Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Scotte - slagger

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
xkfc

Scotte - slagger

Indlæg af xkfc » 28 jan 2015 15:40

pille bruger skrev:
Forskellen på en 16 og en 24 Kw var at herden var længere.
Lige godt sært at NBE så sælger samme herd til 16-20-24kW ?? http://www.hedestoker.dk/3632_braenderr ... 24_kw.html de 24kW jeg har været ved har da også været pænt magen til min 16kW brænder!! Hvis herden skulle være længere burde der jo også være en længere brænder? 30kW bliver fysisk større. 10kW er bare en afkortet 16-24kW, i en periode kunne man faktisk sende sin brænder til NBE og få kortet den op. :great:


NielsenSorø
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 16 dec 2011 23:04
Mit fyr: Scotte 16kw og solfanger.
Areal: 184(gulv) + 60 1.sal
Brændsel: Piller+solen+pilleovn
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 6,9T (2014)
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 2 gange
Kontakt:

Scotte - slagger

Indlæg af NielsenSorø » 28 jan 2015 16:10

Hej Igen :D

Ja når alt kommer til alt er det jo hvad der foregår nede i hærden som er vigtig, også kan diverse tal oplysninger være rettesnor, men ikke "lov".

Jeg har vedhæftet et par billeder af pi og blæser tal, som de er lige nu. Tidligere i dag har jeg forsøgt at lave en grundindstilling på 10-50 og 100%. På 10 og 50% synes jeg den kører ok, men når den kommer over 50% synes jeg det kører skævt, og den ikke rigtig får brændt pillerne af. Har lavet nye vejninger og nedsat pillevægten med 100g.

Jeg har til fyret en med leveret seddel hvorpå der står at en 16kw skal kører med blæser på 20-30-38, men så går det da helt galt.

Der er korrekt med gode og dårlige piller, men de fleste kan vel brændes på rimeligvis med den rette justering.

Hullerne i hærden er der, og de er måske en smule mindre end på helt ny hærd, så om det har en væsentlig indflydelse skal jeg ikke kunne sige, men ellers borer jeg dem bare op. Hvilken Ø bør hullerne have?

Vh Jacob
pid.png
Blæser.png

calle

Scotte - slagger

Indlæg af calle » 28 jan 2015 16:31

NielsenSorø skrev:
Jeg har vedhæftet et par billeder af pi og blæser tal, som de er lige nu. Tidligere i dag har jeg forsøgt at lave en grundindstilling på 10-50 og 100%. På 10 og 50% synes jeg den kører ok, men når den kommer over 50% synes jeg det kører skævt, og den ikke rigtig får brændt pillerne af.
Det her er interessant. Det bekræfter min lommefilosofiske teori om, at slagger og uafbrændte piller opstår, når fyret belastes hårdt. En teori jeg har, idet jeg aldrig selv har haft slagger på herden eller uafbrændte piller, idet min 16 kw slet ikke udnyttes - endnu :) Læg mærke til dem der har 10 kw. De skriver ofte om slagger og uafbrændte piller. Ganske vist ikke noget jeg har lavet statistik på, men det er blot min lommefilosofiske opfattelse :roll:

Venlig hilsen :)

Brugeravatar
fbn
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 119
Tilmeldt: 12 maj 2013 10:00
Mit fyr: Scotte BS Mini semi rens 10 KW
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7560
Årligt forbrug: 3200 kg
Geografisk sted: Hjerm
Kontakt:

Scotte - slagger

Indlæg af fbn » 28 jan 2015 16:33

Umiddelbart syntes jeg blæser tal ser små ud jeg køre eks 17 25 33 på en 10 kw brænder
Men ved godt der findes forskellige blæser modeller.

Men ville havde gættet på din skulle stå 20 28 37 men kun gæt

Men har du ubrændte piller, så må luft stå for lavt når den køre mellem 50 og 100 %
Last edited by 2 on fbn; edited 28 times in total
MVH Frank Bojsen Nielsen

Scotte BS1016 Semirens. Metro 110 L combi vvb med 3.vejs VVP.
Beboelse 165 m2 - Etstrengsanlæg - kompressorrens - træk stabilisator.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Scotte - slagger

Indlæg af pille bruger » 28 jan 2015 16:35

NielsenSorø skrev:Hej Igen :D

Ja når alt kommer til alt er det jo hvad der foregår nede i hærden som er vigtig, også kan diverse tal oplysninger være rettesnor, men ikke "lov".

Jeg har vedhæftet et par billeder af pi og blæser tal, som de er lige nu. Tidligere i dag har jeg forsøgt at lave en grundindstilling på 10-50 og 100%. På 10 og 50% synes jeg den kører ok, men når den kommer over 50% synes jeg det kører skævt, og den ikke rigtig får brændt pillerne af. Har lavet nye vejninger og nedsat pillevægten med 100g.

Jeg har til fyret en med leveret seddel hvorpå der står at en 16kw skal kører med blæser på 20-30-38, men så går det da helt galt.

Der er korrekt med gode og dårlige piller, men de fleste kan vel brændes på rimeligvis med den rette justering.

Hullerne i hærden er der, og de er måske en smule mindre end på helt ny hærd, så om det har en væsentlig indflydelse skal jeg ikke kunne sige, men ellers borer jeg dem bare op. Hvilken Ø bør hullerne have?

Vh Jacob
pid.png
Blæser.png
Du skal åbne et par radiatorer så du kan afsætte varmen, og så skal du køre noget længere tid i hver indstilling.
Det tager nogen tid før hver indstilling falder til ro, og først der kan du bedømme om der er røg eller hvilken farve flammen har.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


NielsenSorø
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 16 dec 2011 23:04
Mit fyr: Scotte 16kw og solfanger.
Areal: 184(gulv) + 60 1.sal
Brændsel: Piller+solen+pilleovn
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 6,9T (2014)
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 2 gange
Kontakt:

Scotte - slagger

Indlæg af NielsenSorø » 28 jan 2015 16:38

fbn skrev:Umiddelbart syntes jeg blæser tal ser sp ud jeg køre eks 17 25 33 på en 10 ja brænder
Men ved godt der findes forskellige blæser modeller.

Men ville havde gættet på diN skulle stå 20 28 37 men kun gæt

Ja og det er nærmest det der står på medfølgende seddel, men så kører det helt galt.


Men har du udbrændte piller nåden køre over 50% er 100 % luft for lavt

Brugeravatar
fbn
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 119
Tilmeldt: 12 maj 2013 10:00
Mit fyr: Scotte BS Mini semi rens 10 KW
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7560
Årligt forbrug: 3200 kg
Geografisk sted: Hjerm
Kontakt:

Scotte - slagger

Indlæg af fbn » 28 jan 2015 17:28

Hvad køre helt galt ?

Hvad er det for træpiller du bruger ?
MVH Frank Bojsen Nielsen

Scotte BS1016 Semirens. Metro 110 L combi vvb med 3.vejs VVP.
Beboelse 165 m2 - Etstrengsanlæg - kompressorrens - træk stabilisator.

NielsenSorø
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 16 dec 2011 23:04
Mit fyr: Scotte 16kw og solfanger.
Areal: 184(gulv) + 60 1.sal
Brændsel: Piller+solen+pilleovn
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 6,9T (2014)
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 2 gange
Kontakt:

Scotte - slagger

Indlæg af NielsenSorø » 28 jan 2015 18:09

fbn skrev:Hvad køre helt galt ?

Hvad er det for træpiller du bruger ?

Den begynder at brænde slagge.

Pillerne køber jeg hos en nabo. ved de er på 4800, og jeg har kørt med dem siden marts, og kun haft en enkelt palle sidst af nogle meget lyse piller, hvor støvet stod op i hoved på mig, når jeg stømte dem i siloen, så det gider vi ikke mere.

calle

Scotte - slagger

Indlæg af calle » 28 jan 2015 19:08

NielsenSorø skrev:

Den begynder at brænde slagge.

Pillerne køber jeg hos en nabo. ved de er på 4800, og jeg har kørt med dem siden marts, og kun haft en enkelt palle sidst af nogle meget lyse piller, hvor støvet stod op i hoved på mig, når jeg stømte dem i siloen, så det gider vi ikke mere.
Ja hvis du har fyret med dem siden marts uden problemer, som jeg læser det, så må der jo være tilstødt et eller andet. Har du mulighed for at prøve et par sække piller af andet anerkendt fabrikat. Du må forsøge at indkredse problemet.

Venlig hilsen

xkfc

Scotte - slagger

Indlæg af xkfc » 29 jan 2015 06:34

Kunne du ikke tage et billede af problemet? Så er det nemmere at vurdere :great:

Jeg sidder umiddelbart med en mavefornemmelse der siger at det med stor sandsynlighed er blæser kondensatoren, prøv at udskifte den på mistanke.


Besvar