Blidere 3-vejs VVB prioritering

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Blidere 3-vejs VVB prioritering

Indlæg af Torpet »

Hi venner

Det ville være rigtig rart hvis nogen har lyst til at lege lidt med på disse tanker og komme med lidt input. Jeg har set, at nogen allerede lavet kreative løsninger på dette område.

INTRO (så alle kan være med i disse tanker):
3-vejs ventil til VVB er en effektiv måde at styre varmen fra kedlen til ENTEN huset eller vandvarmeholderen (VVB). Den anbefalede kedel temperatur for en Blackstar med semirens er 65° og VVB 55°. Derefter anbefales det at sætte VVB til difference under 10°. Altså vil ventilen skifte vandforløbet når temperaturen på VVB går under 45°. Temmelig præcist der (44.9°), vil ventilen skifte prioriteringen fra huset til VVB. Fordelen ved en 3-vejs ventil på fremløb er bl.a., at når ventilen prioriterer blot huset, så spildes der hverken varme eller pumpestyrke på VVB. Min pumpe går da helt ned på bare 5w.

Nu vil det kolde vand omkring VVB blive presset frem imod kedlen, kun varmet lidt op, når det blander sig med det varme vand der allerede står i returrøret fra huset. Dette betyder at både kedlen fremløb og retur midlertidig sænkes i temperatur (et ret kraftigt dyk) og dermed bliver shunten aktiveret, da den er sat til 55°. Altså tager det lidt før selve opvarmningen af VVB bliver effektiv. Min 75L vandvarmer tager ca 30 min. for igen at komme op på fuld varme, alt-i-alt. (Det kan man aflæse under ‘hændelser’ i system menuen eller ved at login på Stokerkontrol i Stokercloud).

I den halve time er der altså lukket af for ny varme til huset, det må klare sig med de for-opvarmede radiatorer og rør, som alle er med vand på 65°. Da cirkulationen kun går igennem VVB i den halve time, så står vandet stille i huset, som derfor godt holde en vis temperatur oppe, specielt vil de isolerede rør ikke tabe ret meget varme, ganske som en godt isoleret VVB kan holde sin varme i 15-17 timer uden ny varme. Dog vil radiatorernes evne til at holde sin varme vil være meget afhængig af husets isolering. Jeg har ikke prøvet en vinter endnu med dette, men jeg kan forestille mig at det godt kan irritere lidt med den nedkøling?

Når VVB prioriteringen er færdig (har opnået sine 55°), så vil huset igen få varme, men der vil lige først være et dyk i temperaturen, når det nu lidt afkølede vand atter kommer fra huset. Så blander shunten sig igen og snupper noget varmt vand, indtil hele systemer igen her over 55° og så kører det bare normalt op til de ønskede 65°. Det tager ikke så længe.

Det er så hele sagen som den står, lige efter bogen.

Min tanke er så, at hvad nu hvis man sætter VVB difference under til 5° i stedet for de anbefalede 10°??

Så vil VVB prioriteringen selvsagt kører en ekstra gang eller to i døgnet, men retur vandet fra VVB vil starte på 50° i stedet for 45°. Altså vil shunten hurtigere få sine 55°, opvarmningen af VVB vil starte hurtigere og vare kortere, fordi der bare mangle 5° i VVB. Alt-i-alt burde det tage det halve af tiden det ellers tager? Når Prioriteringen så igen går til huset, så burde det returvand det kommer fra huset ikke være helt så afkølet i starten, så varmen burde komme hurtigere op på sine fulde 65° igen? Resultatet = huset når ikke rigtigt at blive ret meget nedkølet i bare 15 min. og får ikke et koldt chok, når det igen bliver prioriteret. Man når måske slet ikke at blive gereret af det?

Jeg tænker, at det at undgå den lave temperatur fra VVBs nedkølede vand på 45° kan gøre forskellen så det hele er mere jævnt og rart. Der burde dermed være mindre svingning i kedlens temperatur. Måske det også i praksis er billigere i piller at gå bare lidt ned i temp. og ikke have et stort dyk, hvor en ydelse på 100% så sikkert kræves længere.

En sideeffekt er måske så også, at man ikke er så sårbar i tilfælde af en hård vinter, eller hvis man har et stort forbrug af varmt vand til badekar osv., fordi den kortere omprioritering ikke vil betyde så meget for husets varme. Måske slet ikke noget man så behøver at bekymre sig om.

Nu ved jeg godt at der kan bruges en slags by-pass til huset, altså et rør direkte til huset, samtidig med at man har et andet rør med en 3-vejs VVB ventil. Men er det ikke lidt som at have mel i munden og blæse samtidig? Når 3-vejs ventilen åbner for VVB, vil der alligevel komme koldt vand ind i retur og da der nu ikke kommer en hurtig opvarmning direkte til VVB (fordi det direkte rør til huset udenom ventilen saboterer det), som ikke kræver nær så meget vand i omløb som hele huset, så vil det tage meget længere at opvarme. Koldt vand vil blande sig i returen i længere tid fra VVB end hvis der ingen by-pass var i spil og påvirke fremløbet til både huset og VVB. Altså er der vist ikke rigtigt vundet noget? Hvem har erfaringen her? VVB opvarmningen kan måske så risikere at tage en hel time?

Hvad siger I, altså de, der er kommet så langt som hertil i dette indlæg:)?

Der er mange herinde med meget større viden end mig. Ville det virke på en positiv måde?

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Blidere 3-vejs VVB prioritering

Indlæg af pille bruger »

Ja, temperaturen dykker efter skift af ventilen, med da det er så kort tid er det uden betydning for kedlen.
Hvis du vil have mere fut under processen ( kortere tid ), så er PI du skal justere på. og den kender du jo :great:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Blidere 3-vejs VVB prioritering

Indlæg af Torpet »

ja, det er jo rigtigt nok
Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
11
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Har takket: 58 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: Blidere 3-vejs VVB prioritering

Indlæg af JFinderup »

Bare for diskussionens skyld, kunne du overveje en 2-vejs ventil og et tee for at have din VVB som første "radiator" - på den måde vil der komme varme til både VVB og hus - dog mest til huset. Du vi spare tryktab gennem ventilen når det kun er huset der varmes. Jeg kan se på min cirk pumpe at den går noget op i forbrug når ventilen åbnes, og så dykker ned igen når VVB har nået sin set temp. Den opdager fint trykforandringen og gasser op.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank
Brugeravatar
MHES
Stoker III
Stoker III
17
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jan 2007 21:36
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 250 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Sorø
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: Blidere 3-vejs VVB prioritering

Indlæg af MHES »

Jeps, lavere "VVB difference under" er løsningen når man vil have kortere opvarmningsperioder på VVB'en :)

Jeg ved ikke hvor du har "de anbefalede 10°C" fra, men det har ikke noget på sig :wink:
Man kan jo køre med større difference under om sommeren hvor fyret kun kører for at lave varmt vand og så køre med en mindre difference under om vinteren hvor fyret typisk kører alligevel :)

Man kan også montere en kuglehane parallelt over 3-vejs ventilen (mellem tilgang og "hus opvamnings afgang") sådan at med lukket kuglehane har man 3-vejs funktion og med åben kuglehane har man 2-vejs funktion (samtidig opvarmning af hus og VVB eller kun opvarmning af hus).
Du kan læse om de forskellige mulighedr i min vejledning her http://www.mhes.dk/Fyr_med_VVBx.pdf :wink:

Hilsen
Michael

Torpet skrev:Min tanke er så, at hvad nu hvis man sætter VVB difference under til 5° i stedet for de anbefalede 10°??

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Blidere 3-vejs VVB prioritering

Indlæg af Torpet »

Kan ikke lige finde eller huske hvor jeg har læst om 'difference under 10°C, men dine ord om forskellen på differencen om sommeren og om vinteren er kloge ord. Kan i øvrigt godt se at sommerkørsel for VVB i stedet for at bruge el-patronen i VVB kommer helt sikkert i spil, da forbruget af piller vist bliver ret lavt, når jeg lige nu kan klare at bruge bare 10kg om dagen selv med varme til huset. Faktisk er jeg ret så positivt overrasket ovet det lave forbrug, det er jo kun ca. 80 øre i timen (under kr. 20,00 om dagen — træpillerne koster mig 1,85kg).
Fyret har kørt i en uge nu og jeg tænkte at det måske var tid til en lille rensning (for første gang), men der var intet at rense, ikke engang på herden eller i skorstenen, så askesugeren kunne godt stilles væk endnu. Det er da ret imponerende, well, for mig er det. Min gamle stoker måtte jeg rense flere gange om ugen for ret så meget aske, så dette er luksus :). Også helt mærkeligt at føle et næsten køligt, lugtfrit og ret lydløst fyrrum, hvilken forskel.
Tak for input Mhes

Besvar