Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Resultat af smuld 'test'

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Resultat af smuld 'test'

Indlæg af Landlyst » 15 okt 2015 09:56

Hehe Er enig med Emadsen52 :great:

Men jeg gider altså ikke støvsuge.... icon_cheesygrin.gif

Men nu har jeg snart kørt 14 tons igennem og har endnu ikke lavet huller, hældt olie i eller støvsuget smuld...... :) :great:

Og det selv om jeg har kørt tre tons Lava, som var ret smuldret igennem, Dem gider jeg så ikke mere fordi at de ikke selv glider ned, men skal hjælpes, og det dur ikke når jeg ikke altid er hjemme...

Så forstår ikke det kan være et problem for så mange her... :shock: [tag]Lintz[/tag] du har da set hvordan min snegl ser ud med smuld...


Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Resultat af smuld 'test'

Indlæg af Torpet » 15 okt 2015 10:40

Spændende forsøg, J-B. Også en interessant video. Jeg har set den før og har tidligere downloaded den.

Plasticrøret tager jo lidt plads, så mængden af piller der føres frem er nok derfor mindre, men hvis man justerer fyret derefter, skulle den part ikke betyde noget — alt andet lige. Hvis man tvangskører sneglen, kan man se at mens indersiden er ret kompakt, så falder der piller bagud i toppen (ydersiden), hvilket har noget med tyngdeloven at gøre, sneglen sidder jo i en ca. 45 grader vinkel. Men da der er mindre spillerum imellem plastrøret og sneglens yderkant end der er uden sneglen, så modvirker den dette noget. Dog, J-B, skal vi huske at pillernes kvalitet hele tiden spiller en stor rolle. Lange faste piller er mere ‘løse’ i det en mindre, måske blødere piller. Jeg syntes også at pillerne bliver ført mere støt op med et plasticrør i midten, mon ikke den ‘løse’ spiral faktisk godt kan presses noget rundt (til siderne) i sneglen uden et plasticrør, Dette betyder dog nok mindre da det hele tiden tvangsføres rundt i en ret blød masse af træpiller. Men det ene med det andet.

Gardinstang videoen skal ses lidt mere, den har nok noget merit. Jeg tænker her, at hvis pillerne kan køres så kontrolleret op, at ingen falder bagud, så måske selve doseringen faktisk kan blive mere præcis og smuld selvsagt bare køre med og blive forbrændt.

emadsen: Jeg har ikke selv noget smuld problem, lige nu er dette bare interessant teori for mig, men der er nogle der har problemer og hvem ved, fremtidige dårligere piller kan måske skabe problemer også for mig. Det er ikke fyret som sådan, de har problemer med, det er mest p.g.a. træpiller at forskellig tvivlsom kvalitet, der skaber problemerne. Du er yderst effektiv og energisk, når du kører din silo i bund og støvsuger, men det viser jo så også at du kan se det mulige problem og så bare har løst det på en måde der fungerer for dig? Men jeg tror ikke ret mange er så effektive at de vil køre sin silo i bund for at støvsuge. Jeg holder altid mindst 1/3 i magasinet, så jeg ikke tager chancen for at løbe tør, hvis jeg nu ikke lige skulle komme hjem i tide eller lign.

Mange lever sikkert også et lykkeligt liv uden at have problemer med smuld (som landlyst, bless his little heart :) og det er da som det skal være. Regel nummer eet er selvsagt at have gode træpiller, men en rask lille diskussion om emnet skader da vist ikke nogen, eh? Een ting, der måske kan opnås ved dette, er at skabe endnu mere bevidsthed hos alle os med pillegnaskere, om at være kritiske overfor træpilleleverandørerne og det må da vist siges at være en god ting, ikke?

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Resultat af smuld 'test'

Indlæg af Lintz » 15 okt 2015 11:59

emadsen52 skrev:Hvorfor lave så stort et problem ud af smuld. Hver 3 gang jeg fylder piller på lader jeg tanken køre tom og så støvsuger smuldet op. det tager 5 minutter og jeg har aldrig i de 2 år jeg har haft fyret haft problemer med at smuldet skulle lave noget ballade. Jeg har hverken boret huller i sneglen, brugt olie eller lavet andre tiltag :-)
Folk er jo så forskellige. Min arbejdsgang er at jeg fylder siloen op hver Søndag. Så, hvis jeg skulle gøre som dig betød det at jeg skal køre 300 - 400 kg ud på gulvet for at støvsuge noget smuld op. Hullerne virker for mig. Andre sværger til olien. Og du har dit system.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

xkfc

Re: Resultat af smuld 'test'

Indlæg af xkfc » 15 okt 2015 14:08

Mit fyr kører også rigtig fint uden huller, olie og plastrør.
Plastrør har jeg ikke afprøvet da jeg ikke finder det nødvendig, der er jo mere plads i røret uden. Olie (½dl) tilsættes meget sjældent måske en eller 2 gange om året.
Hullerne i sneglen er jeg dog glad for, hos mig sikrer det et justeringen af fyret altid er 100%, uden huller hober smulden sig op og over tid bliver forbrændingen mere og mere mager.
Olie på pillerne ændrer afvejningen meget og ændrer voldsomt på forbrændingen.
Tømning og støvsugning er ikke nødvendig hos mig.

Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 57 gange

Re: Resultat af smuld 'test'

Indlæg af godsejeren » 15 okt 2015 19:34

Torpet skrev:Hi godsejer

Bliver interessant at høre hvor lang tid VVB prioriteringen tager for dig. Det sker jo kun ca 1 gang i døgnet lige nu. Min VVB er bare på 75L og selve 3-vejs ventilen virker helt perfekt — har faktisk stået og set den skifte :). Og nej, jeg stod ikke og ventede 1 døgn med en kasse øl som hjælper, jeg kunne jo se når den var tæt på :).

Jeg har gjort mig lidt tanker omkring dette forhold til når det bliver rigtig vinter, men jeg tror jeg senere vil lave en ny tråd om hele det emne, så vi få belyst det lidt mere. Men lad os lige høre hvilken tid du måler, ikke? mvh Torpet

Hej

Så har jeg taget tid på opvarmning af Vvb. Den skulle hæve temp med 10 grader og det skete på 19 min og 17 sekunder samt en hancock øl 0,7 l icon_cheesygrin.gif

Hilsen godsejeren
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Resultat af smuld 'test'

Indlæg af Lintz » 15 okt 2015 19:39

godsejeren skrev:Hej

Så har jeg taget tid på opvarmning af Vvb. Den skulle hæve temp med 10 grader og det skete på 19 min og 17 sekunder samt en hancock øl 0,7 l icon_cheesygrin.gif

Hilsen godsejeren
Hvad lavede du så de sidste 19 min efter du havde drukken øllet :roll:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 57 gange

Re: Resultat af smuld 'test'

Indlæg af godsejeren » 15 okt 2015 19:51

Lintz skrev:Hvad lavede du så de sidste 19 min efter du havde drukken øllet :roll:
icon_cheesygrin.gif der skulle jeg af med vandet icon_cheesygrin.gif
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Resultat af smuld 'test'

Indlæg af Lintz » 15 okt 2015 19:54

godsejeren skrev:icon_cheesygrin.gif der skulle jeg af med vandet icon_cheesygrin.gif
Ja - Det bliver jo sværere med årene 402.gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Resultat af smuld 'test'

Indlæg af Torpet » 15 okt 2015 19:58

Ja, hvis det tog så lang tid at drikke en øl, så er du dælme noget sløv i det :). Men selve opvarmningen var fint hurtig. Husk igen at du kan gå ind på 'hændelser' i systemet (menu) og se der hvergang der har været VVB opvarmning og hvor land tid det har taget Men det vil jeg dog næppe foreslå for så får du ikke en god unkskyldning til en øl!!:). Så det skal du ikke fortælle konen :).
På min Stokerkontrol her kan du se at kl. 19.18 i går tog det 32 min og i dag kl. 9.06 tog det 31 min. Er du sikker på at det ikke bare er øllen til forskel?
VVB.jpg
Nej faktsik kunne jeg nok godt ændre dette ved hjælp af PID, men det er OK som det er, fordi den rolige opvarmning betyder også at min ydelse bare fortsatte på omkring 10%, så det lave pilleforbrug holder.
Beer glass filling.gif
Beer glass filling.gif (19.48 KiB) Vist 1399 gange
Cheers

PS fint med tilbagemeldingen

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Resultat af smuld 'test'

Indlæg af Lintz » 15 okt 2015 19:59

Landlyst skrev:Men nu har jeg snart kørt 14 tons igennem og har endnu ikke lavet huller, hældt olie i eller støvsuget smuld...... :) [tag]Lintz[/tag] du har da set hvordan min snegl ser ud med smuld...
DET har jeg, og det er da bare dejligt at du ikke får problemerne. :great:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar