Slagger igen igen...

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Slagger igen igen...

Indlæg af Zarge »

Så er den gal igen... Stoppede og rensede... her ca 3 timer senere ser den sådan ud igen, den har lagt på ca 50% i alle 3 timer...
Nogen forslag?
kører med barlenik F1. blæser står til 17/19/28 aner ikke om det er rigtigt, synes fordelingen virker ulogisk, men synes flammen ser bedst ud der... Kommer ALDRIG til at blive dus med at indstille det pillegnasker lort :-(
Rens er 6m/5s/50%

edit: Ud fra farven på siderne ligner det for meget luft... men kan det virkelig passe...
Vedhæftede filer
2014-12-28 22.32.41.jpg
2014-12-28 22.32.47.jpg
2014-12-28 22.32.52.jpg

calle

Slagger igen igen...

Indlæg af calle »

Zarge skrev:Så er den gal igen... Stoppede og rensede... her ca 3 timer senere ser den sådan ud igen, den har lagt på ca 50% i alle 3 timer...
Nogen forslag?
kører med barlenik F1. blæser står til 17/19/28 aner ikke om det er rigtigt, synes fordelingen virker ulogisk, men synes flammen ser bedst ud der... Kommer ALDRIG til at blive dus med at indstille det pillegnasker lort :-(
Rens er 6m/5s/50%
Det er jo helt vildt det der. Jeg fyrer også med F1. De brænder simpelthen så fint. Ingen askeskorpe, ingen slagger, intet askebjerg (men meget smuld). Min Scotte er 16 kw og totalt overdimensioneret, hvorfor max.effekt er sat ned. Har du mulighed for at lave et experiment: Prøv forsøgsvis at sætte maximumeffekten ned til 70 procent, og se hvad der sker.

Venlig hilsen
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Slagger igen igen...

Indlæg af Zarge »

calle skrev:
Det er jo helt vildt det der. Jeg fyrer også med F1. De brænder simpelthen så fint. Ingen askeskorpe, ingen slagger, intet askebjerg (men meget smuld). Min Scotte er 16 kw og totalt overdimensioneret, hvorfor max.effekt er sat ned. Har du mulighed for at lave et experiment: Prøv forsøgsvis at sætte maximumeffekten ned til 70 procent, og se hvad der sker.

Venlig hilsen
Humm... vil det gøre nogen forskel om max er 100 eller 70% når den har lagt på 50% gennem hele perioden...
calle

Slagger igen igen...

Indlæg af calle »

Zarge skrev:
Humm... vil det gøre nogen forskel om max er 100 eller 70% når den har lagt på 50% gennem hele perioden...
Næh :roll: Og du har naturligvis ikke haft nogen start/stop, når du skriver "gennem hele perioden" ?
calle

Slagger igen igen...

Indlæg af calle »

Grunden til at jeg spørger om start/stop er, at det giver askeskorpe, idet fyret afslutter med det lange køleblæs.

Venlig hilsen

batman100
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 102
Tilmeldt: 13 apr 2012 22:17
Mit fyr: Scotte 20 kw
Areal: 280
Brændsel: piller, Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 7160
Årligt forbrug: ca. 8 tons
Geografisk sted: 7160
Blevet takket: 1 gang

Slagger igen igen...

Indlæg af batman100 »

Hej, bemærker at din røgtemp. er forholdsvis høj i den sidste periode fyret har kørt, og hos mig indikerer det i hvert fald at der kommer for meget luft til. Så sammenholdt med din hvide kedel tror jeg du skal prøve at indstille igen. Behøver vel ikke foreslå en ny afvejning ;-) Min afvejning har svinget meget med barlinek i år, og har kostet mig nogle grå hår før det kørte okay...

Edit: jeg renser min kedel i morgen, det plejer at give en del grader ned på røgen... Vil helst have den omkring de 100 grader...
Spar mig
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 6
Tilmeldt: 18 nov 2014 19:42

Slagger igen igen...

Indlæg af Spar mig »

Jeg har i dag boret min herd op i nogle af hullerne i bunden, da jeg har haft lignende problemer, dog ikke så slemt med German Pellets...

Nu venter jeg og ser om det har hjulpet....

Syndes du køre meget ofte rens. hvilket tilføre meget luft, som jeg mistænker er en del af problemet....
jeg køre rens på 20min 4sek 50% pt...
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Slagger igen igen...

Indlæg af Zarge »

Spar mig skrev:Jeg har i dag boret min herd op i nogle af hullerne i bunden, da jeg har haft lignende problemer, dog ikke så slemt med German Pellets...

Nu venter jeg og ser om det har hjulpet....

Syndes du køre meget ofte rens. hvilket tilføre meget luft, som jeg mistænker er en del af problemet....
jeg køre rens på 20min 4sek 50% pt...
Jeg har prøvet at ændre til 10/3/40 så må vi se... :-)
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Slagger igen igen...

Indlæg af Zarge »

batman100 skrev:Hej, bemærker at din røgtemp. er forholdsvis høj i den sidste periode fyret har kørt, og hos mig indikerer det i hvert fald at der kommer for meget luft til. Så sammenholdt med din hvide kedel tror jeg du skal prøve at indstille igen. Behøver vel ikke foreslå en ny afvejning ;-) Min afvejning har svinget meget med barlinek i år, og har kostet mig nogle grå hår før det kørte okay...

Edit: jeg renser min kedel i morgen, det plejer at give en del grader ned på røgen... Vil helst have den omkring de 100 grader...
Ja røgtemp er temmelig høj... Også mere end normalt... Men eneste forskel er at jeg har justeret lidt på blæseren... 1 op i l0% og en ned i 50% var det vist... Som sagt, jeg kan virkelig ikke se lyset i det justerings gejl...
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Slagger igen igen...

Indlæg af Zarge »

Hummm... Kedlen er grå, røg temp er høj... Tyder på for meget luft...
Herden er FYLDT med piller, vel et lag på 3cm hele vejen ud... Drift effekten ligger højere end normalt, og skakt ligger på 55 grader (ligger normalt på 50)... Det tyder vel på luft er for lav... Argh:@
Har givet den 2 mere i 50% så må vi se...

Besvar