Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad er minimum pilleforbrug?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Hvad er minimum pilleforbrug?

Indlæg af Torpet » 22 okt 2015 17:50

Har nogen her forsøgt eksperimenteret med hvor lavt pilleforbrug man kan komme ned på med en Blackstar 10kW — altså mindste forbrug af piller per døgn, men helt UDEN brug af stop/start. Så bare en jævn rolig lav kørsel?

Tiden lige nu, inviterer til at have bare en enkel eller to radiatorer kørende på lav styrke til at give en rar 21-22°C i huset. Balancen her syntes at have lige nok radiatorer tændt, så der aftages varme nok til at aftage hvad fyret kan give ved kørsel på 10% ydelse uden det går til max og stopper.

For at køre økonomisk og alligevel have en rimelig flamme (man må ligesom glemme at ens lux ikke ser for køn ud, bare den fungerer), så må droslingen ned af piller udpines noget, men der skal selvsagt være nok og netop det punkt er det svære. En lidt hårfin balance, syntes det.

Jeg kører med et nyt 10kW Blackstar Scotte fyr og for dette forsøg har jeg indstillet:

— ydelsen med 10% effekt til 1.9kW
— dosering til 8g
— snegl kørsler til 3/minut
— afvejningen er 1042, men indskrevet som 900g
— blæsertallene er 22/29/37 og de syntes at fungere
— hvis lav blæser bliver sat til 20-21, så går det galt (ingen flamme)

— de indtastede 900g i afvejning (i stedet for 1042g) fungerer tilsyneladende, hvor 1042g ikke kan benyttes, selv om det ville være rart at kunne formindske forbruget på den måde (flammen vil forsvinde ret hurtigt, men for få piller).

Ovenstående kører så lige nu og giver ingen problemer, men jeg syntes ikke at kunne komme ned under ca. 10+ kg piller om dagen. Huset ligger fint på 22°C, vandvarmeren får sit og det samme gør en håndklædetørre samt de to radiatorer, skruet lidt ned, for ellers bliver her for varmt.

Alt andet ser fint ud. Det er gode svenske piller, så ikke ret meget aske eller smuld, ingen slagger, fin røgtemp. Kun lux kan irritere lidt med dens op og ned svingninger, men de er ikke alvorlige, så ingen stop/start. Prøvede i eftermiddags at sætte ydelse ved 10% effekt ned fra de 1.9kW til > 1.8kW, men det havde en ret omgående negativ effekt, så den gik bare ikke. Så umiddelbart kan jeg ikke se hvor jeg kan påvirke fyret, så det forbruger færre piller og alligevel kan fungere?

Måske man faktisk ikke kan komme længere ned, hvis man gerne vil have det igang hele tiden? Jeg ved godt at det mindste forbrug man kan have, er at slukke for fyret nogle timer, evt. med urstyring, men det ønsker jeg ikke.

Hvem har forsøgt dette? Hvad er det laveste dagligt forbrug nogle har haft, med fyret kørende hele tiden? Kan der mon være et officielt tal på hvor lavt fyret kan køre, en slags min effekt (min pilleforbrug)?

Ville være sjov at høre fra en kreativ person, som har nørklet lidt med dette?


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9827
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Hvad er minimum pilleforbrug?

Indlæg af pille bruger » 22 okt 2015 17:56

Torpet skrev:Har nogen her forsøgt eksperimenteret med hvor lavt pilleforbrug man kan komme ned på med en Blackstar 10kW — altså mindste forbrug af piller per døgn, men helt UDEN brug af stop/start. Så bare en jævn rolig lav kørsel?

Tiden lige nu, inviterer til at have bare en enkel eller to radiatorer kørende på lav styrke til at give en rar 21-22°C i huset. Balancen her syntes at have lige nok radiatorer tændt, så der aftages varme nok til at aftage hvad fyret kan give ved kørsel på 10% ydelse uden det går til max og stopper.

For at køre økonomisk og alligevel have en rimelig flamme (man må ligesom glemme at ens lux ikke ser for køn ud, bare den fungerer), så må droslingen ned af piller udpines noget, men der skal selvsagt være nok og netop det punkt er det svære. En lidt hårfin balance, syntes det.

Jeg kører med et nyt 10kW Blackstar Scotte fyr og for dette forsøg har jeg indstillet:

— ydelsen med 10% effekt til 1.9kW
— dosering til 8g
— snegl kørsler til 3/minut
— afvejningen er 1042, men indskrevet som 900g
— blæsertallene er 22/29/37 og de syntes at fungere
— hvis lav blæser bliver sat til 20-21, så går det galt (ingen flamme)

— de indtastede 900g i afvejning (i stedet for 1042g) fungerer tilsyneladende, hvor 1042g ikke kan benyttes, selv om det ville være rart at kunne formindske forbruget på den måde (flammen vil forsvinde ret hurtigt, men for få piller).

Ovenstående kører så lige nu og giver ingen problemer, men jeg syntes ikke at kunne komme ned under ca. 10+ kg piller om dagen. Huset ligger fint på 22°C, vandvarmeren får sit og det samme gør en håndklædetørre samt de to radiatorer, skruet lidt ned, for ellers bliver her for varmt.

Alt andet ser fint ud. Det er gode svenske piller, så ikke ret meget aske eller smuld, ingen slagger, fin røgtemp. Kun lux kan irritere lidt med dens op og ned svingninger, men de er ikke alvorlige, så ingen stop/start. Prøvede i eftermiddags at sætte ydelse ved 10% effekt ned fra de 1.9kW til > 1.8kW, men det havde en ret omgående negativ effekt, så den gik bare ikke. Så umiddelbart kan jeg ikke se hvor jeg kan påvirke fyret, så det forbruger færre piller og alligevel kan fungere?

Måske man faktisk ikke kan komme længere ned, hvis man gerne vil have det igang hele tiden? Jeg ved godt at det mindste forbrug man kan have, er at slukke for fyret nogle timer, evt. med urstyring, men det ønsker jeg ikke.

Hvem har forsøgt dette? Hvad er det laveste dagligt forbrug nogle har haft, med fyret kørende hele tiden? Kan der mon være et officielt tal på hvor lavt fyret kan køre, en slags min effekt (min pilleforbrug)?

Ville være sjov at høre fra en kreativ person, som har nørklet lidt med dette?
4 til 6 kg.
Pille kvalitet er afgørende.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Hvad er minimum pilleforbrug?

Indlæg af Torpet » 22 okt 2015 18:01

Wow, så lidt? Jeg troede jeg havde gode piller, maybe not? Hvilke super-piller bruger du?

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Hvad er minimum pilleforbrug?

Indlæg af Zarge » 22 okt 2015 18:32

Mam må sige at ALT skal spille hvis forbruget skal ned på 4-6 og... Hvis vi ta'r udgangspunkt i at en kilo piller indeholder 4,5kw et vist meget normalt) så er i
6 kilo (6*4,5) 27kw fordelt over 24 timer =1,125kw konstant, INKL ALT TAB... Undskyld mig, jeg tror ikke på det... Men hvad ved jeg, det et jo ca hvad jeg bruger på varmt vand om dagen... ;-)

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Hvad er minimum pilleforbrug?

Indlæg af Brandsen » 22 okt 2015 18:59

Halløj i forum,

Tja, jeg bruger også ca 1kw til bare at holde varmt vand hele tiden.

Og bruger i disse dage ca 4kw til at holde 22 grader i stueetagen.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9827
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Hvad er minimum pilleforbrug?

Indlæg af pille bruger » 22 okt 2015 20:27

Torpet skrev:Wow, så lidt? Jeg troede jeg havde gode piller, maybe not? Hvilke super-piller bruger du?
De billigste jeg kan få fat i.
http://www.traepillerfyn.dk/
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Hvad er minimum pilleforbrug?

Indlæg af Torpet » 22 okt 2015 20:29

Dem må jeg lige investigere omkring. Tak.

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 52 gange

Re: Hvad er minimum pilleforbrug?

Indlæg af Flammen » 22 okt 2015 21:04

1*24=24kw
4,8kw pr kg
24kw / 4,8kw =5kg + 90% virkningsgrad (meget højt sat ved 10% ydelse) = 5,5kg teoretisk, i virkligheden nok 6kg

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Hvad er minimum pilleforbrug?

Indlæg af Torpet » 22 okt 2015 21:10

Men er der overhovedet nogle der i praksis kan overholde de tal? Kan godt se logikken, men holdet det mon? (Når man tænker på de forskellige faktorer der kommer i spil, returvandets temp osv).

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9827
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Hvad er minimum pilleforbrug?

Indlæg af pille bruger » 22 okt 2015 21:47

Torpet skrev:Men er der overhovedet nogle der i praksis kan overholde de tal? Kan godt se logikken, men holdet det mon? (Når man tænker på de forskellige faktorer der kommer i spil, returvandets temp osv).
Jeg tror du skal se på det på en anden måde.
1 kW er ca. det der holder skorstenen varm en sommerdag.
Hvis du kan holde varmen ved det, så kan du fint stoppe fyret, uden at komme til at fryse. :great:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Besvar