Tvivl om sikkerhedsventil

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Re: Tvivl om sikkerhedsventil

Indlæg af newpas »

NEJNEJNEJ!!! Cvandet skal løbe lige igennem T'et og bunden af sikkerhedsventilen skal tilsluttes "afgangen" på T'et. På'en igen!!

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Re: Tvivl om sikkerhedsventil

Indlæg af newpas »

HOV Undskyld!!!! Jeg så forkert :( :( 8) Det er korrekt!!
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Re: Tvivl om sikkerhedsventil

Indlæg af newpas »

For at fremme gennemstrømningen ville jeg blot have gjort som jeg beskriver, men det har minimal/ingen betydning.
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Tvivl om sikkerhedsventil

Indlæg af Torpet »

Tak skal I have, rart at vide det er OK. Heldigvis har jeg benyttet mange unioner og pænt med kugleventiler til hele opstillingen, så jeg behøvede bare at tømme 25 L vand. Selve stedet, hvor der skulle udskiftes fittings kunne jeg aftage imellem to unioner og så arbejde på det i en skruestik. Det gør jo arbejdet både nemmere og mere sikkert uden at skulle forstyrre andre rør. Det gamle fyr jeg skiftede ud, et ældgammelt stokerfyr, var installeret udelukkende med kobberrør, men da jeg foretrækker jernrør er det hele nyt. Jeg ved så hvor alt er og kan retnemt fiddle med det.

Anlægget er nu igen fyldt med vand, trykket er på 1.5 bar og det holder. Der er heller ikke nogle utætheder fra de nye samlinger eller unioner. Jeg læste fornylig eet eller andet sted at det gør det nemmere at få unionerne til at være tætte, hvis man påfører en smule paksalve på dem. Det tip brugte jeg og det ser ud til at virke. Nu har jeg jo også efterhånden påsat en hel del af disse unioner, så jeg er yderst påpasselig med at de skal kunne passe sammen helt uden besvær of spændes nemt. Den mindste vridning og der er problemer med at få dem tætte.

Kiggede også lige en ekstra gang på selve den sikkerhedsventil, da jeg nu havde den taget af. Og faktisk kan man godt ligesom slå den fra og til, som vel er den måde man sikre sig af og til at den virker. Men det er ikke som en vandhane, her er det enten eller. On/off slut. Når man drejer til høre på toppen åbner ventilen indeni bare en smule og der kan den godt stå, hvilket jo så er svaret på hvordan jeg tidligere kunne gennemprøve systemet og fik det til at fungere (blot var der så ikke nogen sikring på plads). Når man så drejer bare en smule mere klikker ventilen på plads igen og er så lukket. Altså var det dælme godt vi fandt ud af denne fadæse, som ellers godt kunne have kostet megen hovedpine på eet eller andet tidspunkt, hvis den havde lukket i kulden, når fyret kommer i gang. Man får helt sved på panden ved tanken, eh? :)

Hvis andre nybegyndere skulle læse denne tråd, så har det vel egentlig været en god belærende snak? Ialtfald lærte jeg da noget :)
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Re: Tvivl om sikkerhedsventil

Indlæg af newpas »

Tricket med paksalve bruger jeg altid! Også på gevindene så det er nemmere at skille ad hvis man skulle få en "smart" ide. :great:

Besvar