Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Lysføler alarm selvom Lux er 100% ok, hvordan?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Lysføler alarm selvom Lux er 100% ok, hvordan?

Indlæg af BFE » 18 jan 2008 17:42

tn skrev:hmm... mærkeligt problem.
check lux værdien under optændings menu som nævnt.
hvis du kan se høj lux værdi, når den stopper med fejl, lyder det jo ikke som fejl på print, da styring da er klar over der er en høj værdi.
e.v.t kan lægges lus i klemrække for lysføler oppe på boks, for at udelukke fejl længere ned-ad. Men igen hvis du kan se den høje værdi .....
Den skal jo også være nede under min lux i lang tid før alarm kommer.
I hvert tilfælde i version 4.12 men måske er der lavet ændringer i de helt nye versioner ??
Der er vist lavet øget sikkerhed med flere alarmer.
Lux værdi er 10, så det er ok.
Ja det med en lus hjælper ikke ret meget, da jeg jo har observeret, at den går lige i alarm, selvom bålet brænder lystigt og der måles 93-94 Lux.
Tror det er noget med 30 sekunder den skal være under setpunkt (10Lx) inden den går i alarm. Ret mig, hvis det erforkert.
Men nu fristes jeg faktisk til, at gå ud og stikke den en lus oppe på indgangen til styringen, bare for at udelukke en hver tvivl, og så lade den køre. Det er naturligvis ikke sikkerhedsmæssigt forsvarligt, men på den anden side, ligger forbruget meget konstant på omkring 35-50% af brænderens max effekt (16KW). Så det er jeg ikke nervøs for. Stikker jo også snart hovedet over i værkstedet hver time for at se om der er liv.
(Nej ikke for at komme væk fra fruen :wink: )
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.


Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Lysføler alarm selvom Lux er 100% ok, hvordan?

Indlæg af BFE » 18 jan 2008 17:57

tn skrev:Hej igen
Hvis nu man forestillede sig, at der i nye chip versioner var sikkerhed for at lux værdi skulle ændre sig og ikke måtte have en fast værdi i længere tid, for at sikre mod defekt føler.
Dette ville jo kunne testes ved at lægge lus, så signal var konstant.
så skulle alarm komme ret hurtigt.
Blot lige en tanke, da du jo siger du nu har et højt og ret stabilt signal.
Mange af os andre har jo værdier der hele tiden svinger op og ned.
Lidt skægt du nævner det. Jeg har spekuleret på nøjagtig det samme altså, at der skal være en hvis ændring af værdien, for at man dermed kan sikre, at føleren ikke er deffekt og "hænger" på en konstant værdi.
Jeg skal i hvertfald ikke kunne sige, at Lux værdien ikke har været konstant på en eller anden værdi, når den går i alarm. Men det er meget sansynligt at den har været konstant.
Lysføleren måler overraskende godt og konstant, men jeg har jo også netop justeret og rettet den ind efter alle kunstens regler for, at den skulle kunne "føle" så godt som muligt.
Hvis jeg nu går ud og sætter den lidt ud af "justering", vil jeg formentlig få en mere varierende Lx værdi og så kan vi jo se om det er noget om snakken eller ej.
Det må prøves også. Indtil videre, tak :great:

Nu må i lige klappe hesten lidt og holde igen med svarene, så jeg kan komme over og prøve ideerne af :)
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Lysføler alarm selvom Lux er 100% ok, hvordan?

Indlæg af BFE » 19 jan 2008 15:58

BFE skrev: Hvis jeg nu går ud og sætter den lidt ud af "justering", vil jeg formentlig få en mere varierende Lx værdi og så kan vi jo se om det er noget om snakken eller ej.
Det må prøves også.
Som sagt, så gjort. Trak føleren lidt længere ud og drejede den samtidig lidt væk fra optimal retning, så der nu måles lidt færre lux (dog stadig ofte op i halvfemserene) og mere variation i den målte værdi.
Fyret har tøffet afsted nu i næsten et døgn uden nykker. Så måske er der alligevel noget om snakken. smiley140.gif
Jeg kunne jo også ringe til NBE og spørge, om det virkelig forholder sig sådan.
Uanset krydser jeg nu fingrer for, at det holder. stophierEmbarrassed08HL.gif
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

tn
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 135
Tilmeldt: 20 jan 2007 14:25
Mit fyr: bio-comfort på tasso-us kedel
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: 17-25
Årligt forbrug: 5000
Geografisk sted: sydfyn
Kontakt:

Re: Lysføler alarm selvom Lux er 100% ok, hvordan?

Indlæg af tn » 19 jan 2008 16:33

BFE skrev: Som sagt, så gjort. Trak føleren lidt længere ud og drejede den samtidig lidt væk fra optimal retning, så der nu måles lidt færre lux (dog stadig ofte op i halvfemserene) og mere variation i den målte værdi.
Fyret har tøffet afsted nu i næsten et døgn uden nykker. Så måske er der alligevel noget om snakken. smiley140.gif
Jeg kunne jo også ringe til NBE og spørge, om det virkelig forholder sig sådan.
Uanset krydser jeg nu fingrer for, at det holder. stophierEmbarrassed08HL.gif
hej

Det var da rart, at du kunne komme til at køre lidt mere driftsikkert.
Jeg har nu selv haft biocomfort i 1 1/2 år , og har endnu ikke haft et eneste driftstop.
Så det kan fungere driftsikkert.
Jeg fandt lige nedenstående vedr. stokerkontrol, som bekræfter mistanke vedr. øget sikkerhed for lux-føler i version 4.17.

Nye ting i denne version er

Understøttelse for program chip version 4.17
Ny kommunikationsmodel som gør kommunikationen med fyret endnu mere stabil
Nye tilstande og alamer (fejl fotosensor, kedel temperatur måler og faldskakt måler - kun chip 4.17)
Hilsen TN
omline fyrdata http://pillefyr.tknweb.dk

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Lysføler alarm selvom Lux er 100% ok, hvordan?

Indlæg af thoken » 20 jan 2008 22:26

Hej bfe! Hvordan går det med den B-C, kører den? Eller slås du stadig med lysføler alarm? :roll:
mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Lysføler alarm selvom Lux er 100% ok, hvordan?

Indlæg af BFE » 20 jan 2008 22:51

thoken skrev:Hej bfe! Hvordan går det med den B-C, kører den? Eller slås du stadig med lysføler alarm? :roll:
mvh thoken
Sshhhh..., jeg holder vejret og tør næsten ikke snakke om den, ellers.......... stophierEmbarrassed08HL.gif
Nej, det kører, så det er en lyst og den gnasker sig stille og roligt igennem Stampemøllens piller (på forsøgsbasis, havde jo godt 300 kg, som jeg tog ud af min silo, inden modifikation med støtteleje)
Så jeg må takke TN mange gange for tippet med, at fotosensor kunne blive for godt/konstant belyst. Kæmpe :great:
Nu jeg går og spekulerer på det, kan jeg godt erindre, at den før er kommet op med LYSFØLER alarm, når fyret var i fuld drift og jeg havde taget føleren ud af skakten af den ene eller anden grund og demed udsatte den for fuldt dagslys i længere tid. Den gang tænkte jeg ikke videre over det, men det var også på det tidspunkt at føleren var deffekt og Luxværdien fòr op og ned. Det var derfor højest sansynligvis det samme fænomen jeg så dengang.
Så jeg tror (og håber) jeg har fat i den lange ende nu. boulay.gif
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.


Besvar