Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vil ikke rigtig gå ned i ydelse

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Vil ikke rigtig gå ned i ydelse

Indlæg af knaldhatte » 15 nov 2015 02:20

Kører stadig med temperatur styring på vores fyr, da det kun har behov for tænde få gange i døgnet... Men har lagt mærke til den først aftager fra 100% ydelse når 70 grader er nået. Den gamle v6. Satte ydelse ned jo tættere den kom på setpunkt. Dette i den nye medføre jo når den har ramt setpunkt (70grader) og først der tager ydelse af. Så er der allerede så meget varme i radiator, at fyret slet slet ikke kan afsætte alt den varme. Kan endda se selvom kedlen er 10grader over setpunkt. Så kan den finde på stige lidt i ydelse.

Er der fejl i v7.0612 siden den opfører sig sådan ? jeg ville jo mene den ligesom skal falde i ydelse hele tiden når den er 10 grader over setpunkt. Nu er den begyndt gå helt op på 85 grader og så slukker den jo fyret.

Har hævet p med 0.5 og I med 0.05 for få en hurtigere reaktions tid. Men ville gerne den allerede aftog lidt ydelse når den er tæt på setpunkt. Så den ikke først aftager ved 70grader Det er for sent at slippe speederen der.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Vil ikke rigtig gå ned i ydelse

Indlæg af pille bruger » 15 nov 2015 07:51

knaldhatte skrev:Kører stadig med temperatur styring på vores fyr, da det kun har behov for tænde få gange i døgnet... Men har lagt mærke til den først aftager fra 100% ydelse når 70 grader er nået. Den gamle v6. Satte ydelse ned jo tættere den kom på setpunkt. Dette i den nye medføre jo når den har ramt setpunkt (70grader) og først der tager ydelse af. Så er der allerede så meget varme i radiator, at fyret slet slet ikke kan afsætte alt den varme. Kan endda se selvom kedlen er 10grader over setpunkt. Så kan den finde på stige lidt i ydelse.

Er der fejl i v7.0612 siden den opfører sig sådan ? jeg ville jo mene den ligesom skal falde i ydelse hele tiden når den er 10 grader over setpunkt. Nu er den begyndt gå helt op på 85 grader og så slukker den jo fyret.

Har hævet p med 0.5 og I med 0.05 for få en hurtigere reaktions tid. Men ville gerne den allerede aftog lidt ydelse når den er tæt på setpunkt. Så den ikke først aftager ved 70grader Det er for sent at slippe speederen der.
Du har for meget I faktor icon_cheesygrin.gif
Derfor fortsætter den på for høj ydelse.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Re: Vil ikke rigtig gå ned i ydelse

Indlæg af knaldhatte » 15 nov 2015 08:12

Så skal sænke I led ? Før stod den på 0.10 der laver den samme nummer. Kan se igen den har startet den går over 80 grader igen ved opstart

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Vil ikke rigtig gå ned i ydelse

Indlæg af pille bruger » 15 nov 2015 09:16

knaldhatte skrev:Så skal sænke I led ? Før stod den på 0.10 der laver den samme nummer. Kan se igen den har startet den går over 80 grader igen ved opstart
Ja, her er det samspillet P og I
Dit P led kunne måske være endnu større, og I på 0,10 er sikkert fint.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Vil ikke rigtig gå ned i ydelse

Indlæg af Hjemme teori » 15 nov 2015 09:36

Det Michael skriver, vil sikkert hjælpe, altså med en højere P.

Men dit problem bunder som jeg ser det i at dit fyr ikke levere nok varme og derfor kører med for lav temperatur i en time, før setpkt bliver nået.
I denne tid vokser I sig stor og mægtig. Så derfor skruer fyret ikke ned før setpkt er nået. Efterfølgende regulerer fyret jo rigtig pænt ind, og det risikere du at ødelægge ved en højere P.

I tidligere versioner var der en begrænsning af I, som er ændret i version 7.0612 da denne gav uhensigtsmæssigheder på fyr der var hurtigere end dit til at nå setpkt.

Så enten må du ind og læse på hvordan algoritmen er nu, for opstart og så observere din egen P og I via avanceret driftsvisning og se om der er noget du kan gøre. Eller tænke på om et 3 timers stop er hensigtsmæssigt, når din ydelse skal være så høj i opstarten. Jeg tænker at du stopper fyret i knap 3 timer efterfulgt af en time med 100%, så ville jeg i stedet lade fyret køre 25% i alle fire timer og se om der reelt er noget af spare ved stoppet. Og da fyret lukker ned kører det 40%, så der aftages alligevel en del varme.

Og nu kan jeg ikke se hvilken kedel du har, men du kan vist med BS1016 godt sænke setpkt til 65 så længe retur er 55. her er lidt at spare.
Mvh. Sophus


knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Re: Vil ikke rigtig gå ned i ydelse

Indlæg af knaldhatte » 15 nov 2015 10:00

Det lyder fornuftigt med det er I der har brugt for lang tid til nå 70 grader. Må prøve lade fyret køre hele tiden i stedet. Mener bare jeg ikke kan holde det under 15kg/døgn når det er tændt hele tiden.

Måske man kunne sænke opstarts tiden ved hæve antal % den må øge i effekt efter start. Så ville man sparre en del tid før den kører 100%. Eller er det for at skåne fyret varme langsomt op. Så måske pumpe start til 70 grader ? Så har den nået setpunkt og vil først tvinge fyret i knæ der.

Som det køre nu skal 170kvdm varmes op fra 22->24 når fyret starter. Hele hus med radiator undtagen badeværelser. Så der er meget der kalder på Varme.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Vil ikke rigtig gå ned i ydelse

Indlæg af Hjemme teori » 15 nov 2015 10:06

En generel lavere PI kan måske også gøre trikket, hvis det kan ændre om I når at vokse sig for stor.

For at vide om det vil hjælpe vil det være en god ide at gå ind i avanceret driftsvisning og observere hvor stor I bliver og hvornår, under den times opvarmning.
Mvh. Sophus

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Vil ikke rigtig gå ned i ydelse

Indlæg af Hjemme teori » 15 nov 2015 10:13

Det første hjælper ikke noget, det er 10 minutter ud af den time. (og nej det er nok ikke for at skåne, men for at sikre en ordentlig forbrænding)
En hævet pumpe start, vil gøre at du bypass'er opstarts PI i den time, så tror heller ikke det hjælper (gør det måske endda værre). Men det er tro, den kan du undersøge ved at se hvordan PI udvikler sig under opstart.
Du skal måske have fat i MHES (han er vist mere aktiv på stokerforum) jeg tror han ved hvordan opstart PI er sat op i din version og hvad det er der sker. Så er du i hvert fald tættere på hvad du kan gøre for at ændre det.
knaldhatte skrev:Det lyder fornuftigt med det er I der har brugt for lang tid til nå 70 grader. Må prøve lade fyret køre hele tiden i stedet. Mener bare jeg ikke kan holde det under 15kg/døgn når det er tændt hele tiden.

Måske man kunne sænke opstarts tiden ved hæve antal % den må øge i effekt efter start. Så ville man sparre en del tid før den kører 100%. Eller er det for at skåne fyret varme langsomt op. Så måske pumpe start til 70 grader ? Så har den nået setpunkt og vil først tvinge fyret i knæ der.

Som det køre nu skal 170kvdm varmes op fra 22->24 når fyret starter. Hele hus med radiator undtagen badeværelser. Så der er meget der kalder på Varme.
Mvh. Sophus

knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Re: Vil ikke rigtig gå ned i ydelse

Indlæg af knaldhatte » 15 nov 2015 11:05

Gode råd er billige herinde. Jeg bukker og takker

Hoejrup-Jan
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 12 nov 2015 20:07

Re: Vil ikke rigtig gå ned i ydelse

Indlæg af Hoejrup-Jan » 18 nov 2015 16:03

Hejsa

Vil godt give den en chance her, trods jeg godt er klar over at der ikke er to fyr der skal justeres ens. :)
Jeg fik sat mit nye 10kw Scotte op i sidst weekend og har siden brugt noget tid med at finde en god styring med PI-styringen.
Jeg er kommet frem til en opsætning som ser sådanne ud P=3,5 og I=0,19.
Vil dog ikke udlukke at det måske ikke bliver det endelige resultat.

EVT kan du også få en udmærket hjælp til at få styr på det sidse indregulering på følgende hjemmeside, hvor der står meget brugbart for alle os pille-nørder.. :great:
http://www.mhes.dk/

Specielt på hans side hvor PI-reguleringen pliver godt beskrevet.
http://www.mhes.dk/Indregulering_af_PI.pdf

mvh.
Jan Larsen


Besvar