Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Starthjælp til Blackstar mini 10kw.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
bmathiaseN
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14 dec 2014 14:04
Mit fyr: Scotte blackstar mini 10kw
Areal: 107
Brændsel: EcoNordic 8mm.
Fremviser gerne i postnummer: 6600

Starthjælp til Blackstar mini 10kw.

Indlæg af bmathiaseN » 17 dec 2014 17:52

Hej Stokerpro.

Jeg er helt ny på dette område at fyre med pilelfyr, og jeg søger da derfor jeres hjælp. Har fra familie hørt, at jeg er i trygge hænder hos jer! :great:

Vi har ca. 103 m3 at fyre op på, hvor der er gulvvarme i badeværelset. Huset har ikke den bedste isolering, men der er dog kommet nye vinduer i.
Har lavet en afvejning i weekenden, hvor jeg afvejede 3 gange, og fik et gennemsnit på 480g/6min, hvilket jeg syntes lyder lidt lavt.

Ud fra forbrugsgrafikken kan jeg se at den æder lige omkring 0.8/kg i timen, hvilket jeg syntes lyder af lidt meget.
Kan det være mine indstillinger den er galt med, eller hvordan og hvorledes?

Hvad skal i bruge for at hjælpe mig videre?
Tak!
Benjamin M.


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Starthjælp til Blackstar mini 10kw.

Indlæg af HR LUCCA » 17 dec 2014 19:38

bmathiaseN skrev:Hej Stokerpro.

Jeg er helt ny på dette område at fyre med pilelfyr, og jeg søger da derfor jeres hjælp. Har fra familie hørt, at jeg er i trygge hænder hos jer! :great:

Vi har ca. 103 m3 at fyre op på, hvor der er gulvvarme i badeværelset. Huset har ikke den bedste isolering, men der er dog kommet nye vinduer i.
Har lavet en afvejning i weekenden, hvor jeg afvejede 3 gange, og fik et gennemsnit på 480g/6min, hvilket jeg syntes lyder lidt lavt.

Ud fra forbrugsgrafikken kan jeg se at den æder lige omkring 0.8/kg i timen, hvilket jeg syntes lyder af lidt meget.
Kan det være mine indstillinger den er galt med, eller hvordan og hvorledes?

Hvad skal i bruge for at hjælpe mig videre?
Tak!
Benjamin M.
Om dit forbrug er ok eller for stort er svært og sige , du bliver nød til og fortælle noget mere om huset , bla om hvordan isoleringen ,er der hulrums isoleret og hvor mange mm på loftet, ligger det i læg eller til åben marker , din temp i huset mm .
Når du har afvejet piller , som skal gøres en gang imellem ind til ydelsen er den samme ,skal du kontrollere/justere flammen ved 10 , 50 og 100 ydelse , det kan også hjælpe på dit forbrug :wink:
Til sidst kender du denne side http://mhes.dk/Grundl%C3%A6ggende%20inf ... 6ndere.pdf der er mange guldkorn for nye pillefyrs ejere :wink:

xkfc

Starthjælp til Blackstar mini 10kw.

Indlæg af xkfc » 18 dec 2014 08:48

Hej Benjamin

Der skal helst så mange detaljer med som muligt, for at komme med et kvalificeret bud på om pilleforbruget er ok.

Er fyret placeret inde i huset eller i en garage og nogle gamle rør i jorden?
Hvilke varmekilde havde i før? og ikke mindst forbruget?

Prøv at checke hvor mange piller der faktisk kommer i magasinet, så kan du finde ud af om man kan stole på forbrugsgrafen! det er jo ikke uvæsentligt om vi jagter et forkert tal, eller et for stort forbrug. Misvisninger på 30% er set, og så kan du jo lande på 14kg/døgn hvilket jo dybest set kan være rimelig.

Det er også rart at se et døgn's grafer fra styringen, det kan indikere om noget er justeret helt galt.

Kenneth

bmathiaseN
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14 dec 2014 14:04
Mit fyr: Scotte blackstar mini 10kw
Areal: 107
Brændsel: EcoNordic 8mm.
Fremviser gerne i postnummer: 6600

Starthjælp til Blackstar mini 10kw.

Indlæg af bmathiaseN » 18 dec 2014 17:03

xkfc skrev:Hej Benjamin

Der skal helst så mange detaljer med som muligt, for at komme med et kvalificeret bud på om pilleforbruget er ok.

Er fyret placeret inde i huset eller i en garage og nogle gamle rør i jorden?
Hvilke varmekilde havde i før? og ikke mindst forbruget?

Prøv at checke hvor mange piller der faktisk kommer i magasinet, så kan du finde ud af om man kan stole på forbrugsgrafen! det er jo ikke uvæsentligt om vi jagter et forkert tal, eller et for stort forbrug. Misvisninger på 30% er set, og så kan du jo lande på 14kg/døgn hvilket jo dybest set kan være rimelig.

Det er også rart at se et døgn's grafer fra styringen, det kan indikere om noget er justeret helt galt.

Kenneth
Hej Kenneth & Lucca!

Huset er noget jeg lejer, så jeg skal prøve at komme med et så godt bud som muligt, men jeg har ærligt talt ikke det helt præcise på sådan noget som isoleringen.

Det er tidligere blevet opvarmet med Oliefyr, hvor det er blevet skiftet til ovennævnte fyr. Hulmurs isolering er der, efter hvad jeg lige kan gætte mig frem til. Isoleringen på loftet er begrænset.
Fyret er placeret i en garage, med nogle gamle rør i jorden. Forbruget førhen, kender jeg desværre ikke.

@Kenneth. Jeg fylder ca. 80 kg på hver 4 dag, det må være omtrent de 20 kg/dag, hvilket ca. passer med forbrugsgrafikken på 0.8 kg snit/timen.

Hvordan kan jeg gemme et døgns graf fra styringen? Syntes ikke rigtigt jeg kan finde en måde at smide den ned på noget.

Tak!

Benjamin.

xkfc

Starthjælp til Blackstar mini 10kw.

Indlæg af xkfc » 18 dec 2014 19:51

Der er ingen tvivl om at rørene i jorden kan koste en del energi, så det er vigtigt at fremløbstemperaturen og returen er så lav som overhovedet praktisk muligt, du må dog ikke komme så langt ned at der kommer kondens i kedlen.
Fyret skal helst ikke starte og stoppe flere gange i løbet af et døgn, det skal køre konstant og så tilpasse ydelsen.

Hvordan man gemmer graferne kommer an på hvilken styring man har. De ældre styringer kræver en tændt computer og investering af Stokerkontrol. De nye V7 og V10 kan kobles direkte på nettet via ens router og data sendes så til NBE, hvor man kan se dem i Stokercloud.

De 20kg er nok lidt i overkanten, men med fyret i garegen og gamle rør i jorden kan det godt være at det ikke kan blive meget bedre.


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Starthjælp til Blackstar mini 10kw.

Indlæg af HR LUCCA » 18 dec 2014 19:52

bmathiaseN skrev:
Hej Kenneth & Lucca!

Huset er noget jeg lejer, så jeg skal prøve at komme med et så godt bud som muligt, men jeg har ærligt talt ikke det helt præcise på sådan noget som isoleringen.

Det er tidligere blevet opvarmet med Oliefyr, hvor det er blevet skiftet til ovennævnte fyr. Hulmurs isolering er der, efter hvad jeg lige kan gætte mig frem til. Isoleringen på loftet er begrænset.
Fyret er placeret i en garage, med nogle gamle rør i jorden. Forbruget førhen, kender jeg desværre ikke.

@Kenneth. Jeg fylder ca. 80 kg på hver 4 dag, det må være omtrent de 20 kg/dag, hvilket ca. passer med forbrugsgrafikken på 0.8 kg snit/timen.

Hvordan kan jeg gemme et døgns graf fra styringen? Syntes ikke rigtigt jeg kan finde en måde at smide den ned på noget.

Tak!

Benjamin.
Jeg bruger ca 20 kg i døgnet lige nu , mit hus en middel isoleret og 146 m2 , så det er nok ikke helt ved siden af hvis du bruger 20 kg på et hus med lidt isolering på loftet , fyret der står i en kold garage og nogle rør i jorden der måske ikke er så godt isoleret :wink:

Juel
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 202
Tilmeldt: 16 mar 2011 21:49
Mit fyr: Scotte m. woody chip.
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4250
Geografisk sted: Omkring 4250 Fuglebjerg

Starthjælp til Blackstar mini 10kw.

Indlæg af Juel » 26 dec 2014 22:32

Min snegl levere ca 1400gram på de 6mins, men jeg har også lavet tricket med et elektrikkerrør i midten af sneglen. Jeg synes også at dit forbrug lyder ok, men der er også mange faktorer der spiller ind her og isolering er en ting, en anden kan være om huset er meget vind udsat, det kan være lige så slemt.. :)


Besvar