Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fotosensor registrerer ikke lux

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
pelaidda
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 14 jul 2014 12:17
Mit fyr: Scotte BS1016 10kW
Areal: 200m2 fra 1877
Brændsel: Piller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 17
Årligt forbrug: gæt 7tons
Geografisk sted: Ringsted

Fotosensor registrerer ikke lux

Indlæg af pelaidda » 19 apr 2015 22:06

xkfc skrev:Hvis din fejlbeskrivelse passer (hvad jeg går ud fra) så er der noget galt med sensoren, jeg gætter på en løs forbindelse.
Den skal gå op på 100% når du lyser på den, og det med at den går i 100% ved berøring bekræfter min mistanke.

Hilsen Kenneth
Hej Kenneth

Lyder egentligt meget fornuftigt. Har lige været ude og tjekke de 2 stålben der kommer ud bag på sensoren og de sad helt skruet fast i holderne. Ligeledes prøvede jeg at "pære" der hvor de er loddet fast og de var også fast. Hvor tror du så problemet er? jeg kan kun tænke i printet eller hur?

Kom til at tænke på at den der følsomme tråd, måske reagerer på min fingers varme og det opfattes som lys eller er jeg helt skæv på den? :shock:
Mvh
Lasse


xkfc

Fotosensor registrerer ikke lux

Indlæg af xkfc » 20 apr 2015 00:50

Måske en fejl i selve føleren. Jeg har set det før, men i den gamle model.
Det er nu du skal have fat i montøren, og da du selv har monteret det, har du jo døgnvagt :great:
Når du selv har monteret anlægget skal du kontakte leverandøren, og så finde ud af hvad i gør. Typisk fremsendes reservedele som du selv skal skifte.
Jeg købte reservedele med da jeg købte fyret, jeg er jo ikke i tvivl om at skidtet går kaput på de mest ubelejlige tidspunkter. De par ting der gik kaput i garanti perioden skiftede jeg, og kontaktede leverandøren som så sendte erstatninger. Jeg har senere fundet ud af at den lokale smed har næsten alle stumper på lager, selv en ny styring kunne jeg hente.

pelaidda
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 14 jul 2014 12:17
Mit fyr: Scotte BS1016 10kW
Areal: 200m2 fra 1877
Brændsel: Piller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 17
Årligt forbrug: gæt 7tons
Geografisk sted: Ringsted

Fotosensor registrerer ikke lux

Indlæg af pelaidda » 20 apr 2015 07:14

xkfc skrev:Måske en fejl i selve føleren. Jeg har set det før, men i den gamle model.
Det er nu du skal have fat i montøren, og da du selv har monteret det, har du jo døgnvagt :great:
Når du selv har monteret anlægget skal du kontakte leverandøren, og så finde ud af hvad i gør. Typisk fremsendes reservedele som du selv skal skifte.
Jeg købte reservedele med da jeg købte fyret, jeg er jo ikke i tvivl om at skidtet går kaput på de mest ubelejlige tidspunkter. De par ting der gik kaput i garanti perioden skiftede jeg, og kontaktede leverandøren som så sendte erstatninger. Jeg har senere fundet ud af at den lokale smed har næsten alle stumper på lager, selv en ny styring kunne jeg hente.
Alletiders...... jeg prøver at kontakte Hedestoker, hvor jeg købte det.
Det med døgnvagten er ikke noget problem, det er jo ikke svært at skifte. Tror dog at jeg giver den en lille bolt i stedet for en nitte.. :)

Men kan se at der er en del finjustering af styringen specielt i sommermånederne. Fyret var næsten gået ud til morgen og der var rimeligt koldt i stuen.
Fyret buldrer hurtigt op på maxtemp og går så ud og skal så starte op igen. Det betyder at stuen ikke når at aftage varmen.
Kan forestille mig at man ikke skal tillade fyret at køre op i 100% ???
Mvh
Lasse

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Fotosensor registrerer ikke lux

Indlæg af pille bruger » 20 apr 2015 07:27

pelaidda skrev:Hej
Jeg har lige sat en ny Blackstar med et 10kW Scotte pillebrænder op.
Det er mit første pillefyr, men har haft brændefyr siden jeg var barn og er skovfoged, så er vant til biobrændsel :great:
Alt er gået fint med opsætningen, kører styring V10 og er på Stokercloud. Brugernavn:pelaidda.
Jeg har for første gang fyret op i da og det gik mægtigt indtil fyret havde kørt en times tid. Herefter begyndte den at skrive at den ikke havde registreret lys i mere end 2 minutter. Fyret gik derefter ud pga mere end 4 minutters fravær af lys. Fyret kørte ellers fint og der var masser af flamme.
Jeg røg på Stokerforum og har forsøgt at eftersøge problemet.
1. Der er ingen ophobning af piller i sneglen.
2. Fotosensor er sådan en flad fætter med nogle tråde i på en lille plade, som er popnittet på sneglerummet.
3. Da jeg havde afmonteret brænder og sat stikket i og skifteviss hold min hånd for pillehullet og flyttede hånden, så skiftede den fra 100 lux til 0 lux, så den virker fint nok.
4. når der tændes igen så registrerer den 100 lux i en periode, men pludselig går den i 0lux. Har prøvet at lade fyret køre videre og afmontere pillerøret og lyse direkte på cellen, men intet resultat. Kører jeg fingeren henover cellen, kører den lynhurtigt op på 100 lux, men falder efter 3-5 sekunder igen ned på 0 lux. Pludselig registrer den 100 lux i en meget kort periode for at falde ned igen til 0. Fyret er i dag gået ud 3 gange, pga for lang tid, hvor fotocellen ikke registrerer lys. Så snart jeg slukker alarmen starter den op med 100lux igen og kører sådan i en periode.
5. ingen sod eller andet på fotosensor.
6. lux kan ikke registreres både ved høj og lav effekt, så det er heller ikke det.

Kan ikke helt se hoved og hale i det.
Kører styring version 10.052 opdateret i dag.

Er der nogen der kan hjælpe mig???

Mvh
Lasse
Din Ydelse ved 10% effekt i menu snegl er for lille, derfor går den ud.
Prøv med 2 Kw og så juster derfra når du udføre grundjusteringen som vist i manualen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Fotosensor registrerer ikke lux

Indlæg af Lintz » 20 apr 2015 07:33

Nu skal jeg jo passe på med hvad jeg siger da dit fyr er noget nyere end mit. Og derved er tingene åbenbart også lidt anderledes. Men der er måske noget der tyder på at dine p.i.d. værdier ikke står helt optimalt. Hvis fyret går på 100 % skulle det gerne nå at "bremse op" i tide så det ikke bliver for varmt.
Jeg er sikker på at dit fyr også kan sættes til f.eks 60 % i Max ydelse men mange påstår det ikke er nødvendig når det er selv modulerne - og kørt rigtigt ind i indstillinger
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Fotosensor registrerer ikke lux

Indlæg af bennylar » 20 apr 2015 08:23

du har ikke låst fyret på 100% ved en fejl eller sat minimun for højt op.?. der var en fejl i manualen til min version (4.99) og da fik man sat min. på 100% til at starte med.. fuck det tog lige lidt tid at finde den fejl.. :wink: :wink:
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

pelaidda
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 14 jul 2014 12:17
Mit fyr: Scotte BS1016 10kW
Areal: 200m2 fra 1877
Brændsel: Piller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 17
Årligt forbrug: gæt 7tons
Geografisk sted: Ringsted

Fotosensor registrerer ikke lux

Indlæg af pelaidda » 20 apr 2015 20:54

Hej gutter
Jeg er blevet lidt klogere i løbet af dagen.....
Problemet er fotosensoren. Når den fungerer, kører alt stabilt uden de store udsving, men når den begynder at slå fra, så ryger logikken hos styringen og så farer værdierne op og ned. :shock:
I eftermiddags har jeg boret nitten ud af fotosensoren og haft det ude og monteret det igen, dog uden nitte. Det har nu kørt helt stabilt i snart 3 timer, med 100% lux. Har bestilt en ny fotosensor, så jeg kan skifte den, hvis den begynder at lave knuder igen.
Jeg kan sætte fyrets max til 60% i styringen, så det er ikke svært.
Men jeg vil lige se tiden an og se hvordan det arter sig, når fotosensoren bliver stabil. :great:

Tak for hjælpen så langt.....
Mvh
Lasse

Georgjj
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13 dec 2013 19:05

Re: Fotosensor registrerer ikke lux

Indlæg af Georgjj » 29 okt 2017 07:29

Hej Lasse

Jeg har netop samme problem som dig med fotocellen. Jeg kan se i dig sidste indlæg at du tror det er fotocellen. Vil du skrive til mig om det var fotocellen eller en anden indstilling du måtte ændre?

PFT.
Georg

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Fotosensor registrerer ikke lux

Indlæg af pille bruger » 29 okt 2017 07:39

Georgjj skrev:Hej Lasse

Jeg har netop samme problem som dig med fotocellen. Jeg kan se i dig sidste indlæg at du tror det er fotocellen. Vil du skrive til mig om det var fotocellen eller en anden indstilling du måtte ændre?

PFT.
Georg
Er din styring på StokerCloud ?
Er der vejet af ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Georgjj
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13 dec 2013 19:05

Re: Fotosensor registrerer ikke lux

Indlæg af Georgjj » 29 okt 2017 10:10

Hej Michael

Jeg er på stokercloud under Juelsgaard. Der er vejet af. Fyret har kørt problemfrit i 2 sæsonner, men er her i efteråret gået ud adskillige gange.

Det er samme piller som jeg altid har brugt.

Vh. Georg


Besvar