Skift fra naturgas til pillefyr

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Sailorgrib
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 3
Tilmeldt: 05 feb 2015 15:24

Skift fra naturgas til pillefyr

Indlæg af Sailorgrib »

Hejsa.
Jeg har lige købt et hus på 180 m2
Der er i øjeblikket installeret et ældre naturgasfyr fra 1996 og det er alt for dyrt i drift. ( brugt 9000 kr. på 5 måneder)
Jeg overvejer om jeg skal skifte til et pillefyr men der er nogle spørgsmål omkring dette jer gerne vil have opklaret først.
1. Hvad skal der indkøbes ?
Man kan få mange forskellige pillefyr, men jeg her bl.a kigget på et black star og et biomax 10 compact, disse ser jo sådanset ud til at de er komplette, men er de nu også det ? skal der købes cirkulationspumpe ved siden af? hvad med vandvarmer og skal der købes andet ved siden af ?
2. Hvad med installation ? kan man klare det selv eller skal der en vvs'er til det?
3. hvad med gasfyret? må jeg selv pille det ned, eller skal der gøres af en fagmand ?
4. der står at de fleste nye pillefyr har en lav røggas temp. og at man derfor ikke kan bruge en ældre skorsten, skal jeg så bygge en ny eller hvad mener de med det ? (gasfyret har en vandret skorsten der går ud af siden af huset... kan den bruges ?

Alternativerne er at købe et nyt gasfyr der er mere effektivt, eller en luft/luft varmepumpe, men den kan kun varme stuerne op...

Håber der er nogen der kan gøre mig klogere på dette.

Mvh Anders

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Skift fra naturgas til pillefyr

Indlæg af Tom_AT »

Der er mange nye tråde ang. nye pillefyr. Kig i dem, der er meget god læsning.

Så vidt jeg ved må du selv pillegasfyr ned. Men der skal noget autoriseret til at koble gassen fra.

Om du kan selv afhænger jo af dine evner. Så det ved du bedst selv. Men centralvarme må du godt selv rode med.

Hvad er dit budget? Hvis det bare skal være billig billig er det bedste bud noget en 16kw scotte.

Er du villig til at smide en bette skilling mere er Pellux 100 eller MGM Comfort 15 langt bedre bud.
Sailorgrib
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 3
Tilmeldt: 05 feb 2015 15:24

Skift fra naturgas til pillefyr

Indlæg af Sailorgrib »

Det skal gøres så billigt som muligt, uden at man ståe med noget der går i stykker hele tiden... bedst til prisen....

Jeg har kigget rundt på andre tråde og forummer, men kan ikke rigtig finde nogen svar på hvad helt nøjsgtig der skal indkøbes, det er lige som om at det er en hemmelighed ??
På div hjemmesider er de ikke blege for at fortælle hvor meget du kan spare ved at skifte, men de er dælme ikke meget for at oplyse hvad det koster og hvad der nøjagtig skal købes
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Skift fra naturgas til pillefyr

Indlæg af Tom_AT »

En hemmelighed, hvordan har du fået den ide?

Jamen mit råd hvis det skal være kvalitet og fornuftig pris. Køb en Pellux 100 hos Hedestoker. Der kan du få den for 23500,- Og den er sgu noget bedre skruet sammen end en Scotte.
andersen09
Stoker III
Stoker III
9
Indlæg: 61
Tilmeldt: 07 jan 2015 15:00
Mit fyr: Scotte Mini 10kw
Areal: 150
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20 kg
Geografisk sted: Hesselager, Fyn

Skift fra naturgas til pillefyr

Indlæg af andersen09 »

Sailorgrib skrev:Det skal gøres så billigt som muligt, uden at man ståe med noget der går i stykker hele tiden... bedst til prisen....

Jeg har kigget rundt på andre tråde og forummer, men kan ikke rigtig finde nogen svar på hvad helt nøjsgtig der skal indkøbes, det er lige som om at det er en hemmelighed ??
På div hjemmesider er de ikke blege for at fortælle hvor meget du kan spare ved at skifte, men de er dælme ikke meget for at oplyse hvad det koster og hvad der nøjagtig skal købes
Der er såmænd ingen henneligheder i det... Men du skal nok bruge følgende ved siden af købet af fyr:
Besøg af skorstensfejer inden beslutning (VIGTIGT.!!)
Shunt og en pumpe (hæver temp på returvand)
Div fittings (alt efter din nuværende instalation)
Træpiller ( ;) )
stikkontakt (fyret kræver strøm)
evt ekstra følere til retur, røg, ekstern, vejrkompensering, etc (kun fantasien sætter begrænsninger)

Grunden til at der ikke skrives mere end der gør, er at de fleste har et fyr stående i forvejen. Da jeg monterede mit fyr (Scotte 10 kw), brugte jeg samme shunt og genbrugte de gamle fittings. Eneste jeg købte ved siden af var 3 stk følere, men de er ikke nødvendige for at kunne køre.

Men se om ikke du kan komme ud at besøge nogle af os brugere, så kan du få en snak med os om vores fyr og vi tjener ikke penge på at vildlede dig ;)

mike1975
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 35
Tilmeldt: 28 mar 2014 22:43
Mit fyr: Woody BS1016 10kw
Areal: 190
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: 10-18
Årligt forbrug: 5

Skift fra naturgas til pillefyr

Indlæg af mike1975 »

Er for et år siden gået fra gas til piller, da det gamle gasfyr skulle skiftes.
Havde et forbrug på mellem 18-20.000kr i gas. Har efter et år på piller brugt for 9100kr, men har også været et mildt år, de sparede penge bruges på yderlige energi besparelse.
Har et 10kw scotte, super online styring.
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Skift fra naturgas til pillefyr

Indlæg af newpas »

Og så gør som mig! Lad gasfyret hænge det er gratis her. Luk gashane ved fyret og den ene afspærringshane på varmecirkulationen og brug det ved længere ferier hvor du ikke har mulighed for pillepåfyldning! Blot indskyd et par T på frem og retur og kobl pillefyr herpå med en afspærringshane og en alpha (2) pumpe. Så kan du vælge at køre med et af fyrene som det passer dig. Og nej du kan ikke bruge gasfyrets skorsten.
nemocharley

Skift fra naturgas til pillefyr

Indlæg af nemocharley »

Sailorgrib skrev:Hejsa.
Jeg har lige købt et hus på 180 m2
Der er i øjeblikket installeret et ældre naturgasfyr fra 1996 og det er alt for dyrt i drift. ( brugt 9000 kr. på 5 måneder)
Jeg overvejer om jeg skal skifte til et pillefyr men der er nogle spørgsmål omkring dette jer gerne vil have opklaret først.
1. Hvad skal der indkøbes ?
Man kan få mange forskellige pillefyr, men jeg her bl.a kigget på et black star og et biomax 10 compact, disse ser jo sådanset ud til at de er komplette, men er de nu også det ? skal der købes cirkulationspumpe ved siden af? hvad med vandvarmer og skal der købes andet ved siden af ?
2. Hvad med installation ? kan man klare det selv eller skal der en vvs'er til det?
3. hvad med gasfyret? må jeg selv pille det ned, eller skal der gøres af en fagmand ?
4. der står at de fleste nye pillefyr har en lav røggas temp. og at man derfor ikke kan bruge en ældre skorsten, skal jeg så bygge en ny eller hvad mener de med det ? (gasfyret har en vandret skorsten der går ud af siden af huset... kan den bruges ?

Alternativerne er at købe et nyt gasfyr der er mere effektivt, eller en luft/luft varmepumpe, men den kan kun varme stuerne op...

Håber der er nogen der kan gøre mig klogere på dette.

Mvh Anders
Bedst til prisen? Mellem Black Star og Biomax ville jeg klart vælge Blackstar.

Men - er du til et simpelt og stabilt pillefyr så er der Atmos d14p, vil du have noget i nogenlunde tilsvarende kvalitet men med mere avancerede styringsmuligheder så er der Vølunds Pellux 100. (Står begge til omkring 25k)

En tand højere MGM Comfort

Nok et nøk - RTB, Bioheat og Pellux 200 exclusive.

Hvad det koster at installere afhænger både af fyrvalg, fyrrum og skorsten + diverse. Hvis det er en løsning med manuel pillefyldning, skal du tænke på at have pallerne tæt ved fyret og et pænt stort magasin er også at foretrække efter min mening.

Jeg ved ikke om du kan høste energi tilskud hvis du helt skrotter gasfyret?
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Skift fra naturgas til pillefyr

Indlæg af triumph »

Det første du skal gøre er at finde ud af hvad størrelse fyr du skal bruge. Naturgasforbruget kan være til hjælp, men at oplyse 5 måneders forbrug kan være vildedende. Hvis det er de sidste 5 md, så er det måske 70-80% af årsforbruget
NBE har et beregningningsprogram
http://www.nbe.dk/download/beregningsprogrammer.html
Som jeg umidelbart kan se det, så skal du kun have et 10 kw anlæg
Her er scotte, RTB, og mgm Junior gode bud.
Tom´s holdning til til Scotte må stå for hans egen regning, det er ihvertfald ikke min holdning at de er dårlige. Og modsat ham, så har jeg faktisk et, og det har tjent mig godt siden 2006. Akilleshælen er en eltænder der skal skiftes en gang om året (100 kr)
Alle fyr med flexsnegl (også Pellux) er lidt følsomme over for smuld, der kan give uens dossering af piller, og dermed dårligere forbrænding. RTB har en flexsnegl der tager fra hele siloens længde, iflg. NBE skulle det være en fordel. MGM har fast snegl der dossere meget nøjagtigt, uanset piller.

Det man ellers får ved at købe en RTB eller MGM er:
En automatisk rensning af kedlen, der ikke sviner hele rummet når der gøres rent. RTB har iltstyring, MGM har luftmassemåler. Det gør at der ikke skal vejes piller af/justeres forbrænding.

Det du ellers skal overveje, er hvillken tilbehør der skal med, man kan bla få rumtemp styring, vv prioriterning, regulering af fremløbstemp, ifh til udetemp. Og meget andet.

Du kan se de fleste godkendte kedler her:
http://www.teknologisk.dk/kedelliste/35412
fyrkat
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 72
Tilmeldt: 09 okt 2012 19:31
Mit fyr: Atmos DC32 Vøllund pillux 100
Areal: 175
Brændsel: Mest gran
Fremviser gerne i postnummer: 6261
Geografisk sted: Bredebro
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 8 gange

Skift fra naturgas til pillefyr

Indlæg af fyrkat »

Et Pellux 100 har alså en fast snegl, den har ikke en flexsnegl. :great:

Besvar