have det rette for hold. Når du skriver fyret før kørte OK , skal du/vi ikke begynde at pille ved disse før de andre ting er afprøvet.
Mvh. Sophus


Bredo2102
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 40
Tilmeldt: 01 okt 2015 11:50
Mit fyr: Woody BS1016 Version 10
Areal: 100m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Svingende graf for kWh og Kedel Temp

Indlæg af Bredo2102 » 19 jan 2016 10:25

Jeg tror jeg har fundet årsagen, det lader til at være thermostaten på gulvvarmshunten der har været lidt overaktiv. så efter at ha skruet den et par grader ned ser grafen væsentligt bedre og mere stabil ud.


Besvar