Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skift fra naturgas til pillefyr

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Skift fra naturgas til pillefyr

Indlæg af triumph » 05 feb 2015 18:51

:oops: beklager :oops:


Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Skift fra naturgas til pillefyr

Indlæg af Lau » 05 feb 2015 20:04

Jeg skiftede mit gasfyr ud med et MGM JUNIOR, fordi det skulle stå hvor gasfyret stod. Jeg ville ikke have et fyr der lugtede, inde i huset.
En fed detalje ved MGM er de benytter en røgsuger, så der er undertryk i kedlen, istedet for som f.eks RTB der benytter en blæser så der er overtryk i kedlen - jeg tror ikke jeg har hørt nogen sige de ikke kan lugte deres scotte/rtb..

Derudover, mit MGM bruger også mindre strøm end mit gasfyr, hvilket jo ikke er helt uvæsentligt når man gør årsregnskabet op..

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Skift fra naturgas til pillefyr

Indlæg af HR LUCCA » 05 feb 2015 20:37

Lau skrev:Jeg skiftede mit gasfyr ud med et MGM JUNIOR, fordi det skulle stå hvor gasfyret stod. Jeg ville ikke have et fyr der lugtede, inde i huset.
En fed detalje ved MGM er de benytter en røgsuger, så der er undertryk i kedlen, istedet for som f.eks RTB der benytter en blæser så der er overtryk i kedlen - jeg tror ikke jeg har hørt nogen sige de ikke kan lugte deres scotte/rtb..

Derudover, mit MGM bruger også mindre strøm end mit gasfyr, hvilket jo ikke er helt uvæsentligt når man gør årsregnskabet op..
Så er der en der siger det nu :wink: jeg kan ikke lugte mit scotte :great: hvis man kan lugte det må det være på grund af dårligt skorstens træk , om jeg så åbner lågen i toppen af kedlen nå fyret køre kommer der stadig igen røg op , du er velkommen til et besøg så du kan overbevises :wink:
Senest rettet af HR LUCCA 05 feb 2015 20:40, rettet i alt 1 gang.

andersen09
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 61
Tilmeldt: 07 jan 2015 15:00
Mit fyr: Scotte Mini 10kw
Areal: 150
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20 kg
Geografisk sted: Hesselager, Fyn

Skift fra naturgas til pillefyr

Indlæg af andersen09 » 05 feb 2015 20:39

Jeg kan altså heller lugte min scotte og det står fyrrum med åben dør til køkken... Lugtede det, skulle konen nok høre mig opmærksom på det ;)

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Skift fra naturgas til pillefyr

Indlæg af Lau » 05 feb 2015 21:16

Det var sgu da positive nyheder! Tak for det i 2 (",)


calle

Skift fra naturgas til pillefyr

Indlæg af calle » 05 feb 2015 21:51

Her lugter Scotten heller ikke. Er der overhovedet nogen, der har en Scotte der lugter ?

Venlig hilsen

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Skift fra naturgas til pillefyr

Indlæg af newpas » 05 feb 2015 22:25

Der er mange skotter der lugter!! :oops: :oops: icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Skift fra naturgas til pillefyr

Indlæg af john m » 05 feb 2015 23:05

newpas skrev:Der er mange skotter der lugter!! :oops: :oops: icon_cheesygrin.gif
Sagde manden fra HØRMESTED icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Skift fra naturgas til pillefyr

Indlæg af Tom_AT » 06 feb 2015 00:09

triumph skrev:Det første du skal gøre er at finde ud af hvad størrelse fyr du skal bruge. Naturgasforbruget kan være til hjælp, men at oplyse 5 måneders forbrug kan være vildedende. Hvis det er de sidste 5 md, så er det måske 70-80% af årsforbruget
NBE har et beregningningsprogram
http://www.nbe.dk/download/beregningsprogrammer.html
Som jeg umidelbart kan se det, så skal du kun have et 10 kw anlæg
Her er scotte, RTB, og mgm Junior gode bud.
Tom´s holdning til til Scotte må stå for hans egen regning, det er ihvertfald ikke min holdning at de er dårlige. Og modsat ham, så har jeg faktisk et, og det har tjent mig godt siden 2006. Akilleshælen er en eltænder der skal skiftes en gang om året (100 kr)
Alle fyr med flexsnegl (også Pellux) er lidt følsomme over for smuld, der kan give uens dossering af piller, og dermed dårligere forbrænding. RTB har en flexsnegl der tager fra hele siloens længde, iflg. NBE skulle det være en fordel. MGM har fast snegl der dossere meget nøjagtigt, uanset piller.

Det man ellers får ved at købe en RTB eller MGM er:
En automatisk rensning af kedlen, der ikke sviner hele rummet når der gøres rent. RTB har iltstyring, MGM har luftmassemåler. Det gør at der ikke skal vejes piller af/justeres forbrænding.

Det du ellers skal overveje, er hvillken tilbehør der skal med, man kan bla få rumtemp styring, vv prioriterning, regulering af fremløbstemp, ifh til udetemp. Og meget andet.

Du kan se de fleste godkendte kedler her:
http://www.teknologisk.dk/kedelliste/35412
Jeg har nu aldrig påstået at Scotten er dårlig. Blot at der er bedre alternativer på markedet nu.
Det er jo kendt at Scotten har en del mekaniske uheldigheder. El-tænder som den mest åbenlyse. Men også snegl, semi-rens og utæt kedel.
Det undrer mig virkeligt meget at på trods af at Scotten nu har været på markedet i en del år har man fra NBEs side intet gjort for at rette op på disse fejl. Man har i stedet brugt al krudt på at lave nye mere avancerede styringer og RTB fyret.

Det har så gjort at fx MGM og Pellux 100 har overhalet Scotten indenom og tilbyder bedre kvalitet til marginalt eller lidt højere pris.

Og jo, der er solgt langt flere Scotte fyr end der er solgt Pellux 100 og MGM. Men det er jo næsten dagligt der oprettes en ny tråd om et eller andet problem med et Scotte fyr. Det burde ikke være tilfældet med et fyr har nu har været på markedet i en del år efterhånden. Børnesygdomme burde ganske enkelt ikke eksistere længere.
Selv Ekoheat har jo tilsyneladende fået styr på deres problemer.

MEn klart, skal man have et bette pillefyr så billigt som muligt er Scotte 10kw nok det bedste bud.

Så mine negative opstød i forhold til Scotte er såmænd ikke for at rakke ned på fyret. Blot for at gøre opmærksom på at der nu findes bedre fyr til næsten samme penge. Men det er som om de inkarnerede NBE fanboys her på forum, som der er en del af. Helt og aldeles glemmer at nævne disse ting når der skal rådgives om nye fyr.

Og selvfølgelig. MGM og Pellux er heller ikke helt fejlfri. Der har været et par tilfælde med en snegl på MGM og en pille vippespjæld-halløj på Pellux. Men er det ikke det ?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Skift fra naturgas til pillefyr

Indlæg af triumph » 06 feb 2015 05:35

hvis man har brug for en 10 kw kedel, så skal man ikke købe en 20 kw. Heller ikke selvom der står pellux på den.
Der er mange gode grunde til at vælge en scotte, bla. nem tilgang til reservedele og service, simpel opbygning, og suveræn styring.
Der kan være andre gode grunde til man vælger et andet fyr.

man kan vel få en scotte til 17-18.000. En MGM koster 28.000. Det er vel ikke en marginal prisforskel


Besvar