Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skift af kondensator til ekstern snegl.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
FrankogHanne
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 02 jan 2015 17:56
Mit fyr: Scotte Black Star Mini 16 kw
Areal: 204 m2
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2640

Skift af kondensator til ekstern snegl.

Indlæg af FrankogHanne » 02 jan 2015 18:15

Hejsa fra en meget grøn pillefyrs ejer. (Scotte Black Star Mini 16 kw med silo og ekstern snegl)

Jeg har gennem lidt tid haft problemer med min eksterne snegl. Den knurrer og vil ikke rigtig køre piller ind hver gang! (Så fyret stopper flere gange om dagen med "ingen brændsel" alarmen)
Jeg har ved hjælp af jeres rigtig gode indlæg fundet frem til at det evt. kan skyldes en defekt kondensator. (Sneglen er renset og tjekket ned til mindste detalje, og den driller stadig)

Nu er jeg hverken elektriker, VVS'er eller har heller ikke nogen anden håndværksmæssig baggrund. Så derfor vil jeg høre jer om hvor "svært" det vil være hvis jeg selv vælger at skifte kondensatoren?? Er der noget jeg skal indkøbe andet end kondensatoren? Hvad med de muffer (ved ikke om de hedder det) som ledningerne sidder ned i? Hvad hedder de egentlig?? Dem skal jeg vel også bruge nogle nye af, eller kan man genbruge de gamle?

Der er ikke en der tilfældigvis er faldet over en video med en der skifter en sådan kondensator?

Håber I kan bære over med min uvidenhed, jeg er har ikke forstand på dette, men vil rigtig gerne lære det :)
Da vi købte fyret sagde de i forretningen at det var super nemt at have og vedligeholde et pillefyr.. Det er det nok også hvis man ved mere om det, men nu må vi så lære på den hårde måde ;) (Vi købte det i Dansk VVS center i Roskilde som nu er lukket)

Med venlig hilsen
Hanne


Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 57 gange

Skift af kondensator til ekstern snegl.

Indlæg af godsejeren » 02 jan 2015 19:42

FrankogHanne skrev:Hejsa fra en meget grøn pillefyrs ejer. (Scotte Black Star Mini 16 kw med silo og ekstern snegl)

Jeg har gennem lidt tid haft problemer med min eksterne snegl. Den knurrer og vil ikke rigtig køre piller ind hver gang! (Så fyret stopper flere gange om dagen med "ingen brændsel" alarmen)
Jeg har ved hjælp af jeres rigtig gode indlæg fundet frem til at det evt. kan skyldes en defekt kondensator. (Sneglen er renset og tjekket ned til mindste detalje, og den driller stadig)

Nu er jeg hverken elektriker, VVS'er eller har heller ikke nogen anden håndværksmæssig baggrund. Så derfor vil jeg høre jer om hvor "svært" det vil være hvis jeg selv vælger at skifte kondensatoren?? Er der noget jeg skal indkøbe andet end kondensatoren? Hvad med de muffer (ved ikke om de hedder det) som ledningerne sidder ned i? Hvad hedder de egentlig?? Dem skal jeg vel også bruge nogle nye af, eller kan man genbruge de gamle?

Der er ikke en der tilfældigvis er faldet over en video med en der skifter en sådan kondensator?

Håber I kan bære over med min uvidenhed, jeg er har ikke forstand på dette, men vil rigtig gerne lære det :)
Da vi købte fyret sagde de i forretningen at det var super nemt at have og vedligeholde et pillefyr.. Det er det nok også hvis man ved mere om det, men nu må vi så lære på den hårde måde ;) (Vi købte det i Dansk VVS center i Roskilde som nu er lukket)

Med venlig hilsen
Hanne
Hej

Det er ikke det store arbejde og skifte kondensatoren. I kan klippe ledninger og samle dem i samlemuffer men husk. At slukke fyret og afbryd for strømmen
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk

calle

Skift af kondensator til ekstern snegl.

Indlæg af calle » 02 jan 2015 20:10

Hej Hanne.

Netop. Klip ledningerne til den gamle og sæt den nye på med kronmuffer. Den nye kan du købe hos ham her

http://q-pro.dk/pillefyr-stoker/reservedele.htm

Venlig hilsen

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Skift af kondensator til ekstern snegl.

Indlæg af paw » 02 jan 2015 20:16

Hej Hanne, prøv med lidt olie først. Når der er ca 20-40 kg tilbage i tanken fordeler du en halv kop olie i pillerne, rører lidt rundt og se så om det ikke hjælper.
Madolie eller lign er fint.
Har faktisk her idag været ude ved en, hvor det knagede og bragede når den externe snegl kørte, samt sneglen kørte baglæns, men efter en sjat olie, lydløs kørsel, og snegl kører ikke mere baglæns :great:


Besvar