Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Det der med olie

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Perschultz2
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 86
Tilmeldt: 18 jun 2012 17:32
Mit fyr: Scotte 10kw
Areal: 180
Brændsel: Presset trævare
Fremviser gerne i postnummer: 2640
Dagligt forbrug: 25
Årligt forbrug: 4,1 ton
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Det der med olie

Indlæg af Perschultz2 » 20 jan 2015 16:12

xkfc skrev:
Nej, den er god nok. Når du hælder olie ud over pillerne så doceres der mange flere piller end styringen forventer (prøv at afveje piller) og så er der naturligvis også energi i olien.

Det hele falder på plads igen, når olien er væk og smuld niveauet er ved det gamle.

Halløjsa

Jeg vover det sidste af mit pandehår på at et fald i ydelsen intet hat med olie at gøre.
Hælder man 1 dl rapsolie over træpiller i en halvfuld tank, og får en reaktion efter 1 time, så køres der en fuld tank piller igennem hver anden time..?
Så.. Nixen, det er et tilfælde, og sikkert som der bliver nævnt, et mindre behov for varme lige på det tidspunkt.

Vh.
Scherlock


xkfc

Det der med olie

Indlæg af xkfc » 20 jan 2015 18:06

Perschultz2 skrev: Halløjsa

Jeg vover det sidste af mit pandehår på at et fald i ydelsen intet hat med olie at gøre.
Hælder man 1 dl rapsolie over træpiller i en halvfuld tank, og får en reaktion efter 1 time, så køres der en fuld tank piller igennem hver anden time..?
Så.. Nixen, det er et tilfælde, og sikkert som der bliver nævnt, et mindre behov for varme lige på det tidspunkt.

Vh.
Scherlock
Jeg håber ikke du kommer til at savne pandehåret icon_cheesygrin.gif

Jeg ved ikke hvorfra du har at der ryger en fuld tank piller hver anden time??

Faktum er at jeg stadig gætter på at sneglen er begyndt at give flere piller efter olien er tilsat, røgtemperaturen er også faldet, det giver god mening hvis forbrændingen er blevet lidt federe.

Jeg gætter på at pesog fylder nogenlunde samme mængde piller på beholderen som han plejer, det er nemlig det reelle energibehov, det andet er jo blot tal udregnet af en NBE regnemaskine. :great:

Perschultz2
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 86
Tilmeldt: 18 jun 2012 17:32
Mit fyr: Scotte 10kw
Areal: 180
Brændsel: Presset trævare
Fremviser gerne i postnummer: 2640
Dagligt forbrug: 25
Årligt forbrug: 4,1 ton
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Det der med olie

Indlæg af Perschultz2 » 20 jan 2015 19:34

Kære Watson

Min analyse har baggrund i :
1. - at trådstarter om oliepåfyldningen nævnte "Det var på et halv fyldt magasin"
2. - at en ændring i ydelsen blev registreret 1 time senere.

Analyse:
Omend træpiller kan virke hårde, så suger de hurtigt olien medmindre de er af plastik. Min tese at 1 dl. olie ikke kan hældes over en bunke træpiller og så forventes at drive ned til bunden af sneglen (gennem 1/2 tank træpiller) op gennem sneglen og derefter lægge sig som små olierede fedtegrever på slagtebænken efter blot 1 time.
Skulle olien være årsag til ændring af ydelse efter 1 time, må den altså have et forbrug der nærmer sig 1 tank pr. 2 timer.
Ikke sandsynligt.

At ydelse på snegl kan ændre sig markant når olien HAR hevet smuld med op, det kender jeg, men olien skal lige gennem systemet først.

:)

Sherlock, (m/pandehår)

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Det der med olie

Indlæg af Kruse » 20 jan 2015 19:42

Nu skal jeg ikke sige hvor hurtigt olien når frem til brænderen og vilken effekt det har.
Men en silo tømmes fra toppen så man skal ikke vente på at der er brugt en hel/halv silo.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Perschultz2
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 86
Tilmeldt: 18 jun 2012 17:32
Mit fyr: Scotte 10kw
Areal: 180
Brændsel: Presset trævare
Fremviser gerne i postnummer: 2640
Dagligt forbrug: 25
Årligt forbrug: 4,1 ton
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Det der med olie

Indlæg af Perschultz2 » 20 jan 2015 20:01

Kruse skrev:Nu skal jeg ikke sige hvor hurtigt olien når frem til brænderen og vilken effekt det har.
Men en silo tømmes fra toppen så man skal ikke vente på at der er brugt en hel/halv silo.

Ahem.. en silo tømmes fra bunden, men tanken i en "BS mini" tømmes fra toppen? Damn.. Den havde jeg så ikke lige set.
så meget for analyser. og pandehår. (som forøvrigt røg sidst jeg var påståelig)

;)


Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Det der med olie

Indlæg af Kruse » 20 jan 2015 20:39

Perschultz2 skrev:

Ahem.. en silo tømmes fra bunden, men tanken i en "BS mini" tømmes fra toppen? Damn.. Den havde jeg så ikke lige set.
så meget for analyser. og pandehår. (som forøvrigt røg sidst jeg var påståelig)

;)
Prøv at komme noget farve på det øverste lag og du vil se at det øverste lag trækker hen over sneglen og ned i en tynd kanal.
Det sker i altid med mindre udløbet i siloen er lavet på en speciel måde.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

xkfc

Det der med olie

Indlæg af xkfc » 21 jan 2015 07:53

Det er absolut også min observation at en dl. olie på toppen kommer meget hurtigere til bunden end man forventer, ½dl hældt ud over toppen på et fyldt magasin, (hældes koncentreret lige over sneglen) og det går under en ½ time inden effekten ses på sneglen, og graferne taler deres tydelige sprog.


Besvar