Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kan ikke opvarme VVB

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
pelaidda
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 14 jul 2014 12:17
Mit fyr: Scotte BS1016 10kW
Areal: 200m2 fra 1877
Brændsel: Piller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 17
Årligt forbrug: gæt 7tons
Geografisk sted: Ringsted

Kan ikke opvarme VVB

Indlæg af pelaidda » 10 maj 2015 18:25

Hej
I mit nyinstallerede anlæg, har jeg pillefyret koblet til min Metrotherm solvarmetank.
Dvs solfangerne varmer VVB op med bundspiral og varmer alle 255 liter op, medens når det er overskyet så varmer pillefyret de øverste 85liter op med topspiralen.
Nu har jeg ikke haft pillefyret til at varme VVB før de sidste dage, hvor det har været overskyet.
De funker ikke rigtigt.
Jeg har sat et tee på fremløbet og monteret en 2 vejsventil over til VVB, på returen har jeg monteret en ekstra cirkulationspumpe til at trække vandet ind gennem VVB. Begge dele er monteret til V10 styringen og starter/åbner, når temperaturen er under set-punktet.

Det virker som om at den ekstra cirkulationspumpe trods niveau III ikke kan hive vandet ud af fremløbet til huset og ind i VVB. Når jeg med en kuglehanel lukker for huset umiddelbart efter tilløbet til VVB og på den måde tvinger vandet igennem VVB, så hæver den temperaturen i VVB uden problemer i løbet af nul komma fem. Åbner jeg for kuglehanen igen, så falder temperaturen i VVB, da der ikke bliver trukket varmt vand igennem spiralen.

Jeg har læst mig til at 3 vejsventiler virker bedre, og det kan også være jeg ender der, men jeg kan bare ikke forstå at den ekstra cirkulationspumpe ikke kan hive det rundt.
Det eneste jeg kan se skulle kunne give problemer er en kontraventil jeg har siddende på fremløbet til VVB, således at vandet ikke skulle kunne trækkes bagud ud af VVB og ud i husets streng. Om kontraventilen giver så meget modstand at cirkulationspumpen ikke kan trække vandet rundt, men skal kunne skubbe den åben, ved jeg ikke?
Nu hvor jeg har monteret 2 vejsventilen er det jo heller ikke nødvendigt med kontraventilen, da 2 vejsventilen lukker for tilbageløb. Kontraventilen stammer fra mit tidligere setup med brændefyr og akku-tanke.

Nogen gode forslag??

Mvh
Lasse


Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Modtaget likes: 2 gange

Re: Kan ikke opvarme VVB

Indlæg af Olaf13 » 10 maj 2015 20:23

Jeg har prøvet noget af det samme jeg tror det er din kontraventil der lukker,,,hvis noget med at vandet der løber hen over et rør der går til din ventil vil lave undertryk der trækker i ventilen så den lukker, og det hjælper ikke med en ekstra pumpe fordi den kan ikke flytte noget når der er lukket.
Prøv at tage kontraventilen ud.
mvh
Olaf

Klogeaage
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 03 mar 2015 19:17
Mit fyr: Scotte 10 Kw, BS 1016, V7 styring
Areal: 114
Brændsel: Ca 5 T.
Fremviser gerne i postnummer: 4720
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Kan ikke opvarme VVB

Indlæg af Klogeaage » 11 maj 2015 16:48

Har du tjekket om der er luft i spiralen? Hvis spiralen er det højeste punkt og dine rør er faldende fra vvb, så kan luften ikke komme ud og pumpen kan ikke flytte luften.

Mvh Jan

pelaidda
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 14 jul 2014 12:17
Mit fyr: Scotte BS1016 10kW
Areal: 200m2 fra 1877
Brændsel: Piller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 17
Årligt forbrug: gæt 7tons
Geografisk sted: Ringsted

Re: Kan ikke opvarme VVB

Indlæg af pelaidda » 11 maj 2015 20:24

Tak for tipsene.
Jan: jeg tror ikke det er luft, for når jeg slår huset fra og presser vandet over i VVB, så er der ingen problemer, så snart jeg kobler huset til igen, så stopper gennemstrømningen af VVB.
Olaf: det lyder meget logisk det du skriver.

Da jeg også har lidt returløb med forøget effektforbrug fra pladeveksleren fra solfangerne har jeg besluttet at investere i en 3-vejs ventil til at prioritere opvarmningen af VVB.
Jeg flytter derefter den nuværende 2-vejsventil på VVB over til pladeveksleren, og dermed får sat en prop i returløbet til veksleren.
Mvh
Lasse

Klogeaage
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 03 mar 2015 19:17
Mit fyr: Scotte 10 Kw, BS 1016, V7 styring
Areal: 114
Brændsel: Ca 5 T.
Fremviser gerne i postnummer: 4720
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Kan ikke opvarme VVB

Indlæg af Klogeaage » 12 maj 2015 06:37

Det kan stadig være luft. Vand er dovent som du og jeg, det løber den vej med mindst modstand, og når du spærre af for huset har det ingen valgmuligheder.

Mvh Jan


Besvar