Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Bytte 10Kw brænder til 16Kw

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
xkfc

Re: Bytte 10Kw brænder til 16Kw

Indlæg af xkfc » 12 dec 2015 22:22

Fyret er steget sølle 20° på 5 timer, der er helt sikkert noget galt, og faktisk syntes jeg at der har været flere tråde i nyere tid hvor man ikke kunne få fyret til at yde nok.

Selv om nogle mener at det er underordnet om det beregnede forbrug og det faktiske forbrug passer sammen, så er det nu engang sådan at man kun kan stole på ydelsen hvis de passer 100% overens. Hvis styringen skriver at der er brugt 50kg på et døgn, men der reelt kun er brugt 30kg så yder et 10kw fyr kun 6kw, selvom styringen skriver 10kw.

Jeg ved godt det er et skråplan i forhold til manualen, men prøv at snyd med vægten og ændre autoberegneren til f.eks 900gram, juster luften og se om det ikke får mere fart på. Personligt indregulerer jeg alle de fyr jeg kommer ved med min "langtidsafvejning" for så passer tingene og fyrene yder det de skal.

Der er kun 3 steder varmen kan blive af, to af stederne er spild, altså 1. fyret og skorstenen eller 2. udendørs installation 3. varmen afsættes i huset.

Om 10kw er rigeligt til nabohuset er jo svært at gætte sig til, men hvis det er tæt på og der er så mildt i vejret som nu så burde det p.t. jo ikke volde problemer. Vi bruger meget sjældent over 10kw, og det i 230-276m2 middel isoleret et planshus, med vinduer fra midt 80'


baggadap
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 22 gange

Re: Bytte 10Kw brænder til 16Kw

Indlæg af baggadap » 12 dec 2015 23:21

paw skrev:har i luftet ordentligt ud i anlæget ?
Nej, jeg kan faktisk høre luft fra den ene pumpe når den kører på max, men smeden siger man ikke kan lufte ud nogle steder, og at det bare skal forsvinde af sig selv op i den åbne ekspansion.
Men kan luft virkelig tvinge kedlen i knæ? Jeg ville tro det bare ikke gav ordentlig varme i radiatorerne.

baggadap
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 22 gange

Re: Bytte 10Kw brænder til 16Kw

Indlæg af baggadap » 12 dec 2015 23:35

Måske vi er inde på noget, for flammen ved 100% kan ikke blive så fed som jeg troede den skulle være, den kan kun sjældent nå hen til modsatte væg. Men det er måske normalt for 10KW?

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Bytte 10Kw brænder til 16Kw

Indlæg af HR LUCCA » 13 dec 2015 02:59

baggadap skrev:Måske vi er inde på noget, for flammen ved 100% kan ikke blive så fed som jeg troede den skulle være, den kan kun sjældent nå hen til modsatte væg. Men det er måske normalt for 10KW?
Flammen på et 10 kw kan godt nå den anden side i kedlen , den kan min i hver fald :wink:

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Bytte 10Kw brænder til 16Kw

Indlæg af Landlyst » 13 dec 2015 08:17

Åben ekspantion?? Hvorfor?


xkfc

Re: Bytte 10Kw brænder til 16Kw

Indlæg af xkfc » 13 dec 2015 08:40

baggadap skrev:Nej, jeg kan faktisk høre luft fra den ene pumpe når den kører på max, men smeden siger man ikke kan lufte ud nogle steder, og at det bare skal forsvinde af sig selv op i den åbne ekspansion.
Men kan luft virkelig tvinge kedlen i knæ? Jeg ville tro det bare ikke gav ordentlig varme i radiatorerne.
Hvis problemet var luft i anlægget ville vi nok se nogle helt andre kurver, hvis energien bliver i kedlen ville den jo selv ved 2-3kw ydelse stige voldsomt hurtigt og slukke på overtemperatur, og der ville også mangle varme i huset. Smeden burde sætte en udlufter på alle relevante steder, og da han er inde over så må man jo stole på hans udsagn.

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Bytte 10Kw brænder til 16Kw

Indlæg af Dunas » 13 dec 2015 08:48

Kan se, at i begge har nogenlunde samme husstørrelse (måske også samme isoleringsgrad ??), din nabo har 238 kvm og du har 230 kvm. Du har brugt 32,2 kg piller og din nabo 48,3 kg på et døgn. Så det ser lidt underlig ud.....
Som xkfc skriver, så er det set før, hvis der er brugt 50kg på et døgn, men der reelt kun er brugt 30kg så yder et 10kw fyr kun 6kw, selvom styringen skriver 10kw. Så det betyder ny afvejning/indstilling af fyret. Og så kan man tjekke det manuelt efterfølgende, fyld hele siloen op med piller. Dagen efter på nogenlunde samme tidspunkt, fyldt siloen op igen med piller, så kan man se hvad det faktiske forbrug har været. Der med kan man konstatere om træpille forbruget er reelt i forhold til indstillinger af styringen på afvejning pr. 6 min.

Kan se, at skak temperaturen kun ligger på 20 grader, stå fyret udenfor i en skur/lade ?? I så fald Ja, står det så i et rum der er isoleret ?? og er rørføring af vandet isoleret korrekt fra fyret til huset og tilbage igen ??

Det undre mig lidt, at din nabo kun har fået en 10 kw brænder, kan se du har en 20 kw brænder. Har i ikke snakket sammen, inden din nabo købte fyret ??. Jeg tror din nabo vil få et problem, den dag der kommer 10 til 15 minus grader frost med blæsevejr, her tvivler jeg på, at 10 kw brænder kan følge med.

Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: Bytte 10Kw brænder til 16Kw

Indlæg af Flisbrænderen » 13 dec 2015 10:15

baggadap skrev:Davs!

Min nabo har lige fået opsat nyt BS1016 med 10KW brænder på, og den er sansynligvis for lille, for den kæmper med at holde set temp.
Kan han kræve at smeden bytter den til en 16KW (evt ved Sanistål som er leverandør), eller har NBE en ombytterordning?

Huset er 230m2, rimelig isoleret, installationen har trækstabilisator, shunt og to pumper der begge kører på trin 1, kan ses online her:
http://stokercloud.dk/dev/bodilsen.html

På forhånd tak!

Mvh Mathias
Efter hvad du skriver, mener jeg sagtens en 10 kw kan klare opgaven, især med den ude temp vi har nu, men det måske lige er på grænsen når det er koldest.
Det optimale er jo at have et fyr der lige akkurat kan følge med når det er aller koldest eller bruge en brændeovn eller anden varmekilde de få dage om året, hvor fyret ikke kan følge med.
Har naboen 21 gr i hele huset eller er der betydelig varmere. Det kan have stor betydning for mængden af varme der skal bruges.

Ellers er jeg enig med flere andre som skriver det er vigtigt at få fundet ud af om den virkelig yder de 10 kw, som den viser i display, ved at manuelt veje eller måle pilleforbruget.
Jeg tænker røggastemp er lidt lav ved 100 % ydelse.
Hvad er returtemp til kedel efter blandeshunt ?

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Bytte 10Kw brænder til 16Kw

Indlæg af Hjemme teori » 13 dec 2015 10:41

baggadap skrev:Davs!

Min nabo har lige fået opsat nyt BS1016 med 10KW brænder på, og den er sansynligvis for lille, for den kæmper med at holde set temp.
Kan han kræve at smeden bytter den til en 16KW (evt ved Sanistål som er leverandør), eller har NBE en ombytterordning?

Huset er 230m2, rimelig isoleret, installationen har trækstabilisator, shunt og to pumper der begge kører på trin 1, kan ses online her:
http://stokercloud.dk/dev/bodilsen.html

På forhånd tak!

Mvh Mathias
Der er jo en udregning stokercloud og ellers kan man jo lave den selv.

Hvor mange kg/m/dag. Og der ligger Bodilsen meget højt og du ligger lidt højt. Så som alle de andre skriver må i tage tingene lidt i rækkefølge.
Undersøg lige om det reelle forbrug passer med styringens beregnede.
Grundjuster fyret med det i har fundet ud af (led evt. i andre indlæg om brug af olie i pillerne mod smuld, mm)
Prøv at sammenligne jeres hus med andre (på kg/m/dag, temperatur, isoleringsgrad, åbne vinduer mm).

Til sidst hvis det er knebent om fyret kan følge med, kunne man jo som Thy skriver tune det lidt. Det er der flere muligheder for hvordan man kan gøre, men vent med det til i har fået det til at spille.
Mvh. Sophus

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Bytte 10Kw brænder til 16Kw

Indlæg af triumph » 13 dec 2015 11:29

Hvis i skal checke pilleforbruget, er det er jo bare og fylde siloen til kanten kl xx, og så se hvor mange piller der er brugt dagen efter på samme tid. 54,4 kg = 3,4 sæk piller (ved 16 kg/sæk)
Men hvorfor starter i ikke med at lave en ny afvejning ?
Afvejning og justering af blæser, er grundviden hvis man skal få et lykkeligt liv med en Scotte, så det kan din nabo ligeså godt få lært med det samme :wink: :great:


Besvar