Indstille 10% flammen

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Indstille 10% flammen

Indlæg af Torpet »

Jeg har bemærket, at det at indstille den sarte 10% flamme faktisk betyder, at hvis man vil sætte den ordentligt, så skal der tælles sekunder for hvornår man kigger på flammen. Ikke hvor længe, men HVORNÅR. Selve 10% flammen er kraftigst når den får en ny tilførsel af piller fra den indre snegl og så svækkes den gradvis indtil næste dose. Så hvis man vil have noget rigtigt sammenligningsgrundlag (for at justere blæseren), så skal man f.eks. kigge på flammen hver gang præcist 5 sekunder (eller så) efter tilførsel af piller. Pillerne ved 3x/minut falder selvsagt hver 20. sekund. Hvis man ikke er opmærksom på dette, så kan det godt være helt misvisende hver gang man ser på flammen. At denne forskel er gældende kan jo også ses ved at lux ofte er svag lige før næste dose, altså varierer den vildt meget. Med 50% og 100% er det slet ikke så kritisk, men betyder dog også lidt. Der er ikke nogen konstant styrke i flammen for nogen af dem.

Dette punkt med at se på flammen hver gang i samme tidslomme syntes jeg ikke der snakkes ret meget om? Det kan være meget frustrerende, hvis man ikke gør det, og altså så ikke kan forstå hvorfor resultatet ikke er som forventet.

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Indstille 10% flammen

Indlæg af Torpet »

PS jeg må lige tilføje et super tip fra Leif P, hvor han gør det samme som jeg omtaler her, men bare på en mere præcis pog elegant måde:

"mht. justering af 10 % drift, har jeg gerne min skærm stående på "avancereret driftvisning", så det kan lade sig gøre at se nøjagtig hvad Lux sensoren registrerer :)"

Det er da smart, eh?
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Indstille 10% flammen

Indlæg af pille bruger »

Torpet skrev:Jeg har bemærket, at det at indstille den sarte 10% flamme faktisk betyder, at hvis man vil sætte den ordentligt, så skal der tælles sekunder for hvornår man kigger på flammen. Ikke hvor længe, men HVORNÅR. Selve 10% flammen er kraftigst når den får en ny tilførsel af piller fra den indre snegl og så svækkes den gradvis indtil næste dose. Så hvis man vil have noget rigtigt sammenligningsgrundlag (for at justere blæseren), så skal man f.eks. kigge på flammen hver gang præcist 5 sekunder (eller så) efter tilførsel af piller. Pillerne ved 3x/minut falder selvsagt hver 20. sekund. Hvis man ikke er opmærksom på dette, så kan det godt være helt misvisende hver gang man ser på flammen. At denne forskel er gældende kan jo også ses ved at lux ofte er svag lige før næste dose, altså varierer den vildt meget. Med 50% og 100% er det slet ikke så kritisk, men betyder dog også lidt. Der er ikke nogen konstant styrke i flammen for nogen af dem.

Dette punkt med at se på flammen hver gang i samme tidslomme syntes jeg ikke der snakkes ret meget om? Det kan være meget frustrerende, hvis man ikke gør det, og altså så ikke kan forstå hvorfor resultatet ikke er som forventet.
Der er heller ikke garanti for at der kommer lige mange piller hver gang, så new6
Der er mange usikkerheder, så vej af, sæt det rigtige tal ind, juster så 10% ikke går ud.
Så er det det.
Vil du rigtig finnørde så er en røggas tester et must :great:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Indstille 10% flammen

Indlæg af Torpet »

Ja, PB, du har helt ret i at der slet ikke kommer samme antal piller ind gvert 20. sekund, jeg har 'selvsagt' både talt og vejet dem :). Men i gennemsnit kommer det nu på plads alligevel, så ja, der skal flere 'kig' til før man kan afslutte en indstilling, men det er jo part af charmen. Den med det rigtige tal i afvejningen vidste jeg godt på forhånd jeg ville få hug for af dig, ha ha, ville være skuffet, hvis du ikke havde :).
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Indstille 10% flammen

Indlæg af pille bruger »

Torpet skrev:Ja, PB, du har helt ret i at der slet ikke kommer samme antal piller ind gvert 20. sekund, jeg har 'selvsagt' både talt og vejet dem :). Men i gennemsnit kommer det nu på plads alligevel, så ja, der skal flere 'kig' til før man kan afslutte en indstilling, men det er jo part af charmen. Den med det rigtige tal i afvejningen vidste jeg godt på forhånd jeg ville få hug for af dig, ha ha, ville være skuffet, hvis du ikke havde :).
:great:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

baggadap
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 22 gange

Re: Indstille 10% flammen

Indlæg af baggadap »

Jeg kender godt problemet, og efter min mening burde det ikke forekomme - man skal have et stabilt bål også ved 10%.
Problemet kan være min. dosering for den eksterne snegl, hvis den indimellem ikke leverer nok piller, løber den interne snegl tør for piller. Jeg har stået i lang tid og lyttet til ekstern snegl og sat min. dosering så højt op, at den doserer ca det samme hver gang.
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Indstille 10% flammen

Indlæg af Torpet »

Ja, det er rigtigt baggadap, ikke alene kan man jo høre forskellen på hvor meget der falder ned og som sagt, så har jeg også prøvet af samle dem op og talt pillerne og der er stor forskel. Din ide med at gå så højt op i minimum, så der altid er nok nedfald skal prøves, men hvor præcis er så den indre snegl? Hvis den er mere præcis kan det måske virke, når bare så ikke den indre snegl bliver overfyldt? Gad vide hvordan dt fungerer?
Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 57 gange

Re: Indstille 10% flammen

Indlæg af godsejeren »

Hej torpet

Hvor lang tid bruger du på at indstille 10% flammen. Man skal have rigtig god tid og når man så tror den er der så lad det køre i 1-2 timer bagefter det har jeg gjort og mit kan godt køre 10% = 1kw ( skorstenstræk står på nul) det kan godt være at Lux ikke er stabil men bare det ikke går i alarm manglende brændsel så er jeg tilfreds.i det første år med fyret kørte jeg bare på standardtallene fra nbe skema og indtastede det rigtige afvejningstal icon_cheesygrin.gif nu er der så gået lidt sport i at indstille det og skrue på forskellige parameter for at se hvad der sker. Jeg har også fået monteret rumtermostat for at spare piller men der må jeg sige at den lille besparelser jeg fik kunne ikke opveje comforten i at have et varm gulv på badeværelset hele tiden også om sommeren så jeg bruger ikke rumtermostat mere foreløbig. Det har jo så nok noget at gøre med isoleringen af gulvet for tror da at der er nogle der ikke oplever et helt koldt gulv og sagtens kan køre med rumtermostat. Men som sagt kan man bruge meget tid på at indstille fyret det er jo blevet til en hobby icon_cheesygrin.gif for mig.
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk
baggadap
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 22 gange

Re: Indstille 10% flammen

Indlæg af baggadap »

Torpet skrev:Ja, det er rigtigt baggadap, ikke alene kan man jo høre forskellen på hvor meget der falder ned og som sagt, så har jeg også prøvet af samle dem op og talt pillerne og der er stor forskel. Din ide med at gå så højt op i minimum, så der altid er nok nedfald skal prøves, men hvor præcis er så den indre snegl? Hvis den er mere præcis kan det måske virke, når bare så ikke den indre snegl bliver overfyldt? Gad vide hvordan dt fungerer?
Jeg tror ikke den indre snegl kan blive overfyldt, i værste fald vil pillerne bare stå lidt op i røret og vente, men så meget tvivler jeg på den eksterne snegl kan dosere. Så længe den ikke løber tør, vil den interne snegl dosere ret jævnt.

Nu kører jeg jo ikke på en standard kedel, men noget andet jeg oplever er, at jeg skal have et ordentligt bål ved 10% for at det ikke soder, eller er ved at drukne så snart der triller en pille ned i bålet. Ved mig betyder det minimum 3kw - her er bålet lige så langt som herden og brænder pænt hele tiden. Jeg kan sagtens køre med 1,6kw i lavlast uden bålet går ud, men så soder det fordi bålet er for lille. Giver jeg det mere blæs soder det blot mere, fordi det for alvor er ved at gå ud, ved mindre blæs bliver flammen for fed og soder igen mere.

Efter min mening burde man måske sætte lavlast en del op som standard, med mindre der så er problemer med at kedlen ofte går i overtemp. Det lille stearinlys der kommer ved 1kw brænder bare ikke ordentligt..
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Indstille 10% flammen

Indlæg af Torpet »

Tak for de sidste gode input, både fra baggadap, godsejeren og PB, rart med alvorlige tanker og den tid i lægger i dette, det er værdsat. Nu skal jeg lege meget mere med fyret her i weekenden og prøve forskellige ting. En fin ting er, at jeg efterhånden ved nok om den lille pillegnasker, så jeg kan holde den kørende, næsten uanset hvor meget jeg fiddler med den. Sej lille maskine, eh? Det er positivt.

Endnu har jeg ikke haft problemer som sod, slagger og den slags og asken har hele tiden været fin, så helt skævt kører jeg ikke. Men det at holde en konstant flamme på 10% og en lav ydelse og helst med en rolig lux, det er målet, og netop det er ret så svært (hvis man er kritisk og afviser 'near enough'). Jeg vil stadigvæk ikke bruge muligheden at stoppe fyret med urstyring for evt lavere forbrug og heller ikke rumtermostat (juryen er måske stadigvæk lige ude omkring det emne, det vil vinteren vise :). Jeg vil helst undgå nogen form for stop/start, som vel i sidste ende ikke altid er så besparende, fordi alt så skal opvarmes fra et lavere punkt. Man mister så også nogen komfort bla.a. fra håndklædetørrer. Jeg er forvænt med mange år i et varmt klima, så kulde er ikke noget jeg er ret god til, jeg er nok lidt sart på det område :).

Jeg skal både teste godsejerens 'urimelige' krav om tålmodighed med en laaaang tids kørsel på 10/10%, altså godsejer, så går der for mange øl ned (som underholdning og trøst) i fyrrummet også selvom jeg har en computer derude med en stor skærm på til musik-videos :). Bruger skærmen til at køre video demonstrationer for rensnings osv., alt imens jeg kan følge det hele direkte på mit eget fyr.

Baggadaps forhøjelse af minimum kørsel med den eksterne snegl er også med i tankerne. Pillebrugeren banker jo også ind i hovedet på mig (og alle andre stakler :), at de rigtige afvejningstal skal benyttes og ikke pilles ved. Tja, så må jeg forhøje wK værdien yderligere, så der kommer flere piller af den vej (ellers dør min 10% helt= nul flamme at regulere), det er OK, vi kan jo ikke gøre PB ked af det, absolut ikke, vi har rigtig meget brug for hans kyndige input. Skal også se på Laip Ps "avancereret driftvisning" ide. Så det bliver nu ret så hyggeligt. Alt dette kan klares uden nogen stop/start.

God weekend

Mit andet 'hjem':
Port Douglas, NT.jpg

Besvar