Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Bedre rensning af fyr

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
RasmusFynbo
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 181
Tilmeldt: 30 okt 2010 17:24
Mit fyr: Scotte 10kw, Black Star
Areal: 195
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2670
Geografisk sted: Greve, Storkøbenhavn
Kontakt:

Bedre rensning af fyr

Indlæg af RasmusFynbo » 19 dec 2014 09:31

Hej
Efter at have kørt tre år med mit pillefyr (Scotte 10Kw, Styring v 6.33) kunne jeg godt tænke mig at spare lidt på rengørings og vedligeholdsarbejdet.. Det betyder, at jeg overvejer, når engang kedlen skal skiftes, at skifte til de nye "selvrensende" Black Star kedler men indtil da overvejer jeg noget kompressorrens (som jeg ikke har nu).
Og nu spørgsmålene
1) Hvad gør kompressorrens egentlig? Hvad bliver renset? Kan jeg smække en vilkår kompressor på eller skal jeg helst købe den der er en del af kit'et? (jeg har en billig Stanley 6l kompressor stående - kan den bruges?)
2) Er der nogen der har erfaring med de selvrensende black star kedler? Passer det virkelig at askeskuffen først skal tømmes efter 2-3.000 kg piller?

Mvh Rasmus


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Bedre rensning af fyr

Indlæg af pille bruger » 19 dec 2014 09:50

RasmusFynbo skrev:Hej
Efter at have kørt tre år med mit pillefyr (Scotte 10Kw, Styring v 6.33) kunne jeg godt tænke mig at spare lidt på rengørings og vedligeholdsarbejdet.. Det betyder, at jeg overvejer, når engang kedlen skal skiftes, at skifte til de nye "selvrensende" Black Star kedler men indtil da overvejer jeg noget kompressorrens (som jeg ikke har nu).
Og nu spørgsmålene
1) Hvad gør kompressorrens egentlig? Hvad bliver renset? Kan jeg smække en vilkår kompressor på eller skal jeg helst købe den der er en del af kit'et? (jeg har en billig Stanley 6l kompressor stående - kan den bruges?)
2) Er der nogen der har erfaring med de selvrensende black star kedler? Passer det virkelig at askeskuffen først skal tømmes efter 2-3.000 kg piller?

Mvh Rasmus
Du kan fint bruge den kompressor du har stående.
Kompressor rens renser herden + et dunk i forreste kammer, som kan få en del af asken på siderne til at falde af.
Hvor meget aske der kan være i skuffen, afhænger af dine indstillinger.
Er de ok, ja så kan der være ca. 2 paller piller i kassen når de er brugt.
Stamper du asken kan der være mere.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

calle

Bedre rensning af fyr

Indlæg af calle » 19 dec 2014 11:41

Hej Rasmus.

Tilbage i februar skrev jeg dette indlæg til dig:

"Faktisk har jeg overvejet at tage askeskuffen ud, for asken vælter alligevel ud over kanten, når jeg rører i den. Måske kunne der blive plads til 6 ugers askeproduktion på den måde" viewtopic.php?f=178&t=18700&start=50

Mit lille trick med at komprimere asken ved først at røre i den, og derefter skubbe den bagud i kedlen virker perfekt. Jeg har endnu ikke tømt aske ud siden jeg startede fyret i efteråret, og askerummet er kun halvt fyldt.

Desuden er jeg holdt op med at bruge stålbørsten, når jeg renser. Det sviner ad hækkenfeldt til. Jeg skraber blot kedelsiderne i det forreste rum hver 14. dag. Det bagerste kedelrum har jeg renset en enkelt gang siden fyret blev startet. Det blev også bare skrabet. Har planer om kun at rense med stålbørsten, når fyret skal slukkes til foråret, hvis det er nødvendigt.

Herden støvsuger jeg hver 14. dag.

Fyrer med Barlinek F1 i år. De giver næsten ingen aske, men mangler ikke smuld. Det sorteres til gengæld fra via huller i sneglerøret.

I flere år har jeg ellers skilt og renset fyr og silo hver 14. dag, så fyrrummet var møgbeskidt bagefter. Det viser sig, at det har været fuldstændig unødvendigt.

God jul.

Brugeravatar
RasmusFynbo
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 181
Tilmeldt: 30 okt 2010 17:24
Mit fyr: Scotte 10kw, Black Star
Areal: 195
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2670
Geografisk sted: Greve, Storkøbenhavn
Kontakt:

Bedre rensning af fyr

Indlæg af RasmusFynbo » 19 dec 2014 11:50

Hej Calle
Ja, jeg husker godt kommentaren, men det kræver at man er tilstede for at rodde rundt i bunken og det er netop det jeg gerne vil undgå. Jeg vil gerne være mindre afhængig af fyret hvis vi i fremtiden skal ud at rejse i længere tid uden at skulle have folk til at komme forbi og hjælpe til.

Jeg tror kun jeg bliver nødt til at tømme askeskuffen for hver 36 poser (selvom jeg roder rundt), hvilket bestemt ikke rækker til 6 uger ;)

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Bedre rensning af fyr

Indlæg af Lintz » 19 dec 2014 12:45

RasmusFynbo skrev:Jeg vil gerne være mindre afhængig af fyret hvis vi i fremtiden skal ud at rejse i længere tid uden at skulle have folk til at komme forbi og hjælpe til.

Jeg tror kun jeg bliver nødt til at tømme askeskuffen for hver 36 poser (selvom jeg roder rundt), hvilket bestemt ikke rækker til 6 uger ;)

Skal det forståes sådan at du gerne vil have at fyret kan passe sig selv og huset kan stå tomt uden opsyn i op til 6 uger ???
- Det er nok ikke det de fleste vil anbefale - Skal der ikke tømmes postkasse - Fyldes lidt affald i din affaldscontainer - Den skal vel også lige skubbes på plads efter tømning - Blomster skal vandes osv osv.
- skal man have nogle til at se lidt efter huset kan de da altid finde ud af at tømme askeskuffen - Bare selve bakken bliver tømt er det vel ok.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Brugeravatar
RasmusFynbo
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 181
Tilmeldt: 30 okt 2010 17:24
Mit fyr: Scotte 10kw, Black Star
Areal: 195
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2670
Geografisk sted: Greve, Storkøbenhavn
Kontakt:

Bedre rensning af fyr

Indlæg af RasmusFynbo » 19 dec 2014 13:01

Hæ hæ, nej de 6 uger var en reference til de 6 uger du nævnte du kan gå uden at tømme askeskuffe.. Vi får næppe lige mulighed for at tage på ferie i 6 uger ad gangen - kunne ellers være fedt.

Nej, men 3 uger uden pasning om vinteren er mit mål.

Nabodamen gør gerne de andre ting, og askeskuffen kan hun nok også til nøds tømme, men jeg kommer længst med ting der ikke sviner ens tøj til, så det er ikke noget jeg vil eller kan være afhængig af.

nemocharley

Bedre rensning af fyr

Indlæg af nemocharley » 19 dec 2014 13:03

men tre uger uden pasning burde da også være muligt?

mit pillefyr som ikke har nogen form for semirens - ville da fint kunne stå i 3-4 vinteruger uden hjælp, hvis magasinet bare var stort nok.

Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Bedre rensning af fyr

Indlæg af WoodyHugo » 19 dec 2014 13:08

RasmusFynbo skrev:Hæ hæ, nej de 6 uger var en reference til de 6 uger du nævnte du kan gå uden at tømme askeskuffe.. Vi får næppe lige mulighed for at tage på ferie i 6 uger ad gangen - kunne ellers være fedt.

Nej, men 3 uger uden pasning om vinteren er mit mål.

Nabodamen gør gerne de andre ting, og askeskuffen kan hun nok også til nøds tømme, men jeg kommer længst med ting der ikke sviner ens tøj til, så det er ikke noget jeg vil eller kan være afhængig af.
Hvis der er monteret kompressor rens og der laves 1 -2 stop i døgnet så kompressor skyder herden ren , så skal der kun fyldes piller på siloen og det kan en nabo sagtens klare , selve kedlen blir næppe fyldt med aske på 3 uger :great:

Brugeravatar
RasmusFynbo
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 181
Tilmeldt: 30 okt 2010 17:24
Mit fyr: Scotte 10kw, Black Star
Areal: 195
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2670
Geografisk sted: Greve, Storkøbenhavn
Kontakt:

Bedre rensning af fyr

Indlæg af RasmusFynbo » 19 dec 2014 13:42

@WoodyHugo
Det er ikke rigtig tiden der er faktor her, men antallet af brændte piller.. Vores askeskuffe bliver som sagt fyldt ved ca. 24-36 poser (a 16kg). Om vinteren vil det ikke tage 3 uger at brænde af.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Bedre rensning af fyr

Indlæg af lamborg » 19 dec 2014 14:21

Jeg tømmer min skuffe hvergang jeg får 3t piller hjem... Din aske kan fint stå helt oppe sådan ca 5-10 Cm under herden uden det giver problemer :-) Ok min kedel er lidt større end din meen jeg vil våge at påstå du kan sagtens have aske fra 2t i den. Og jeg står altså ikke og stamper eller andet .. den fylder bare i ..
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Besvar