Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fyr kører 100% hele tiden hjælp

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Fyr kører 100% hele tiden hjælp

Indlæg af knaldhatte » 04 jan 2016 22:19

Det er 16kw 214 m2 hus. -> http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pallebjorn

idag kørte jeg ned for lave service da det har kørt a H til i et stykke tid...

2 primære problemer.
Kører 100% hele tiden
varm skakt.

Havde adskilt ALT. TIl starte med var der fyldt med piller under risten, og blæser med møg. Det er renset. Bypass var lukket helt, så er åbnet 1cm. Den knuste pillerne inden de kom ud af ekstern snegl. Den var fyldt så meget med smuld pillerne blev kvast. Så den er også renset total. Alt lavet lækkert og så kørte jeg en spand piller gennem den ny renset snegl. Afveje piller og ILD :evil:

Men efter det har kørt flere timer, så er der lidt det samme med lortet har MEGET svært ved nå 70 grader. Har set en del der skriver om det, men har de givet deres fyr ordentlig service ved jeg ikke. Det her er renset som nyt, og afvejningen er lige i øjet for et par timer siden. Fyret kan umuligt være for lille da ingen gang hele huset varmes op.

Det der undre mig lidt er, røg temp er 130. Hans bypass er åbnet samme som min, og jeg har aldrig en røg temp over 100. Fyret justerede jeg dog ikke ind i 10/50/100 det glemte jeg self. Men det stod til standart tal før og der har det en pæn flamme som mit eget. Har sænket blæser tal med 2 bare for se om det ville stige med det samme. Men der sker intet. Han bor langt fra mig så en tur derned igen sker først om nogle uger.

Bonus info. Det er U herd der er i. Det var den der fulgte med fyret. Jeg har den der skrå "sommerherd" i mit eget men det er jo også 10KW ved ikke om de fås til 16kw
Der er monteret trækstabilisator 2 meter over hvor røgrøret går ind i fyret. Fyret er i stue etage og skorsten går ud på taget ovenover 1.sal. træk stabilisatoren står og klapper en gang imellem. Det blæste dog også dernede så alt normalt der. Men det er den type hvor der er en gevindstand på den og der står den skal være skruet 5cm ud (altså vægt klodsen)

Jeg sidder med 2 spørgsmål
Evt. kan et 16KW tunes til yde mere ?
Det kan da ikke passe blæser tal skal mere end 2 under standart ?

Ellers så er der åbent for gode råd. For hvis det bliver koldere har han et seriøst problem
Last edited by 2 on knaldhatte; edited 4 times in total


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Fyr kører 100% hele tiden hjælp

Indlæg af HR LUCCA » 04 jan 2016 22:32

Ligger pladen i bunden af de bagerste røgslag i ? og ordenligt , er der lavet en afvejning af piller ?

knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Re: Fyr kører 100% hele tiden hjælp

Indlæg af knaldhatte » 04 jan 2016 22:35

HR LUCCA skrev:Ligger pladen i bunden af de bagerste røgslag i ? og ordenligt , er der lavet en afvejning af piller ?

Pladen bag i er løftet og renset for aske og lagt ordentligt..... afvejning af piller ? ja 5 timer siden :great: . Står også i indlægget hvis du læser igen :wink:

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Fyr kører 100% hele tiden hjælp

Indlæg af Hjemme teori » 04 jan 2016 22:44

Jeg tænker at med åben bypass (kan der være overtryk i fyrrum) kunne standard tal godt skulle lidt ned. Luften kommer jo nemmere gennem kedlen. Men et gæt er at det kan give 10-15% og hvis fyret er for stort, tyder noget jo på at noget "stjæler" varmen, så det må han jo efterforske. Bruger pumpen watt som kan indikere der er noget der kan stjæle varmen.

Hvis han opgradere styringen, vil den kunne køre 100% ydelse i stedet for knap 100%.

Update:
Lort i brænderen kan vel godt give varm skakt!
Mvh. Sophus

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Fyr kører 100% hele tiden hjælp

Indlæg af Hjemme teori » 04 jan 2016 22:48

Man kan ikke se på røgen at du har stillet blæsertal, så den står ikke tilfældigvis på omdrejningstal i stedet ?
Mvh. Sophus


knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Re: Fyr kører 100% hele tiden hjælp

Indlæg af knaldhatte » 04 jan 2016 22:54

Hjemme teori skrev:Man kan ikke se på røgen at du har stillet blæsertal, så den står ikke tilfældigvis på omdrejningstal i stedet ?
de faldt 5 grader ved sænke blæser tal med 2.

Hvad står til omdrejningstal ? og hvordan ændre man det for det har jeg aldrig stillet på. Har kun stillet blæser tal

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Fyr kører 100% hele tiden hjælp

Indlæg af Hjemme teori » 04 jan 2016 23:02

Der bliver jeg svar skyldig, jeg ved bare at de "nye" styringer kan være styret med blæsertal som altid, eller låst til omdrejninger. Så måler den omdrejningstallet og regulere efter det, stedet for bare i pulser som i gamle dage. Men jeg går ud fra det bliver stillet/sat i menu blæser.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Fyr kører 100% hele tiden hjælp

Indlæg af HR LUCCA » 04 jan 2016 23:05

knaldhatte skrev:Pladen bag i er løftet og renset for aske og lagt ordentligt..... afvejning af piller ? ja 5 timer siden :great: . Står også i indlægget hvis du læser igen :wink:
Jeg kan ikke se i dit indlæg at skiver at pladen i bunden af kedlen er der og ligger rigtig , :?
Prøv og lave en afvejning igen og se om det har ændret sig :wink:
Hvis du har haft brænderen af , siden den så rigtig og er tæt ved pakningen ? hiv hårdt i den

knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Re: Fyr kører 100% hele tiden hjælp

Indlæg af knaldhatte » 04 jan 2016 23:14

HR LUCCA skrev:Jeg kan ikke se i dit indlæg at skiver at pladen i bunden af kedlen er der og ligger rigtig , :?
Prøv og lave en afvejning igen og se om det har ændret sig :wink:
Hvis du har haft brænderen af , siden den så rigtig og er tæt ved pakningen ? hiv hårdt i den
Nope men pladen har været af og ligger ordenligt ;)

var meget omhyggelig med rokke brænderen da jeg montere den, da jeg ved det kan være et problem. Så den burde være spændt ordenligt. Den kunne ikke give sig "brænderen" da jeg hev i den...

Pumpen er sat til manuelt og kører 20W hele tiden.

Kan ikke rigtig lave en afvejning igen da jeg har langt derned, og han mener ikke selv at kunne gøre det. Men så må jeg jo prøve guide ham. Flammen er STOR og rammer modsatte væg og går en del op af den ved 100% så det ikke fordi der ikke er bål. Der PÆNT meget bål men ikke en skærebrænder flamme. Den er præcis som min egen, som kører rigtig godt, og ligger på max 40% i gennemsnit i disse dage.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Fyr kører 100% hele tiden hjælp

Indlæg af HR LUCCA » 04 jan 2016 23:30

Ved ikke rigtig om man kan få røg temp op på 127 gr ved 100 ydelse på et fyr der er indstillet korrekt ?
Hvis man kan er muligheden at det ikke kan yde mere :?
Men skakt temp ser da fint ud :wink:


Besvar