3-vejs VVB ventil justering

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

3-vejs VVB ventil justering

Indlæg af Torpet »

Når man bruger 3-vejs VVB ventil vil fyret prioritere vandvarmeren og først når den har opnået sin temperatur skifter ventilen over til at sende varmen ind i huset.

Men hvis man under drift, derefter ønsker at forhøje temperaturen i VVB, så kalder den ikke på varme efter det nye setpunkt? Måske den vil vente til den er under det først satte setpunkt og så derefter gå efter den nye ønskede temp 50°?

Historien: Jeg startede fyret med en VVB ønsket temp på 55°, efter nogen tid hvor VVB kun var kommet op på 40° — selvom kedlen viste 60°— blev jeg utålmodig og ville gerne se varmen gå ind i huset, derfor ændrede jeg den ønskede temp i systemet for VVB til 40°. (Jeg ved godt at VVB bare tager tid til at opvarme første gang, kedlens temp har ikke direkte noget at gøre med VVBs temp, men jeg ville altså ikke vente).

Fyrets system reagerede som beregnet og lukkede ventilen op for huset, for nu havde VVB jo opnået den ønskede temp på 40°.

Men da nu alt er opvarmet, vil det passe fint at sende mere varme til VVB og komme op på 50°. Altså gik jeg ind i systemet op ændrede VVBs setpunkt til 50°. Men underligt nok så ændrer det intet. Jeg ville have troet at nu ville VVB kalde på varme, da den nu er under setpunkt og ventilen ville skifte sin prioritering fra huset til VVB, da den skal op på 50°?

Det er flere timer siden, intet ændrer sig, VVB er glad for bare at sidde på lidt over 40°.

Det ændrer som sagt nok når VVB temp falder til under 40 og kalder på varme, men bare sjovt at man ikke kan ændre temperaturen når som helst, ikke?
Eller er der noget jeg har overset?

Nogle tanker? Bare lidt hjernegymnastik for andre lidende nerds. :).

Her ses at den ønskede temp er 50°, VVB er kun på 40.9° og fremløb er på 63.4°, så prioriteringen 'burde 'da gå til VVB ?
VVB.jpg

Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
10
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Har takket: 43 gange
Blevet takket: 86 gange

Re: 3-vejs VVB ventil justering

Indlæg af T-mek »

Torpet skrev:Når man bruger 3-vejs VVB ventil vil fyret prioritere vandvarmeren og først når den har opnået sin temperatur skifter ventilen over til at sende varmen ind i huset.

Men hvis man under drift, derefter ønsker at forhøje temperaturen i VVB, så kalder den ikke på varme efter det nye setpunkt? Måske den vil vente til den er under det først satte setpunkt og så derefter gå efter den nye ønskede temp 50°?

Historien: Jeg startede fyret med en VVB ønsket temp på 55°, efter nogen tid hvor VVB kun var kommet op på 40° — selvom kedlen viste 60°— blev jeg utålmodig og ville gerne se varmen gå ind i huset, derfor ændrede jeg den ønskede temp i systemet for VVB til 40°. (Jeg ved godt at VVB bare tager tid til at opvarme første gang, kedlens temp har ikke direkte noget at gøre med VVBs temp, men jeg ville altså ikke vente).

Fyrets system reagerede som beregnet og lukkede ventilen op for huset, for nu havde VVB jo opnået den ønskede temp på 40°.

Men da nu alt er opvarmet, vil det passe fint at sende mere varme til VVB og komme op på 50°. Altså gik jeg ind i systemet op ændrede VVBs setpunkt til 50°. Men underligt nok så ændrer det intet. Jeg ville have troet at nu ville VVB kalde på varme, da den nu er under setpunkt og ventilen ville skifte sin prioritering fra huset til VVB, da den skal op på 50°?

Det er flere timer siden, intet ændrer sig, VVB er glad for bare at sidde på lidt over 40°.

Det ændrer som sagt nok når VVB temp falder til under 40 og kalder på varme, men bare sjovt at man ikke kan ændre temperaturen når som helst, ikke?
Eller er der noget jeg har overset?

Nogle tanker? Bare lidt hjernegymnastik for andre lidende nerds. :).

Her ses at den ønskede temp er 50°, VVB er kun på 40.9° og fremløb er på 63.4°, så prioriteringen 'burde 'da gå til VVB ?
VVB.jpg
Hvad er din "diff. under" fra setpunkt før vvb start ?
50 grader er alligevel for lavt, stil den f.eks på 60 og en diff. under på 8 grader
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: 3-vejs VVB ventil justering

Indlæg af Torpet »

Min VVB diff under er 10°. Jeg planlægger at sætte den endelige temp på VVB til 55°, det burde være nok. Kan dog godt lave diff under til 8°, hvis du mener det er bedre. Det er kun en VVB på 75 L og kun til mig. Det eneste eneste jeg er lidt bekymret over ved at sætte temp på VVB til 55°, er at så er den kun 10 grader fra kedlens ønskede temp på 65 og kan da vist give lidt flere unødvendige starter? Jeg vil helst ikke højere op på fyret end 65°, det er kun et lille hus og de sidste 5° fra 65° til evt 70° vil vist koste unødige piller?
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: 3-vejs VVB ventil justering

Indlæg af Torpet »

PS T-mek, selvom man sætter VVB til 50° vil det så ikke i praksis faktisk være på næsten 55° det meste af tiden alligevel? De satte 40° har ligge på 45° i ret så lang tid og er først nu nede på 40.9°
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: 3-vejs VVB ventil justering

Indlæg af Torpet »

Hi igen T-mek. Så faldt 10-øren, kan godt se hvad du mener med at ændre diff til 8, det er jo årsagen med de 10 diff. Den havde jeg ikke set, du er skarp som sædvanlig. Tak for den.

Brugeravatar
KristianL
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 30
Tilmeldt: 06 sep 2013 21:28
Mit fyr: Scotte BS 16 kW
Areal: 140 bolig + 100 sal
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6753
Dagligt forbrug: 6,8
Geografisk sted: Agerbæk

Re: 3-vejs VVB ventil justering

Indlæg af KristianL »

Du kan godt køre med 65 grader til huset og 70 grader til VVB. Under VVB indstillinger skulle der være et punkt til kedel tillæg. Hvis du ønsker 55 grader i VVB, skal du sætte kedeltillæg til 15 grader, så kører fyret op på 70 grader under opvarmning af VVB.
Scotte 16 kW BS1016 m. semirens & v.10 styring
http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=klan

Besvar