Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillefyr? - hvilket? - indretning fyrrum?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
munk2212
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 05 jan 2015 09:18

Pillefyr? - hvilket? - indretning fyrrum?

Indlæg af munk2212 » 05 jan 2015 10:15

Hej Forum (er nu bruger her).

Jeg har købt et nedlagt landbrug hvor der er oliefyr. Mest radiator (1-streg), og to rum med gulvvarme. 205 kvm stuehus, nye vinduer, efterisoleret mv, så fornuftigt. Fyret står i bryggers, og overvejer at nedlægge det og indrette et fyrrum til piller i nærmeste udhus. Ca 6-10 meter rørføring etableres i jorden. Hertil har jeg en del spørgsmål, som jeg håber herigennem at kunne få opklaret nogle af?

Har kigget på Woody Black 16 kw med tilhørende 500 l silo (tilbud fra Hedestoker)
Er der nogle gode erfaringer med hhv. fyret og leverandøren?

Regner med at etablere udvendig stålskorsten boltet på væg. Er det skorstensfejeren eller leverandøren der skal dimensionere denne?

Hvordan med indretning af fyrrummet. Det er murede vægge og der kommer to lag gips på loftet, men bør rummet som sådan isoleres af hensyn til varmetab / kondens på vægge mv?

Tja, der kommer nok mange flere spørgsmål, men det var vist det indledningsvise :-)


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Pillefyr? - hvilket? - indretning fyrrum?

Indlæg af HR LUCCA » 05 jan 2015 10:52

Tag fat i din skorstensfejer og hør ham hvad der skal laves ved rummet ,også angående skorsten ,det er ham der skal godkende det hele , skorstenen kan du vælge selv og sætte op , eller Hedenstorke kan også montere det hele (det er nok det nemmeste ) :wink:
Hedenstorke er et af de bedste steder og handle , de har opsat rigtig mange pillefyr og ved hvad de laver , det er viktigt (tjek feks trustpilot)
Et Scotte er rigtig godt pillefyr til pengene , et godt fornuftig fyr med en styring der er toppen af poppen og et stort netværk af forhandler og billige reservedele :),og det har også et stort forum netværk , se også denne side http://www.stokerforum.dk/ .
Hvis dit 1 strenget system kan laves om til 2 strenget for nogle fornuftige penge vil jeg nok gøre der da det vil give en bedre varme konfort , men der skal nok komme varme i huset ,
Hvis du vælge et Scotte så få monteret Varmt vands priotering , så det kun starter når VVB kalder på varme om sommeren , det kan der spares en del piller på :)

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Pillefyr? - hvilket? - indretning fyrrum?

Indlæg af Hjemme teori » 05 jan 2015 12:08

Hvis du bibeholder 1-strengsanlægget, vil jeg også anbefale vejrkompenserings blandesløjfe.

Du får nemlig dobbelt tab, både frem og retur og på alle rør i et et-strengs anlæg, da de altid er varme.

Prisen med vejrkompensering skal så nok holdes op mod en RTB (hvis det skal være Scotte/NBE), den kan vist køre med lav kedeltemperatur og har derfor ikke brug for vejrkompenserings blandesløjfe. Og så får du komforten med et mere moderne fyr.

Jeg tror også MGM og de fleste Østriger fyr kan køre med lav kedeltemperatur.
Mvh. Sophus

dannidines

Pillefyr? - hvilket? - indretning fyrrum?

Indlæg af dannidines » 05 jan 2015 12:53

Hejsa,

Bare en hurtig tanke :-)

HVIS jeg skulle flytte mit fyrrum fra huset og 6-10 meter ud i et udhus, så ville jeg, hvis muligt, overveje, at placere min VVB i det "gamle fyrrum" og smide en solfanger på taget = kort afstand fra VVB til tapsteder samt mulighed for at lade solen klare varmtvand i en stor del af året.

Jeg ved, at der er mange som siger det ikke kan betale sig med købe solvarme, men hvis VVB alligevel skal skiftes, så koster det billigt at købe VVB som solfanger sæt, kontra at købe den alene - bare en tanke :-)

Vejrkompensensationssløjfe, den har vi monteret, og den virker umiddelbart fint, dog lidt sværer at få fyret til at regulerer ordentligt, da den "konstant" ændre forhold.. men kan lade sig give sig - men hvis det ikke må koste for meget, så havde jeg hellere sparet omkostningerne ved sløjfen og brugt det så solfanger (har begge dele og ved hvilken jeg IKKE ville undvære)

Mht. til fyr, så er jeg NBE ambassabør (selvudnævnt) og en del af "koret" her på forum. Så jeg vil jo sige du skal kigge på en 10/16kw BS1016 med 500L silo og kompressorrens, alternativt en RTB 10/16KW med 320kg magasin, iltstyring og kompressorrens.

Jeg rejser meget med mit arbejde og har derfor god brug af bl.a. deres onlinetjeneste - stokercloud.dk, hvor jeg kan overvåge samt styre mit fyr.

Men som alternativ til ovenstående, så ved jeg der er flere MGM ejere som er MEGET glade ved deres fyr og @mgmone (Karsten) er på forum sælger disse og er en god gut mht. service og hjælp - så MGM er i min optik bestemt et bud værd at se på.

En anden bruger som du med fordel kan læse indlæg fra er @Nemocharley, han er meget grundig i sin research - han har et svensk setup med buffertank, et mulighed du kunne se på hvis solvarmemodellen er noget som tiltaler dig - her har han mange ref. til setup som giver en god udnyttelse af solen til både varmtvand samt rumvarme.

Hvis budgettet ikke er så relevant, så kig østrisk, det er PIV dyrt, men det er ikke fyr man hører så meget til - nogen har fyr som ikke har slået en prut i +7 år (mener det er @Fer her på forum) og mange af de østriske er også dem der er "først ude med de funktioner vi andre senere hen får..."

Sidst men ikke mindst, velkommen til forum. Du bliver glad for at sætte dig ind i tingene her før du investerer - folk ved meget, har gode erfaringer samt priserne kan vise sig at blive bedre ved handel hos q-pro.dk/dvcenter.dk og evt. hedestoker.dk ved medlemskab her :-)

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Pillefyr? - hvilket? - indretning fyrrum?

Indlæg af Hjemme teori » 05 jan 2015 13:02

Det kan godt være det ikke er standard, men man kan godt købe RTB - med den store "grimme" silo. Så ingen grund til at betale ekstra for en mindre silo (som faktisk kun er 320L og ikke 320kg. Det viste sig vist at være en fejl i noget marketing materiale, læste jeg i et andet indlæg)
Mvh. Sophus


dannidines

Pillefyr? - hvilket? - indretning fyrrum?

Indlæg af dannidines » 05 jan 2015 13:14

Jeg har set flere billeder af RTB med den store 500L silo i stedet for en af RTB siloerne..

Se billeder

https://www.facebook.com/pages/Jysk-var ... 8823732455

Fejl? Det tror jeg nu ikke det er, men der har været en debat i en anden tråd om L/KG angivelen for RTB siloerne... Men da jeg talte med Kim fra NBE omtalte han dem i KG....
Hjemme teori skrev:Det kan godt være det ikke er standard, men man kan godt købe RTB - med den store "grimme" silo. Så ingen grund til at betale ekstra for en mindre silo (som faktisk kun er 320L og ikke 320kg. Det viste sig vist at være en fejl i noget marketing materiale, læste jeg i et andet indlæg)

pendec

Pillefyr? - hvilket? - indretning fyrrum?

Indlæg af pendec » 05 jan 2015 14:09

dannidines skrev: Fejl? Det tror jeg nu ikke det er, men der har været en debat i en anden tråd om L/KG angivelen for RTB siloerne... Men da jeg talte med Kim fra NBE omtalte han dem i KG....
Det forbliver jo en fejl når brugere ikke kan smide 320kg i uden at være matematik eksperter og forstå at der skulle stå op til i beskrivelserne af indhold når træpille har forskellig fylde. Så skulle NBE jo korrekt skrive hvornår kriterie er opfyldt for at 320kg var korrekt, alt andet er forkert.

btw, lad den nu være ved det, så længe købere er opmærksom, så går det heller ikke mere galt end de oplyses om dette, når de spørger rundt.
Last edited by 1 on pendec; edited 5 times in total

dannidines

Pillefyr? - hvilket? - indretning fyrrum?

Indlæg af dannidines » 05 jan 2015 14:18

Enig, det ville nok være hensigtsmæssigt med et "forbehold" ifm. de 320 kg - eller som H.S. skriver, benævne det i L og ikke KG :-)

Men som i den anden tråd, så har H.S. haft 305kg i sin 320kg, og jeg har haft 210kg i min 220kg... så HELT ved siden af er det jo ikke, men et "op til.." ville klæde mængdeangivelsen såfremt den fastholdes i Kg :-) (hvilket egentlig er underligt når de andre er i L..) men det er, såfremt jeg kunne tolke, ikke en fejl og har da ikke læst den udmelding fra NBE side

pendec skrev: Det forbliver jo en fejl når brugere ikke kan smide 320kg i uden at være matematik eksperter og forstå at der skulle stå op til i beskrivelserne af indhold når træpille har forskellig fylde. Så skulle NBE jo korrekt skrive hvornår kriterie er opfyldt for at 320kg var korrekt, alt andet er forkert.

pendec

Pillefyr? - hvilket? - indretning fyrrum?

Indlæg af pendec » 05 jan 2015 14:34

dannidines skrev:men det er, såfremt jeg kunne tolke, ikke en fejl og har da ikke læst den udmelding fra NBE side
[tag]Madster[/tag] som forsøger at forstå det må spørge NBE.
Men for at holde emne, så skal trådstarter jo så bare huske det , når der kikkes på modeller som skal sættes op.

og omkring fyrrums indretning, skal der så opbevares sække indendørs?
Hvis fylden kan variere i kilotal på paller, som 25% i en lille 320kg silo. Så tænker jeg 4 paller som kan fylde 5 paller af andet fabrikat, hvis fabrikanten er HP/8mm. Det skal fyrrums designer vel også tænke på? ret sikkerhedsmæssigt da de beskriver reglerne i m3?

dannidines

Pillefyr? - hvilket? - indretning fyrrum?

Indlæg af dannidines » 05 jan 2015 14:44

Hejsa igen,

Fandt selv lige frem til "ham" @nemocharley har haft dialog med vedr. solvarmesetup - prøv engang at snakke med ham hvis du vil have faglig kompetent solvarme guide..

http://www.varmtvandfrasolen.dk/

FYI så mener jeg MGM er lavet med separate kredse = 1 til solvarme, 1 til VVB, 1 til Centralvarme... såfremt det er tilfældet, så er det RET smart hvis man ønsker et alsidigt setup hvor varmen fordeles optimalt.


Besvar