Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Scotten og solvarmen her i overgangsperioden

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Scotten og solvarmen her i overgangsperioden

Indlæg af Lintz » 12 apr 2015 16:30

I den sidste tid har vi haft en vejrtype hvor der har været koldt om natten, ikke de høje temp. om dagen heller, men flot flot solskin.
Og så sker der det at mit solvarme-anlæg begynder at producere noget varme, så meget at den begynder at smide overskudsvarmen i huset.

Det bliver den ved med langt hen af eftermiddagen, faktisk så lang tid at huset begynder at blive nedkølet fordi at overskudsvarmen ikke kan leverer nok til at holde huset varm, og scotten er selvfølgelig gået i "Stop" fordi ventilerne vender mod "Overskudsvarme".

Nu er det sådan at jeg er væk 4 dage om ugen og så har konen klaget over at der bliver for koldt om aftenen og at fyret viser 75+ g men er gået i "Stop"

- Det er klart, den kan jo ikke komme af med varmen....

Har gået og rodet med indstillingerne og fundet ud af at hvis jeg:

- på scottestyringen gør således:

1. Satte pumpestop ned fra 25 til 15 grader - Så stopper cirkulationspumpen aldrig når fyret står og køler ned i løbet af dagen.

- på solvarmestyringen:

1. Sætter "Overskudsvarme" til temp. ca 40 g når jeg slukker fyret om formiddagen. Derved smider solvarmen alt det varme vand i huset istedet for Vvb
2. Sætter "Overskudsvarme" til temp. ca 75 g når jeg tænder fyret om eftermiddagen/aften for derved at udnytte restvarme til Vvb og få fyret til at varme på huset.

Det er et system der kun virker så længe jeg er hjemme, og ikke noget konen gider at "døje" med til hverdag - Så får fyret bare lov til at starte/stoppe 20 gange i løbet af dagen.

Er der noget jeg kunne gøre bedre ?
Og NEJ.- Urstyring er ikke optimalt, for hvis der er overskyet, blæsende og 5 grader bliver huset for koldt.
Og NEJ - Jeg vil ikke til at købe en masse ekstra "gejl" til fyret.

Lige til sidst en opsummering på huset:
168m2 i et plan med middelmåddig isoleringsgrad beliggende i skov. Ingen store vinduespartier og forholdsvis stort tagudhæng kombineret med skov gør at der ikke kommer megen lysindfald (solopvarmning) gennem vinduerne.
Ingen vinduer Nord og Syd, kun Øst, Vest. Mod Øst er der mest åbent for lysindfald men der har solen ikke så meget magt.
Scotte 16 kw og NBE Vaccum solfanger der vender stik syd med optimal hældning.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


nemocharley

Scotten og solvarmen her i overgangsperioden

Indlæg af nemocharley » 12 apr 2015 16:37

Måske bruge lidt penge og kræfter på at gå fra middelmådig til god isolering? Det giver trods alt en besparelse året rundt.

Hvor mange fangere har du på taget forresten og hvor stor er vvb'en?

Og har I ikke en brændeovn, som kan give lidt xtra varme her i overgangsmånederne?

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Scotten og solvarmen her i overgangsperioden

Indlæg af Lintz » 12 apr 2015 16:48

nemocharley skrev:Hvor mange fangere har du på taget.

60 rør

og hvor stor er vvb'en?

300 l med to spiraler og elpatron.

Og har I ikke en brændeovn, som kan give lidt xtra varme her i overgangsmånederne?

Jo - Den glemte jeg at nævne. Står i køkkenet i den ene ende af huset som er ca 24 m x 7 m, så drøneffektiv er den ikke.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Scotten og solvarmen her i overgangsperioden

Indlæg af JFinderup » 12 apr 2015 16:51

Det vil hjælpe med en skitse over rørføring.
Jeg havde samme problem og da jeg kiggede nærmere på det, kunne jeg se at solvarmen løb baglæns ind fyret, når huset ikke kaldte på varmen. :roll:
På den måde troede fyret at det stadigt var 60 grader varmt. Det blev klaret med en kontraventil ved indløbet til fyret.
Nu falder kedel temp ret hurtigt når fyret er stoppet og det starter op så snart solen ikke kan følge med husets varmeforbrug. :great:
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

nemocharley

Scotten og solvarmen her i overgangsperioden

Indlæg af nemocharley » 12 apr 2015 16:53

Vil en lille propel/varmeflyt på brændeovnen hjælpe?

Dimensionering af solvarmen lyder jo ok.

Bedre isolering er stadig mit bud.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Scotten og solvarmen her i overgangsperioden

Indlæg af Lintz » 12 apr 2015 17:01

JFinderup skrev:Det vil hjælpe med en skitse over rørføring.
Jeg havde samme problem og da jeg kiggede nærmere på det, kunne jeg se at solvarmen løb baglæns ind fyret, når huset ikke kaldte på varmen. :roll:
På den måde troede fyret at det stadigt var 60 grader varmt. Det blev klaret med en kontraventil ved indløbet til fyret.
Nu falder kedel temp ret hurtigt når fyret er stoppet og det starter op så snart solen ikke kan følge med husets varmeforbrug. :great:
Ja - Det forstår jeg så´en set godt.
Men er sikker på at det ikke er rørføringen som det er galt med.

Men når solvarmestyringen er sat til x grader temp. "slipper" solvarmen jo ikke ventilerne før temp. er faldet under det den er sat til.
Og så længe ventilerne står til "overskudsvarme" kan fyret ikke sende varme i huset. Da vil vandet bare køre i ring og fyret vil gå i stop lynhurtigt hvis det ikke bliver slukket manuelt.

Kan du følge mig...
nemocharley skrev:Vil en lille propel/varmeflyt på brændeovnen hjælpe?

Har det lidt skidt med at "flytte varme" da det erfaringsmæssigt kan give træk hen af gulvet, og da der ikke er gulvvarme i huset undtaget på badeværelser vil det hurtigt blive koldt for fusserne.

Bedre isolering er stadig mit bud.

Ja - ja- jeg ved det....... icon_cheesygrin.gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Scotten og solvarmen her i overgangsperioden

Indlæg af JFinderup » 12 apr 2015 17:11

Hm - jeg kan næsten følge dig - nu kender ikke den styring men det undrer mig at den måler fyret til 75g når fyret ikke kører. Jeg tænkte ikke på at du skulle ændre rørføringen, men jeg kan se på mit anlæg at en kontra ventil hjalp vandet med huske hvilken vej det skulle løbe :)
Vandet søger jo hen der hvor trykket er mindst. Er det et anlæg som er bygget op efter en af NBE skitserne?
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Scotten og solvarmen her i overgangsperioden

Indlæg af Lintz » 12 apr 2015 17:17

JFinderup skrev:Hm - jeg kan næsten følge dig - nu kender ikke den styring men det undrer mig at den måler fyret til 75g når fyret ikke kører. Jeg tænkte ikke på at du skulle ændre rørføringen, men jeg kan se på mit anlæg at en kontra ventil hjalp vandet med huske hvilken vej det skulle løbe :)
Vandet søger jo hen der hvor trykket er mindst. Er det et anlæg som er bygget op efter en af NBE skitserne?
Det hele er indkøbt ved NBE og sat op af en af deres forhandler.
Det jeg mente med at fyret viste 75+ grader er når man har ringet til konen om aftenen har hun sagt "Radiatorene er kun lunkne men fyret står på xx antal grader. Og det er jo fordi at fyret ikke kan sende varmen over i huset fordi ventiler står på "overskudsvarme"
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Scotten og solvarmen her i overgangsperioden

Indlæg af JFinderup » 12 apr 2015 17:35

Ok - Så er jeg med. Det lyder som om ventilen lukker op for solkredsen (og spærrer for fyret) ved en for lav en temp. Min solkreds blev også koblet ind for tidligt til at starte med. Men det er også en anden styring - der må være nogle NBE gutter, der kan hjælpe dig med den justering.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Scotten og solvarmen her i overgangsperioden

Indlæg af Lintz » 12 apr 2015 17:49

JFinderup skrev:Ok - Så er jeg med. Det lyder som om ventilen lukker op for solkredsen (og spærrer for fyret) ved en for lav en temp. Min solkreds blev også koblet ind for tidligt til at starte med. Men det er også en anden styring - der må være nogle NBE gutter, der kan hjælpe dig med den justering.
Den "lave" temp. sætter jeg jo selv.
Problemet er jo at hvis du vil have glæde at solvarmen i huset så tidlig som muligt skal du indtaste en lav temp. på hvornår overskudsvarmen skal sendes til huset - Det bliver du så "straffet" for senere på dagen hvor du faktisk gerne vil have fyret til at varme op, men det kan det ikke få lov til da ventilerne satadig står på "overskudsvarme"
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar